Veliko spremanje u Poljoprivrednoj školi u Futogu
NOVI SAD: U Poljoprivrednoj školi u Futogu, đaci i profesori se sa tragičnim događajima minulih dana nose onako kako najbolje znaju: radom na školskoj ekonomiji i uređivanjem dvorišta škole.
Jedni drugima su, kažu, velika podrška, pa su tako prvog dana žalosti, na molbu đaka, profesori pojedine nastavne jedinice zamenili razgovorima, odgovarajući na pitanja koja su mučila učenike, a sa druge strane, u poljoprivredi posla uvek ima, te su na terenu u toku bili i pripremni prolećni radovi. Ispred glavne zgrade škole, nekoliko đaka je kosilicama i trimerima uređivalo travnjake, dok je na Ekonomiji bilo posla na više strana, te su osim košenja, učenici bili raspoređeni na razne zadatke.
Pojedini su iznosili stajnjak i slamu i tovarili ga vilama u traktor, ali ih je posle par tura prekinula “klasična ratarska havarija” – pukla guma na traktoru… Malo dalje, kreč i valjci poslužili su nekolicini đaka da u blizini ograđenog prostora za konje okreče stabla, ne bi li drveće sačuvali od insekata. Sa druge strane nalazi se štala puna krava, o kojima vode brigu takođe đaci, uz pomoć profesora. Imali smo tu sreću da baš tokom naše posete, u školi ugoste lipicanera, pastuva koji je trebao da poseti jednu damu u školskoj štali, te da zajedno produže svoju vrstu...
U razgovoru sa nastavnicima, profesorica veterinarske medicine u Poljoprivrednoj školi u Futogu Jovana Živković nam je, između ostalog spomenula i to da su pojedini učenici njihove škole učestvovali na OPENS projektu "Uključi se, pronađi rešenje" i tako uspeli da obezbede konjsku opremu koja im je nedostajala.
– U septembru smo formirali tri učenička tima, a svaki je imao svoju ideju – priča Živković. – Zatim su tokom novembra i decembra pohađali niz radionica koje je organizovao OPENS, i tamo su mogli da nauče kako da prepoznaju neki problem u školi i daju predlog njegovog rešenja, zatim na koji način da svoju ideju plasiraju i privuku zainteresovanost vršnjaka iz škole i slično. U decembru su timovi prezentovali učenicima u školi svoje ideje, a to su bile obnova letnjikovca, obnova klupa koje se nalaze u školi, kao i kupovina nove opreme za konjsku sekciju. Svi su predstavili svoj plan, a na kraju su yokeji bili izglasani.
Tim džokeja činili su Nataša Kovačev, Anđela Đuza, Marko Krža i Mihajlo Pešević, učenici trećeg razreda na smeru veterinarski tehničar. Po rečima Nataše Kovačev na radionicama su se baš lepo družili, a i naučili su neke nove stvari.
– U OPENS smo otišli da predstavimo naše “drvo problema”, odnosno generalno probleme u školi koje želimo da rešimo i kada smo ih sagledali i uvideli koliko imamo sredstava, došli smo na ideju da jednim delom možemo da pomognemo tako što ćemo nabaviti neophodnu opremu za konje – rekla je Kovačev. – Zatim su nam u pomoć priskočili profesori, uz facilitatorku Nedu Danilović da predstavimo projekat i na kraju je on pobedio. Od osvojenih 100.000 dinara kupili smo četiri vrste podsedlica, isto toliko podmetača za sedlo, zatim kolan, uzengije, lonžu, tri povodca, kao i sapun za sedlo, balzam i ulje za kožu, dve kacige, sedlo i uzengijski kaiš.
Njena drugarica iz odeljenja i partnerka u projektu, Anđela Đuza kazala je da je vrlo ponosna na to što su uspeli baš svoju ideju da pretvore u delo, s obzirom na to da im je cilj bio da ožive konjsku sekciju, te osim dece koja idu u tu školu privuku i drugu koja ne idu, da dođu i oprobaju se sa konjima.
– Želimo da privučemo i buduće učenike da se opredele i upišu Poljoprivrednu školu, jer možemo da ponudimo iskustvo koje ostale škole ne nude – iskreno će Đuza. – Kroz radionice smo naučili da su nam pre svega potrebni biznis partneri, zatim kako da napravimo biznis plan i slično.
Sve u svemu, u šlkoli je ostalo još dosta posla, konje je trebalo osedlati i nahraniti, pokošenu travu pograbuljati i natovariti u traktore, a i bašte srediti, zato smo i mi polako digli sidro, ostavivši đake i profesore da svoj školski dan privedu kraju.
Tekst i foto: Ivana Bakmaz