Sistem mobilne naplate na šest pijaca
Informacione tehnologije umnogome olakšavaju posao, kako pojedincima, tako i firmama, institucijama i javnim preduzećima.
Kompletan IT sistem u JKP „Tržnica” je dobio ozbiljniju notu 2009. godine, kada je uvedeno radno mesto stručnog saradnika za informatičke poslove, dok je 2014. godine sistematizacijom registrovan kao Služba za informatičke poslove i video-nadzor.
– Naš posao je da vodimo evidenciju i račune u čitavom informacionom sistemu, što obuhvata celokupni računarski sistem, računare, perifernu opremu, celokupnu mrežnu pasivnu i aktivnu opremu, sistemski i aplikativni softver koji je u našem vlasništvu, a veoma nam je bitan za naplatu, kao i održavanje sajta i sve to iziskuje dosta posla – kaže za „Dnevnik” šefica Službe za informatičke poslove i video-nadzor JKP „Tržnica” Sandra Miljanić. – Najbitnije nam je da održavamo poseban sistem za naplatu, odnosno server s bazom koja obuhvata sve podatke u vezi s tom naplatom. Od 2013. godine je od Futoške pijace krenuo pilot-projekat sistema mobilne naplate, da bi se pokazao kao veoma dobro rešenje. Vremenom smo ga implementirali na šest pijaca. Da bi sve dobro funkcionisalo usput je trebalo spojiti našu centralu sa svim pijacama optičkom mrežom. Videli smo da tu ima prednosti generalno za prenos svih podataka, video-nadzor i slično...
Kako kaže, projekat je završen na Najlon pijaci 2017. godine i ona je poslednja uvedena u sistem mobilne naplate jer je bila najkomplikovanija, s obzirom na to da je prostor veliki, a prodaja se radi drugačije nego na ostalim pijacama.
– Morali smo da uvedemo i mobilne kasice na Najlonu, te naplaćivači idu zajedno s telefonom i kasicom i na licu mesta izdaju račun zakupcima – priča naša sagovornica. – Svaka služba ima svoj deo na serveru za čuvanje podataka i zaposleni redovno moraju da bekapuju svoje podatke, što je veoma bitno za našu službu. Imali smo incident 2016. godine, kada smo bili meta hakerskog napada, i tada se pokazalo koliko je u stvari bekap bitan, zahvaljujući kojem smo za jedno popodne uspeli da povratimo sve što je bilo izgubljeno.
Po njenim rečima, „Tržnica” ima svoj sajt, kodiran je i rađen od nule, nije kupljen već je vlasništvo same firme. Njegova osnovna uloga je informisanje građana, pre svega kroz pijačni barometar, o cenama voća i povrća na pijacama.
– Mali poljoprivredni proizvođači i preprodavci svežih životnih namirnica svoje cene formiraju prema pijačnom barometru „Tržnice” – kaže Sandra Miljanić. – Druga stvar su oglasi na auto-pijaci, koju smo ažurirali na nedeljnom nivou do marta, kada su pijace počele da se zatvaraju. Tada smo taj prostor za oglašavanje ustupili našim redovnim zakupcima, da bi oglasili svoje radnje, tezge i ostavili kontakte svojim kupcima koji su ih do tog vrmena mogli nalaziti na pijaci. Do pre dve godine „Tržnica” je mogla računati na podršku Grada, kroz kapitalne subvencije, za obnavljanje tehničke opreme i video-nadzora.
Sistem je stabilan, a kako kaže naša sagovornica, u poslednjih nekoliko godina obnovili su opremu, stavili nove servere, ali uvek ima prostora za doradu i praćenje novih informacionih tehnologija koje se veoma brzo menjaju.
I.Bakmaz