U Novom Sadu napokon počinje kažnjavanje prekršaja uočenih mobilnim kamerama
Sistem za nadgledanje mirujućeg saobraćaja, radnog naziva „NS patrol”, koji kontroliše parkiranje na kolovoznim trakama, zaustavljanje i parkiranje na zelenim površinama, trotoarima i biciklističkim stazama i u pešačkoj zoni, počinje sa procesuiranjem uočenih prekršaja nakon prvomajskih praznika, odnosno sa kažnjavanjem prekršilaca.
To je u izjavi za „Dnevnik” najavio član Gradskog veća za komunalne i inspekcijske poslove Zdravko Jelušić, koji je podsetio na to da Komunalna milicija ima kapacitet za patroliranje sa pet vozila i deset bicikala opremljenih kamerama.
– Svi naš sistem porede sa beogradskim „okom sokolovim”, ali je osnovna razlika u tome što, osim saobraćajnica, on kontroliše i zelene površine, pešačke zone, trotoare i biciklističke staze – objasnio je Jelušić. – Od Nove godine smo testirali sistem, jer je bilo neophodno uraditi geolociranje parking površina, kako bismo te prostore isključili iz obuhvata kažnjavanja, te proveriti funkcionisanje u automatskom režimu sa drugim softverima i bazama podataka. Reč je o velikom poslu, koji je završen u dovoljnom obimu da možemo početi sa kontrolom saobraćajnica i drugih komunalnih površina. Trebalo je povezati sistem sa softverom Ministarstva unutrašnjih poslova, kako bi na osnovu registarskih tablica vozila u prekršaju mogli da, u automatskom režimu, dobijemo sve podatke o vlasniku, a ne pojedinačno, po svakom uočenom prekršaju, jer bi to iziskivalo velike ljudske resurse.
Vozila „NS patrol” sistema prave dva kruga i ukoliko kamere u drugom uoče vozilo na istoj površini koja nije označena kao mesto za parkiranje, registarske oznake se šalju serverima MUP-a na proveru vlasnika. Softver obrađuje pristigle podatke, kreiraju se obaveštenja vlasnicima vozila i takvi fajlovi se šalju jednom nedeljno JP „Pošta Srbije”, pa distribuiraju građanima ili pravnim licima u zavisnosti od toga ko je vlasnik vozila.
– U slučajevima kada kamere na automobilima ne mogu da prepoznaju registarske tablice, jer su prljave, namerno prekrivene ili je gepek otvoren, sistem alarmira vozača, koji obaveštava patrole na biciklima, a geolokacija takvog vozila vidljiva je svima u sistemu – pojasnio je Jelušić. – Da bismo isključili uticaj ljudskog faktora, sistem treba da radi u potpuno automatskom režimu. Na taj način su svi jednaki, nema izuzetaka, osim vozila sa Bele liste, koja sadrži spisak vozila Policije, Hitne pomoći, Vatrogasne službe i komunalnih službi na dnevnim zadacima.
Sistem evidentira samo vozače u prekršaju, tako da su u pripremi gradskih odluka konsultovani eksperti iz oblasti saobraćaja, zakonodavstva i zaštite podataka. Jelušić ističe da niko ne želi da građanima oteža svakodnevni život, već je cilj da se sankcioniše, pa samim tim i destimuliše nepropisno parkiranje. Naš sagovornik kaže da su ulice i bulevari svakodnevno blokirani zbog neodgovornih pojedinaca, koji ponekad upale sva četiri migavca, a ostave vozilo u dužem periodu, što drugim vozačima usporava i otežava prolazak.
– Zadržavanje duže od tri minuta smatra se parkiranjem, iako su uključena sva četiri migavca – dodaje. – Moram naglasiti da će se posebna pažnja posvetiti našem keju i tu ćemo sigurno uskoro uvesti više reda.
Kazna za parkiranje i zaustavljanje na zelenoj površini naplaćivaće se 25.000 dinara fizičkim licima, odnosno 150.000 ukoliko je reč o pravnom licu, dok će taj prekršaj preduzetnike koštati 75.000. Parkiranje na javnoj površini, trotoaru, biciklističkoj stazi i u pešačkoj zoni kažnjavaće se sa 5.000 dinara (fizička lica), 15.000 (preduzetnici) i 25.000 (pravna lica), odnosno 10.000 (odgovorno lice u firmi), a isti iznosi predviđeni su i za parkiranje na saobraćajnoj traci. Za neodazivanje na poziv o izjašnjenju fizička lica moraće da plate 25.000 dinara, pravna 150.000 (odgovorno lice 25.000), a preduzetnici 25.000. Kazna za pokrivanje registarske tablice iznosi 20.000.
– Ukoliko pravno lice ili preduzetnik uplati kaznu u roku od osam dana, biće oslobođeno plaćanja 50 odsto iznosa i podrazumeva se da je uplata ujedno i izjašnjenje o učinjenom prekršaju, tako da u tom slučaju nema potrebe za izjašnjenjem ko je upravljao vozilom – pojasnio je Zdravko Jelušić. – Ako stranka želi da se izjasni da je neko drugi izvršio prekršaj, moguće je doći u zgradu Inspekcijskih organa zajedno s onim ko prihvata da je odgovoran. Drugi način je da vlasnik vozila pošalje istu izjavu, overenu kod notara.
J. Vukašinović