Znamo li svoja prava kao potrošači?
– Prigovori potrošača koji nam se obraćaju najčešće se odnose na odbijene reklamacije kada su u pitanju obuća,
telefoni, laptopovi, bela tehnika i nameštaj. Vrlo često se interesuju za kupovinu polovnih automobila, zaključivanje ugovora na daljinu ili van poslovnih prostorija, kao i na usluge koje pružaju telekomunikacioni i poštanski operateri, turističke agencije i javna preduzeća čija je delatnost pružanje usluga od opšteg ekonomskog interesa. Često nam se potrošači obrate samo za savet o tome koja su njihova prava, na koji način da ih ostvare, na koji način da ulože reklamaciju, u kojem periodu trgovac odgovora za nesaobraznost, u kojem roku je trgovac u obavezi da odgovori na reklamaciju i reši je - kaže pravna saradnica u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Jelena Mićunović.
Dešava se, međutim, da potrošači pitanja postavljaju i pre nego što se obrate trgovcu zbog reklamcije. U tom slučaju Udruženje za zaštitu potrošača daje im pravni savet i pouči ih o tome koja su njihova zakonska prava. Potrebno je da reklamaciju ulože isključivo trgovcu, a ne servisu, imaju pravo da od prodavca zahtevaju da se nesaobraznost otkloni popravkom, zamenom, umanjenjem cene ili raskidom ugovora. U slučaju zaključivanja ugovora na daljinu ili van poslovnih prostorija, mogu odustati u roku od 14 dana, u slučaju kupovine polovnih automobila prodavac je odgovoran za nesaobraznost.
– Ukoliko se dogodi da su već pokušali da ostvare svoja prava, a nisu u tome uspeli, mi dalje delujemo u rešavanju potrošačkih problema – nastavlja Jelena Mićunović. – To su zaista različite situacije. Desi se, recimo, da potrošač zahteva zamenu proizvoda, a trgovac je popravku obavio na svoju ruku ili je u prvih šest meseci od kupovine proizvoda to uradio bez izričite saglasnosti potrošača, ili je više puta bez saglasnosti potrošača. U takvim slučajevim obraćamo se trgovcu i zahtevamo da postupi u skladu sa svojim zakonskim obavezama.
Često se dešava da trgovci odbijaju reklamacije koje se odnose na telefone i laptopove, navodeći da je kvar prouzrokovan mehaničkim oštećenjem, da je proizvod bio u kontaktu s vodom i sl. U tom slučaju angažuje se sudski veštak informacione tehnologije da bi pregledao sporne uređaje i utvrdio da li ima osnova za reklamaciju. U slučaju da je izveštaj veštaka u korist potrošača, dalje se vansudskim, odnosno sudskim putem ostvaruje pravo potrošača.
Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine ima veliki broj uspešno rešenih sporova. Prvenstveno pokušaju da reše spor vansudskim putem te se obraćaju trgovcu, pismeno ili usmeno, i bude mu predočeno na koji način je u obavezi da postupa. U velikom broju slučajeva trgovci i postupe po zahtevu, tako da spor vrlo brzo bude rešen. Međutim, kada se spor ne reši na taj način, a mahom su to situacije kada su u pitanju trgovci koji su na crnoj listi Udruženja, prava potrošača ostvaruju se putem suda. U takvim slučajevima, advokat UZPV-a zastupa potrošače. Naravno, da bi se pokrenuo sudski postupak, potrebno je da postoje dokazi koji su u korist potrošača, kao što je izveštaj sudskog veštaka. Proizvođači i trgovci s crne liste Udruženja za zaštitu potrošača uglavnom imaju sedište u Beogradu, ali imaju poslovnice i u Novom Sadu. Crna lista Udruženja može da se pogleda na linku potrosac.info/crna-lista. Dosta je dobijenih sudskih presuda, a uglavnom su to predmeti koji se odnose na mobilnu telefoniju, kredite u „švajcarcima” i dr.
B. Pavković
Savetodavna i pravna uloga udruženja
Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine savetuje potrošača pri ostvarivanju pojedinačnih i kolektivnih prava, obavlja kontrolu kvaliteta robe i usluge s aspekta bezbednosti hrane i opšte bezbednosti proizvoda, bavi se vansudskim rešavanjem potrošačkih sporova. Pored toga, objavljuje crne liste trgovaca i proizvođača, interaktivno komunicira s potrošačima preko veb-portala www.potrosac.info ili direktno putem telefona, organizuje seminare, savetovanja i okrugle stolove na polju zaštite potrošača.