POTROŠAČKO ĆOŠE Cene servisa rastu iz godine u godinu
Proleće je godišnje doba koje sa sobom donosi lepše vreme, a samim tim i veću želju za rekreacijom u prirodi.
Uzimajući u obzir epidemiološku situaciju i određene restrikcije, želja da se sunčano vreme iskoristi na najbolji način izraženija je nego inače. Takvo vreme Novosađani znaju da iskoriste za vožnju bicikla, koja je postala deo identiteta Novog Sada. Takvo shvatanje dodatno je potkrepljeno predviđenim subvencijama Grada Novog Sada za kupovinu bicikala u iznosu od deset hiljada dinara. Građani, ali i zaposleni u biciklističkim radnjama pozdravljaju takvu odluku, uz sugestiju da bi proces prijave trebalo da bude jednostavniji.
Uprkos tome što je pandemija koronavirusa smanjila mogućnosti boravka na otvorenom, početak zdravstvene krize pogodovao je prodavcima bicikala na svetskom nivou. Trend o velikoj tražnji prošle godine prelio se i na Srbiju, što je jedan od razloga nešto manje prodaje bicikala ove godine.
– Sada prodaja nije ni 50 odsto kakva je bila prošle godine, kada je počela korona. Prošle godine čekalo nas je 20 bicikala dnevno za servis, sada nije takva situacija. Svi čekaju šta će biti sa subvencijama grada, ne žele da se zaleću. Mislimo da su se ljudi prošle godine istrošili – kažu iz Fanatik Bajk servisa. Najtraženiji je model gradskog bicikla Kapriolo Dijano, čija cena iznosi od 23 do 27 hiljada dinara. Najjeftiniji su dečji i oni se mogu naći po ceni od devet hiljada, dok najskuplji bicikli koštaju 70 hiljada dinara. Najčešći zahtevi odnose se na menjanje guma, štelovanje kočnica i menjača.
Kako navode radnici, proleće je period kada ljudi doteruju bicikl na godišnji servis. Prema pisanju Dnevnika iz 2019. godine, cene generalnih servisa, koje obuhvataju podmazivanje svih ležajeva na biciklu, detaljno štelovanje kočnica i menjača i centriranje točkova, iznosile su maksimalno 3.000 dinara. Godinu dana kasnije, maksimalna cena iznosila je 4.000 dinara. Danas, cena generalnih servisa ide i do 4.700 dinara, ali postoje i malobrojni primeri gde se cena kreće između dve i tri i po hiljade dinara.
Cena malih servisa, koji podrazumeva podešavanje novog ili polovnog bicikla i štelovanje kočnica i menjača, uz proveru šrafova i pritiska na gumama, iznosi najmanje 1.000, a najviše 1.900 dinara. Zamena gume Novosađane će koštati 350 dinara, dok štelovanje menjača i kočnice staje 500 dinara. Zamena prednjeg točka košta 500, a zamena zadnjeg 800 dinara. Međutim, nisu se samo cene servisa povećale, već i cene proizvoda. – Servis je morao da poskupi. Niko nije hteo da ga radi, jer je neisplativo. Majstori se obučavaju, ali bolje da dele novine nego da rade u servisu. Mislim da je poražavajuće to što ne može da se živi od rada u servisu. Cene bicikala su porasle i to je izazvano koronavirusom i transportom, koji je porastao. Kontejner je bio 2.000 dolara, sad je 8.000 dolara – kaže Zoltan Tarjan, zaposleni u Ciklomaniji. Tarjan dodaje da je veliki problem zimska sezona, kada gotovo i da nema posla. Ciklomanija zato nudi hotel za bicikl, ili zimovnik, gde ljudi donose bicikle zbog toga što nemaju prostora da ih drže kod kuće i zimi. Takve usluge plaćaju se po danu, a one podrazumevaju i čišćenje i podmazivanje bicikala.
V. M. Petrović