PRE 25 GODINA U BOMBARDOVANJU SRUŠEN NOVOSADSKI MOST-HEROJ Čudo arhitekture, dugo je odolevao GRAĐANI PALILI SVEĆE
Usred noći, 26. aprila 1999. godine, detonacije su probudile Novi Sad, kao nikada do tada tone eksploziva sručile su se na grad. NATO projektili gađali su i pogodili čuveni Žeželjev most.
Most je danima pre toga prkosno odolevao, zbog čega je prozvan "mučenikom", ali istovremeno i mostom "herojem".
Danima ranjavan, nije izdržao i u 1.20 sati sunovratio se u reku tog kobnog 26. aprila. Novosađani su se ujutru okupili na samoj obali, ostavljajući cveće i paleći sveće.
Most pre rušenja je gađan čak 12 puta i 22. aprila u 15.10 sa čak četiri projektila, ali je ipak posustao 26. aprila. Ratnog aprila most je bio pogođen sa najmanje petnaest projektila, od kojih su 26. aprila bili presudni. Prilikom pada, betonsko-armirana konstrukcije i lukove je progutao Dunav, a ostaci krajeva mosta ostali su kao podsetnik da se nekada nalazio na tom mestu.
Tada su Novosađani ostali i bez trećeg mosta, a obale Dunava više nije ništa povezivalo, sem splavova i čamaca. Njegovim rušenjem, više od 40.000 stanovnika sremske strane ostalo je bez vode, a Novosađani su se nekoliko dana patili sa vodosnabdevanjem zbog presečenog glavnog dovodnika. Angažovane su i cisterne, a dugo vremena građani sremske strane imali su samo tehničku vodu, dok su onu za piće kupovali ili nabavljali iz javnih česmi, otvorenih širom grada.
Podsetimo, Žeželjev most je građen od prenapregnutog betona, građen je od 1957, a u saobraćaj je pušten 1961. godine povodom Dana oslobođenja grada 23. oktobra. Delo čuvenog inženjera Branka Žeželja, radila je “Mostogradnja”, a ovaj drumsko-železnički most dužine 446 metara i širine 21,50 metara i bio je deo međunarodne železničke linije.
Devetnaest godina od rušenja, u svoj svojoj blistavoj lepoti, belim grandioznim lukovima, Žeželjev most od 1. septembra 2018. godine ponovo grli sremsku i bačku obalu, kada je u prisustvu Aleksandra Vučića, predsednika Srbije, i Johanesa Hana, evropskog komesara, svečano pušten za drumski i biciklistički saobraćaj, kao i za pešake.
Nazvan je Železničko-drumski most preko Dunava, ali ga Novosađani i dalje zovu Žeželjev most.
Samo stare slike podsećaju na most čuvenog arhitekte, čuven i po tome što su se mladi utrkivali u hrabrosti, takmičeći se u tome ko će smeti da se popne na jedan od njegovih lukova, neki peške, neki čak i motorima.