Potrošač kao ogledalo privrede
Javni skup „Potrošač – ogledalo privrede” odražće se sutra od 16 do 19 časova u Tržnom centru „Big” u okviru kampanje „Izbori se da znaš“. Manifestaciju je podražala Gradska uprava za privredu
u nameri da doprinese većoj informisanosti potrošača o tome koje hemikalije sadrže proizvodi koje kupuju.
– Posetiocima tržnog centra delićemo brošure i upućivati ih na to šta treba da čitaju na deklaracijama proizvoda, kako treba da komuniciraju s trgovcima, distributerima i uvoznicima – rekla je predsednica Asocijacije potrošača Srbije (APOS) Jovanka Nikolić na konferenciji za novinare upriličenoj juče, na Svetski dan potrošača 15. mart, u Gradskoj kuća.
– Namera je da se podigne svest potrošača i shvati da su oni deo privrede. APOS se od 2003. godine zalaže za bolju poziciju potrošača, dali smo smo doprinos u izradi Zakona o zaštiti potrošača i sada radimo na otklanjanju manjkavosti te regulative. Želimo da pokažemo da udružene organizacije potrošača mogu unaprediti tržište i kvalitet robe. Domaćin konferencije za novinare bio je šef kabineta gradonačelnika Aleksandar Petrović, koji je kazao da je Zakonom o zaštiti potrošača iz 2014. prvi put propisano da su lokalne samouprave obavezne da podrže aktivnosti organizacija potrošača.
– Deklaracijom o osnovnim pravima potrošača još 1962. udaren je temelj pravima potrošača na tržištu robe i usluga – naglasio je Petrović. – Tu mislim na pravo na sigurnost i izbor robe i usluga, pravo na celovitu, istinitu i pravovremenu informaciju i pravo da se čuje glas potrošača. U kampanji „Izbori se da znaš“ učestvovaće sutra i predstavnici ministarstava trgovine i poljoprivrede i zaštite životne sredine, pa je Aleksandra Rašović iz Ministarstva poljoprivrede skrenula pažnju na to da je 2009. godine donet Zakon o hemikalijama u nameri da se doprinese zaštiti zdravlja, podigne svest kod ljudi i smanji rizik od štetnog dejstva.
– Potrošačima ćemo sutra skrenuti pažnju na član 27 Zakona o hemikalijama, koji glasi da svaki potrošač ima pravo da dobije informaciju o tome da li proizvod sadrži koncentraciju štetnih materija veću od 0,1 odsto – istakla je Aleksandra Rašović. – Zato pozivamo potrošače da obrate pažnju na etikete na hemikalijama jer one sadrže kakve opasnosti hemikalije mogu predstavljati.
Navela je da će rezultat kampanje „Izbori se da znaš“ biti i izrada internet stranice Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine putem koje će građani moći da se informišu o zastupljenosti hemikalija u proizvodima i o načinima kako da ih koriste na bezbedan način.
Uloga organizacije „ALHem – Alternativom za bezbednije hemikalije” u kamapnji je da proveri kako se sprovodi zakonska odredba o obavezi dostavljanja informacije od distributera, proizvođača i uvoznika na zahtev potrošača, kada je reč o prisustvu opasnih hemikalija u proizvodima široke potrošnje.
Kazala je da je ta organizacija tražila podatke o prisustvu hemikalija u 11 robnih grupa, na primer dečjim igračkama, školskom priboru, podnim oblogama, kablovima...
Z. Delić