Postavka o drvorezbaru Janošu Soteru u Muzeju grada
NOVI SAD:Tokom avgusta posetioci Muzeja grada Novog Sada na Petrovaradinskoj tvrđavi imaće priliku da pogledaju malu postavku o Janošu Soteru (1902-1991), najznačajnijem novosadskom drvorezbaru u 20. veku.
Zainteresovan za umetnost od ranog detinjstva, Janoš Soter je učio drvorezbarstvo u radionici Kovač Mihalja (1920-1922) u Kuli.
Jedan od prvih poslova bila je izrada ikonostasa u Crkvi Ružici na Kalemegdanu u Beogradu (1925).
U Novom Sadu je 1927. godine otvorio zanatsku radionicu, a od 1935. počeo je najplodniji deo njegove karijere.
Imućnije novosadske porodice su ga često angažovale za izradu kompletnih enterijernih ansambla.
Njegovi najznačajniji radovi posle Drugog svetskog rata su svečani kabineti u Matičarskom zdanju i Gradskoj kući u Novom Sadu, kao i kabinet Josipa Broza Tita u čelarevskom dvorcu.
Vešt u izradi crkvenog enterijera, Soter je bio i saradnik Pokrajinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture.
Pre i posle Drugog svetskog rata često je izlagao na izložbama umetničkog zanatstva.
Soterov rad se odlikuje izvanrednom preciznošću i čistotom obrade, bio je odličan crtač i imao smisao za proporcije.
Kao odličan poznavalac umetničkih epoha, veoma vešto je uklapao raznorodne stilske elemente u skladne celine.
Nije pratio savremena dešavanja u umetnosti, pa je, donekle, ostao usamljeni stvaralac u oblasti drvorezbarstva i dekorativnog vajarstva.
U svom ateljeu je odnegovao generaciju umetničkih duborezaca koji su sačuvali tajne tog zanata do današnjeg vremena.
Na postavci je izloženo nekoliko originalnih Soterovih radova (fotelje, upotrebni predmeti), crteži i skice, fotografije izvedenih radova.