Потписан уговор са ЦИП-ом: Пети новосадски мост биће пешачко-бициклистички
Уговор о изради техничке документације за изградњу пешачко-бициклистичког моста, на стубовима некадашњег моста Франца Јозефа, вредан 51,8 милиона динара, с ПДВ-ом, потписан је са Саобраћајним институтом ЦИП из Београд, објавио је јуче на друштвеним мрежама градоначелник Новог Сада Милош Вучевић.
Одабрани пројектанти ће сву неопходну документацију морати да заврше за шест месеци (180 дана), што подразумева и геодетске радове, геомеханичка истраживања, идејно решење, али и студију оправданости с идејним пројектом.
- Изградњом пешачко-бициклистичног моста биће смањено загађење у граду, али ће то и додатно мотивисати суграђане да се рекреирају - поручио је градоначелник Вучевић.
Како се из конкурсне документације, у децембру, расписане јавне набавке може приметити, нови мост ће бити дуг 450 метара и за око 12 метара шири у односу на некадашњи железнички. Планирано је да се конструкција новог објекта ослања на стубове старог моста, с тим да је највећи распон 180 метара. Челични мост, с деловима од алуминијума, требало би да буде монтажно демонтажни јер, како је објашњено, историја дате локације указује на константно грађење и рушење мостова.
Подсећања ради, Градска управа за грађевинско земљиште и инвестиције спровела је пре више од две године урбанистичко-архитекстонски конкурс за нови мост на стубовима некадашњег Моста Франца Јозефа. Како је тада најављено, победничка решења послужиће као основа за градњу објекта преко Дунава али и за уређивање тог дела Новог Сада и Петроварадина.
За победничко решење издвојено је четири милиона динара, док су другопласирани аутори добили 2,5 милиона, односно милион динара трећепласирани, с тим што је одабран и један пројекат за откуп по цени од 200 хиљада динара.
Пешачки и бициклистички саобраћај ће бити раздвојен траком у којој су планирани посебни садржаји за одмор и ту ће бити зелени појас. Предвиђено је да пешачки део буде ширине шест метара, бициклистички три, а простор који их раздваја метар и по. На три места су планирана блага скретања, што ће успорити бициклистички саобраћај, и ту би уједно требало да буду формирани видиковци за пешаке.
Овај мост ће имати видиковце и одморишта за пешаке. Мост ће спојити кеј са тунелом испод Петроварадинске тврђаве. Планира се санација и реконструкција постојећих стубова, док ће по завршетку изградње бити постављена декоративна расвета конструкције моста.
У зони приступне конструкције, између моста и тунела, планира се бициклистичка веза са Каменичким путем, односно пешачка са стазом на круни Дунавског бедема, који ће бити реконструисан.
Некадашњи железнички тунел дужине 355 метара испод петроварадинске стене је, како се наводи у тендерској документацији, у релативно добром стању.
- Осим као пешачко бициклистичка комуникација, тунел је планиран и као изложбени простор посвећен историји Петроварадинске тврђаве. У тунелу се планира вертикална пешачко - бициклистичка веза са платоом на Горњој тврђави, са два лифта – стоји у тендеру.
Ревитализацијом дела трасе некадашње пруге, укључујући и обнову моста и тунела биће остварена пешачко-бициклистичка веза рекреативне зоне кеја, с новосадске стране, и подунавског бедема, с петроварадинске стране. То подразумева везу с Кејом жртава Рације, Сунчаним кејом и Булеваром цара Лазара, с бачке стране, односно везу с Каменичким путем преко дела Дунавског бедема, те комуникацију лифтом с Горњом тврђавом из зоне тунела, и везу с Прерадовићевом улицом и Горњом тврђавом у зони “Ловотурса”, на сремској страни.
Зона Ловотурс са приступом тунелу планирана је за туризам и угоститељство. У њој ће се задржати постојећи комплекс објеката у окружењу некадашње железничке станице, који ће бити реконструисан, а планирана је градња додатних пешачких и бициклистичких стаза као веза са Петроварадином и тврђавом.
Први стални мост између Новог Сада и Петроварадина, и то железнички, саграђен је 1883. године и на том месту се налазио до априла 1941, када га је срушила Војска Краљевине Југославије, како би успорила напредовање нацистичких трупа. Окупатори су 1942. године обновили мост, али је 1944, пред само ослобођење, поново срушен. Од завршетка Другог светског рата у више наврата се помињала изградња новог моста
Идеја о изградњи новог моста на стубовима некадашњег железничког Моста Франца Јозефа, актуелна је већ деценијама, а новосадска власт је још раније започела разговоре с Европском инвестиционом банком о обезбеђивању кредита. Градоначелник Новог Сада састао се и с представницима кинеске компаније „Шангдонг” и своје импресије објавио је тада на друштвеним мрежама.
- После састанка са кинеским „ Шангдонгом” још један корак смо ближе идеји изградње новог пешачко-бициклистичког моста преко Дунава који ће, и на тај начин, повезати Петроварадин са градом - објаснио је својевремено Милош Вучевић. - Кинеска корпорација се већ доказала као поуздан и квалитетан партнер и не сумњам да ћемо направити тај значајан инфраструктурни објекат, којим ће пројекат уређења Петроварадинског подграђа добити нову димензију.
- Са моста би се директно улазило на тврђаву, односно у тунел, из тунела директно лифтом на тврђаву. То би била права туристичка атракција за град, практично би се спојио кеј са Петроварадинском тврђавом. То је нешто о чему смо до сада могли само да сањамо. То би била једна револуција, да направимо пешачко-бициклистички мост са директним улазом у Петроварадинску тврђаву - рекао је својевремено новосадски градоначелник. Сада се ова идеја и спроводи у дело.
Ј. Вукашиновић