Novi most preko Dunava simbol novog doba u Novom Sadu
Novi Sad dobiće u narednim godinama četvrti most preko Dunava, a prema studiji Smart plana koji su uradili stručnjaci Departmana za saobraćaj Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu, novi most trebalo bi da bude ukupne dužine 2,4 kilometra.
Povezaće produžetak Bulevara Evrope preko Dunava sa obilaznicom u Sremskoj Kamenici, a po izgledu će ličiti na najbliži nizvodni most - Most slobode. Maketa novog mosta predstavljena je na Ribarskom ostrvu, nedaleko od mesta gde je planirano da taj novi most poveže bačku i sremsku obalu grada.
Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević otkrio je maketu budućeg mosta i rekao da novi most nije samo plod mašte i želja, nego nešto što se stvarno dešava.
– Ovo je stvarni plan za budućnost Novog Sada. Mi dišemo i verujemo za ovakve planove. Mi se borimo za ovakav Novi Sad – kazao je Vučević.
On je dodao da mostovi nisu samo građevinski objekti, niti saobraćajna infrastruktura, već imaju snažnu simboliku, veliko sociološko i kulturološko značenje, a posebno u Novom Sadu.
– Kada kažete Novi Sad mislite i na Dunav, kada kažete Dunav setite se mostova, a onda dođete do zaključka da Novi Sad nema baš dobru tradiciju oko sudbine mostova. I sada je došlo vreme da to menjamo – kazao je Vučević, podsećajući na sudbinu sva tri mosta preko Dunava koja su srušena 1999. godine tokom bombardovanja, a poslednji Žeželjev je konačno obnovljen pre dve godine.
Vučević je naglasio da se izgradnjom novog Žeželjevog mosta Novi Sad vratio na situaciju iz 1999. odnosno na 1981. kada je izgrađen treći most preko Dunava.
– Novi Sad je zaista zaslužio da se ne plaši novog mosta, da se ne plaši da se udruži i bori i radi da dobijemo novi most. Da sklonimo sve te zapreke koje će nam biti na putu i da, ako budemo posvećeni i marljivo radili u narednim godinama, ovaj most je izvestan – ocenio je on.
Zrelo je za novi most
Prof. dr Vuk Bogdanović, sa departmana za saobraćaj FTN-a rekao je da je prilikom puštanja u saobraćaj poslednjeg mosta preko Dunava, Mosta slobode, 1981 godine Novi Sad ima 270.000 stanovnika i 56.000 automobila.
– Prošle godine, prema statističkim podacima Novi Sad je imao preko 350.000 stanovnika i 120.000 registrovanih vozila. To bi bio odgovor svim onima koji su sumnjaju u potrebu za izgradnju ovog mosta – kazao je Bogdanović.
On je naglasio da će novi most imati najkvalitetnije opremljenu biciklističku infrastrukturu na čitavom toku Dunava kroz našu zemlju, čime će se rešiti svi problemi vezani za biciklistički saobraćaj između leve i desne obale Dunava.
Koliko je izvesniji, kaže gradonačelnik, pokazuje i odluka Vlade Srbije od 21. maja da je zapadna obilaznica oko Novog Sada sa novim mostom proglašena projektom od nacionalnog značaja. Time je most sa svom pratećom infrastrukturom dospeo u isti rangu kao auto-put “Miloš Veliki” ili Moravski koridor ili Fruškogorski koridor.
– To znači da projekat ima posebnu hitnost kod rešavanja imovinsko-pravnih pitanja, eksproprijacija, mogućnost posebnog ugovaranja finansiranja, ugovaranja i projektovanja istovremeno, mnogo kraće rokove i jednostavnije procedure– kazao je Vučević.
On je rekao da o veličini ovog projekta govori i činjenica da je potrebno oko 11 miliona evra za imovinsko pravne odnose i to bez imovine Pokrajine i Republike koja se isto nalazi na tom delu.
– Zatim nas čeka projekat i izgradnja. Naša je procena, na osnovu mišljenja struke, da će za projekat trebati oko 15 milijardi dinara – kazao je novosadski gradonačelnik.
Rekao je da je razgovarao sa predstavnicima nekoliko svetskih kompanija koje su zainteresovane da učestvuju u realizaciji ovog projekta.
Vučević je rekao da je preko Uprave za investicije i građevinsko zemljište završen generalni projekat, koji se dalje razrađuje, a do kraja godine očekuje da bude izrađen i usvojen Plan generalne regulacije tog dela, a 2021. da se raspiše tender za izradu idejnog projekta i nakon toga se ide na jedinstveni tender za izradu projektno-tehničke dokumentaciju i izvođenje radova.
– A za to nam je potrebna podrška građana da razumeju zašto ovo radimo. Ovaj most neće pasti s neba. Ovaj most su ucrtali urbanisti, ljudi od struke i ovaj most je Generalni urbanistički plan pokazao kao prioritet u rešavanju saobraćaja, a vezano za buduće mostove u Novom Sadu i mi smo se spram toga toga vodili– kazao je gradonačelnik Novog Sada.
On je naglasio da novi most ima veliki ekonomski značaj i potencijal, te u smislu zaštite životne sredine i snažnu simboliku Novog Sada koji je ekonomski ojačao i kontinuirano se razvija.
- Ovo će, suštinski bići najzapadniji most koji će da spaja dve obale naše države Bačku i Srem. I ima strašan potencijal. Potrebna nam je struka, Fakultet, potrebni su nam ljudi koji su se dokazali na velikim projektima, a žive i rade u Novom Sadu. Potrebni su nam svi najbolji ljudi da se uključe. Ovde ima posla i mesta za sve ljude koji će, verujem, uspešno raditi na ovom projektu – zaključio je Miloš Vučević.
A. Savanović