Potrošačko ćoše: Slične cene svežih namirnica
Virtuelne novosadske pijačne tezge na Fejsbuku svakim danom okupljaju sve više prodavaca i kupaca te je grupa „Pijaca Novi Sad”, u kojoj sve novosadske pijace na jednom mestu od 22. marta nude svoju ponudu, a ima skoro 15.000 članova.
Osim te grupe, postoji još nekoliko sličnih, manjih, koje se uglavnom odnose na određene pijace u gradu, proizvođače, proizvode, kao i delove grada. S obzirom na trenutnu situaciju pandemije koronavirusa, svima je u cilju jačanje imuniteta te je kupovina povrća i voća, kao i drugih zdravih namirnica, poslednjih dana povećana. Iz tog razloga smo istražili kako se trenutno kreću cene povrća i voća na pomenutim onlajn stranicama jer se, kako smo se uverili, veliki broj sugrađana prebacio na takav način kupovine s obzirom na to da dosta prodavaca nudi besplatnu dostavu odabranih namirnica.
Primetno je da prodavci u pomenutim grupama često objave oglas, čak i fotografije povrća i voća koje prodaju, ali bez cena. Zbog toga su takvi postovi puni komentara u kojima Novosađani prvo pitaju za cenu, a ima i onih koji žele da naruče bez obzira na iznos korpe. Veliki broj građana u tim grupama prvo traži upravo prodavce kod kojih su poslednjih meseci ili čak godina kupovali, da bi nastavili saradnju, a ima i onih koji veruju preporukama sugrađana koji aktivno komentarišu objave proverenih prodavaca.
Kako smo se uverili, ponuda je dobra i raznovrsna i građanima koji kupuju na taj način na Fejsbuku ništa neće nedostajati u frižideru, a ni cene se ne razlikuju mnogo. Za kilogram šargarepe je potrebno izdvojiti od 60 do 70 dinara. Veza rotkvica košta od 50 do 60 dinara, a veza mladog crnog luka uglavnom kod svih prodavaca na virtuelnim pijačnim tezgama staje 60 dinara. Za vezu blitve, zelja, sremuša ili peršuna takođe je potrebno izdvojiti oko 60 dinara. Kilogram brokolija košta oko 250 dinara, a razlika u cenama je primetna kod spanaća, za čiji kilogram je kod nekih prodavaca potrebno izdvojiti 150 dinara, a kod nekih čak 300.
Sada je pravo vreme za zelenu salatu, a njeni ljubitelji je na ovoj platformi mogu pronaći za 50 ili 60 dinara, dok ima i onih koji prodaju tri salate za 100 dinara. Kilogram paradajza košta oko 200 dinara, dok ista količina paprike staje 400 dinara. Krastavci i dalje drže cenu te je za kilogram potrebno izdvojiti oko 200 dinara, a za tikvice oko 250. U velikim količinama kupuje se krompir, čiji kilogram košta oko 80 dinara, a ima i onih koji prodaju deset kilograma starog crvenog krompira za 600 dinara.
Što se tiče voća, za kilogram banana je potrebno izdvojiti od 130 do 170 dinara, dok ista količina naranyi košta oko 180. U prodavnicama je cena banana slična, oko 130 dinara, dok se cena naranyi kreće oko 140. U poslednje vreme najtraženije voće zasigurno je limun, koji je iz tog razloga, ali i zbog problema oko uvoza, postao skuplji te se kilogram u supermarketima, kao i na virtuelnim novosadskim pijacama, može kupiti za oko 280 dinara. U pojedinim onlajn katalozima supermarketa se navodi da se limun može kupiti i jeftinije, kao na primer u „Maksiju” ili „Univereksportu” gde kilogram košta oko 230 dinara. Na ponudama koje smo pronašli u grupi „Limanska pijaca” istaknuto je da kilogram ananasa ili kivija košta oko 250 dinara, dok je u supermarketima za to voće potrebno izdvojiti nešto manje para. Kilogram jagoda u virtuelnim pijacama košta oko 400 dinara. Kada je u pitanju prodaja jabuka u pomenutim grupama na „Fejsbuku”, cene se i te kako razlikuju te se kilogram brojnih sorti može kupiti za 60 dinara, ali i za 130. Po komentarima građana možemo zaključiti da su zadovoljni svežim povrćem vrednih proizvođača, kao i samom mogućnošću kupovine na taj način.
Osim voća i povrća, na tim stranicama se mogu poručiti i brojni drugi proizvodi poput zimnice, sira, mleka i mlečnih proizvoda, kolača, jaja, testenine, zdrave hrane, ali i proizvodi poput peškira, posteljine, hrane za kućne ljubimce, kozmetike i kućne hemije, duvana, cigareta i drugog. U svakom slučaju, vremena ima napretek te sugrađani mogu na miru i lagano pregledati celu ponudu svih virtuelnih pijačnih tezgi i odlučiti se za ono što im najviše odgovara.
K. Ivković Ivandekić