Predstavljen projekat FTN o Novom Sadu pametnom gradu
U Gradskoj kući je predstavljen projekat održive mobilnosti “Smart plan”, u okviru kog su sprovedena istraživanja i analize kompletnog saobraćajnog sistema našeg grada, a u odnosu na “pametnu mobilnost” koja predstavlja jednu od osnovnih karakteristika “pametnog grada”.
Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević prisustvovao je prezentaciji koju je predočio prof. dr Vuk Bogdanović, redovni profesor Fakulteta tehničkih nauka.
- Pitanje upravljanja saobraćajem je u fokusu svih nas koji živimo i radimo za grad, a hronični problemi koji nas okružuju su problemi povećanja broja putničkih vozila, nedostatak parking mesta, smanjenje broja korisnika javnog prevoza, zatim proširenje pešačkih staza i menjanje odnosa prema biciklističkom prevozu - rekao je gradonačelnik. - Stoga ih moramo rešavati, posebno uzimajući u obzir blagi prirodni priraštaj i povećanje broja stanovnika ekonomskim migracijama.
Prema njegovim rečima, prethodnih 20 godina su naselja koja su bila koncipirana za individualnu gradnju pretvorena u višestambenu i tada su napravljeni urbanistički propusti, što je otežalo funkcionisanje grada.
- Zato je važno da od struke dobijemo analizu i strategiju šta sve treba da se uradi po tom pitanju - kaže Vučević. - Ideje su različite i mnogobrojne, ali moramo biti realni, jer ćemo tako dobiti i optimalne rezultate. Imamo oko milion putnika manje u gradskom prevozu i to je ozbiljan udar na finansije JGSP - a. Na nekim lokalitetma imamo proteste protiv izgradnje garaža, a vatrogasna brigada nas informiše da ne može da priđe zgradama zbog parkiranih automobila po trotoarima, u nedostatku parking mesta. Strah od promena ne sme da zaustavi razvoj i obećavam da, dok radim ovaj posao, Novi Sad neće biti palanka, već polumilionski snažan evropski grad, koji neće zaustavljati razvoj.
Mere saobraćajne politike
Kako je rekao redovan profesor sa Fakulteta tehničkih nauka prof. dr Vuk Bogdanović, predviđa se da će u svetu i Evropi do 2050. godine, preko 88 odsto stanovništva živeti u gradovima. Stoga će svi problemi koje se odnose na život građana biti u urbanim sredinama, te je “smart plan” ideja koji ide u susret tim svim potencijalnim budućim problemima.
Osim pomenutih mera koje su standardne i koje se odnose na izgradnju određenih kapaciteta poput delova ulične mreže, bulevara i svega ostalog što prati razvoj grada, one se odnose se i na mere saobraćajne politike, pre svega u oblasti parkiranja, pešačenja, biciklizma i javnog prevoza.
Po Vučevićevim rečima, dolaze nove generacije koje mnogo brže komuniciraju i biće tehnički opremljenije od nas, te niko nema prava da ih kažnjava zato što nas nešto emotivno sputava. Stoga je velika stvar imati podršku jednog od naših najboljih fakulteta i ovo je polje gde se mora dokazati da se struka i politika međusobno ne potiru.
- Osnovna ideja za “Smart plan” je da Novi Sad, u skladu sa svojim potencijalima postane prepoznatljiv grad u Evropi po “smart mobilitiju”, odnosno održivom razvoju saobraćajnog sistema u nekom narednom periodu - rekao je prof. dr Vuk Bogdanović. - U tom smislu su predložene kratkoročne mere koje se odnose na period od godinu do dve, zatim srednjeročne mere za period do 2027. godine, pošto je to 10 godina od kako smo započeli izradu ove studije, a prezentovane su i dugoročne mere nakon tog perioda. Osim investiranja u nove kapacitete, predložene su i i određene mere koje se odnose na saobraćajnu politiku, pre svega politiku u oblasti parkiranja i javnog prevoza. To su dve sfere gde grad ima mogućnosti i može da upravlja, a to je upravo u duhu održivog razvoja saobraćajnih sistema u gradu, što je prepoznato u svim strateškim dokumentima Ujedinjenih Nacija, Evropske Unije i slično.
I. Bakmaz