Potrošačko ćoše: Velika razlika u cenama popravke bicikala, kupovine novih i restauracije starih
Dolaskom proleća, mnogobrojni novosadski biciklisti su se tradicionalno aktivirali, dok su mnogi od njih pre prve duže vožnje morali da posete servis za popravku i prodaju bicikala.
Iako je mart bio udaran mesec kako za bicikliste, tako i za radnje za popravku i prodaju bicikala, usledio je izuzetno hladan i kišoviti period koji. Ipak, po priči Novosađana, nije sprečio bicikliste da i dalje voze.
Pauzu su napravili jedino kada je bilo u pitanju nevreme sa jakom kišom, snažnim vetrom i grmljavinom, dok je tokom sitnije kiše kabanica uvek bila od pomoći. Obzirom da nas od, koliko “od sutra” napokon očekuju sunčani dani, biciklisti će se još u većem broju aktivirati. Kada je u pitanju servis, da bi njihov dvotočkaš bio spremna za nove avanture, pojedini Novosađani su za kompletan servis izdvojili i do 3.000 dinara. Postoje i izuzeci, koji voze bicikl tokom cele godine, bez obzira na vremenske uslove, te je njihov bicikl bio već spreman za vožnju gradom i ozelenelom okolinom.
U razgovoru s nekoliko radnika iz novosadskih radnji za popravku i prodaju bicikala saznali smo da je prethodni mesec bio period kada su Novosađani najčešće dolazili radi proveravanja i podešavanja kočnica, centriranja točkova, promene gume ili lanca, kao i zbog servisiranja. U nekoliko radnji mali servis za bicikl košta oko 1.000 dinara, dok se u pojedinim nudi i takozvani prolećni servis, koji staje oko 2.000. Cene se razlikuju od servisa do servisa, te je u jednom za zamenu lanca potrebno izdvojiti 200 dinara, dok postoji i servis koji za istu uslugu traži 400. Kada je u pitanju zamena gume, razlika u cenama je drastična, te ide od 100 do 1.000 dinara, dok je za zamenu pakni potrebno izdvojiti 200 dinara po kočnici. Mnogi u servis dolaze radi podešavanja kočnica, što za one s klasičnim kočnicama košta 200 dinara, dok je za disk-kočnice potrebno izdvojiti 500 dinara. Za centriranje točka takođe je potrebno izdvojiti oko 500 dinara, a za podmazivanje i čišćenje lanca oko 200 dinara.
Radnik “bajk-šopa” i servisa za bicikle „Ris cycling” Stevan Kučević za „Dnevnik” ističe da je sezona krenula već krajem februara i početkom marta, koji je bio udaran, nakon čega je usledila pauza zbog hladnijeg vremena.
Novosađani su se aktivirali i oko kupovine novog bicikla. U novosadskim radnjama za prodaju bicikala, dečji koštaju od 7.000 dinara pa naviše, u zavisnosti od uzrasta i modela bicikla, dok cena uobičajenog „gradskog bajsa” kreće od 15.000. Za malo zahtevnije bicikliste, dvotočkaši koštaju 19.000 dinara, ali se mogu kupiti i za 50.000 dinara. Vlasnik „Invicta Bikeshop-a”, Ivan Arpaš, navodi da se u ovo doba godine Novosađani najviše opredeljuju za kupovinu novih bicikala, te da se najčešće uzimaju dečji modeli.
Osim popravke starih i kupovine novih, pojedinci se odlučuju i za restauraciju starih bicikala, koja često ispada najskuplja: može koštati od 8.000 dinara do 60.000. Dragana Terzić iz „Cikloteke” za „Dnevnik” ističe da Novi Sad postaje pravi biciklistički grad te veruje da se nalazi u pravoj delatnosti.
U pojedinim novosadskim radnjama za bicikle postoji mogućnost besplatnog pregleda, duvanja guma, kao i podmazivanja kočnica. Iako se cene u servisima poprilično razlikuju, oko jednog su se svi složili: da su s lepim vremenom i servisi puni, a samim tim i Novosađani spremniji za nove biciklističke avanture, iako na mnoge ni prethodni kišoviti dani nisu imali uticaja.
K. Ivković Ivandekić