Skok cena energenata uticao i na poslovanje gradskog prevoznika
Uvećani troškovi energenata, delova za vozila, kao i posledice pandemije koronavirusa uticali su na poslovanje JGSP „Novi Sad” tokom godine, rekao je za „Dnevnik” direktor tog preduzeća Ivan Radojičić. Kako naglašava, gorivo i nafta poskupeli su za 33 odsto, broj prevezenih putnika još uvek nije dostigao nivo pre izbijanja pandemije, a cene voznih karata nisu menjane.
– Ove godine će preduzeće iskazati gubitak od nekih 177 miliona dinara, tražimo rešenja da to prevaziđemo u narednoj i pred nama su teške odluke – kazao je Radojičić. – Sproveli smo anketu o potrebama preduzeća za optimalan broj zaposlenih i u planu nam je da narednu godinu završimo sa stotinu ljudi manje u administraciji. Zatim, planiramo i optimizaciju mreže linija i turažnih tablica, te smo započeli i pilot-projekat sa izraelskom firmom „Optibus” i novosadskim Saobraćajnim fakultetom, kako bismo našli rešenje da se isti obim posla realizuje uz manji broj autobusa i vozača, a da to ne utiče na kvalitet.
On ističe da je cena karte 65 dinara, što čini javni prevoz u Novom Sadu najjeftinijim u zemlji, te da karta kupljena u vozilu u Kragujevcu košta 160 dinara, a u Beogradu 150.
– Naravno, sa smanjivanjem troškova prvo smo počeli u našoj kući, ali zbog uvećanih troškova pokrenuli smo pitanja o cenovniku i tarifnom sistemu sa našim osnivačem Gradom Novim Sadom – rekao je Radojičić.
Sistem elektronske naplate omogućio je lakše i brže organizovanje javnog prevoza u Novom Sadu, a trenutno je u fazi testiranja i elektronski novčanik, nepersonalizovana beskontaktna vozna karta koja će omogućiti Novosađanima da koriste prevoz dok imaju novca na njoj.
– Sistem „NSmart” znači nam u svakom pogledu, aplikacija prikazuje realno vreme dolaska autobusa na stanicu, što pomaže putnicima, a radnici u dispečerskom centru imaju bolju komunikaciju sa vozačima – istakao je Radojičić. – Sada možemo brže da reagujemo u hitnim situacijama, u autobusima postoje i panik tasteri, pa su vozači na jedan klik od pomoći, umreženi su sa službom Hitne pomoći i policijom. Važno nam je da se naši zaposleni osećaju bezbedno.
Za realizaciju planiranog reda vožnje na dnevnom nivou potrebno je oko 205 autobusa, a vozača u Gradskom prevozniku ima dovoljno – 626, dok je na obuci njih šestoro. Kako direktor objašnjava, tome je doprinelo potpisivanje kolektivnog ugovora, u okviru kog su znatno uvećane plate. JGSP „Novi Sad” ima dobru komunikaciju sa mesnim zajednicama i osnivačem, te su poslednjih godina uvedene tri nove linije – 3b (Petrovaradin OŠ „Jovan Dučić” – Puckaroš), 86 (Novi Sad – Vrdnik) i 19 (Železnička stanica – Mišeluk).
– Stalno osluškujemo potrebe građana i trenutno razmatramo novu liniju koja bi vozila u radnu zonu Sever 4. Očekujemo da će to zaživeti brzo, a takođe, na dopis mesne zajednice i građana naselja Čardak u Sremskoj Kamenici, razmatramo uvođenje još jedne linije – istakao je Ivan Radojičić.
Zahvaljujući „NSmart” sistemu smanjio se broj sugrađana koji se „švercuju”. Radojičić je zahvalio Novosađanima što imaju visoku svest o tome, te je istakao da je od ukupnog broja prevezenih putnika oko 98 odsto njih platilo kartu. Uz to, u saradnji sa Gradom, JGSP „Novi Sad” znatno je obnovio vozni park u poslednje dve godine, te je kupljeno sto novih autobusa na prirodan komprimovani gas, a u naredna tri meseca očekuje se isporuka deset autobusa na električni pogon.
– Prve slike električnih autobusa stigle su u preduzeće, planiramo da ih kombinujemo na nekoliko gradskih linija (2, 4, 8, 9, 11a i 11b) – istakao je Radojičić. – Deset takvih autobusa koštalo je 6,2 miliona evra bez PDV-a, a tender u saradnji sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj EBRD koncipirali smo tako da kupimo najkvalitetnije na tržištu. Ništa nismo prepustili slučaju, pa su nam i garancije na vozila i delove za autobuse od pet do deset godina.
D. Andulajević
Foto: S. Šušnjević