Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Na prezentaciji nacrta GUP-a najviše polemike izaziva priobalje Dunava 

11.01.2022. 09:28 09:31
Piše:
Foto: Dnevnik/ Slobodan Šušnjević

- U novom generalnom urbanističkom planu ima velikih pomaka u odnosu na prethodni, koji se najviše odnose na restriktivnije mere parkiranja, povećanja zelenih površina, kao i bolje snabdevanje toplotne ali i rashladne energije - kazao je direktor Urbanizma Dušan Miladinović na prvom javnom predstavljanju GUP-a Novog Sada do 2030. godine.

On je rekao da će se na sve primedbe kao i u svakom javnom uvidu izjasniti stručna služba Urbanzma i komisija za planove. Javno predstavljanje održano je u amfiteatru Spensa, a pored predstavnika “Urbanizma“ prisustvovali zainteresovani sugrađani, aktivista Miran Pogačar, kao i bivši gradonačelnik grada i predsednik novosadskg odbora Narodne stranke Borislav Novaković. Najviše pitanja bilo je u vezi sa priobaljem Dunava.

Kako je pojašnjeno na priobalju Dunava su ranije u okviru važećeg plana bile moguće saobraćajnice koje čine blokove u kojima su poslovni centri. Kada je počeo da se radi novi GUP, rađene su tri analize priobalje Dunava. Napomenuto je i to da je konstatovano da postojeći plan nije urađen u skladu sa prirodnim ambijentom niti sadržajima. U tom smsilu evidente su razlike, a to je pre svega očuvanje staništa i povećanje parkovkse šume. U važećem planu su 24 hektara dok je u novom planu ta površina povećana na 55,4 hekatara.


Polemika Novakovića i Miladinovića

Borislav Novaković je postavljajući pitanja na javnoj prezentaciji kazao da plan ističe samo jednu dimenziju i to građevinsku.

- To znači da će Novi Sad da raste, ali ne i da se razvija. Da bi se razvijao trebali ste izneti one komponente koje su izostale.  Sve što je bitno nije rečeno. Brodogradilište i mornarica se dodiruju u branjenom delu. Postavlja se pitanje zašto ste na brodogradilištu bilo šta gradi, ako se mornarica i brodogradilišta dodiruju. Ljudi koji žive u “1300 kaplara“ neće imati pogled na Furšku goru niti Dunav već u zgrade - kazao je Novaković. Marinu je kako je dalje pojasnio potrebno planirati na drugom mestu, kako bi se izbegli ekološki problemi. Sporna je kako je rekao i plaža od 1.400 metara sa pripadajućim ugostiteljskim objektima. Ljudi koji žive uz obalu već su opterećeni jer na Štrandu objekti već imaju svako svoj muzički program. “Šordoš i Dunavac su najvredniji deo Novog Sada pluća koja moramo čuvati “ kazao je Novaković.

Miladinović je odgovarajući pojasnio da je marina planirana još 2009. godine kada je Novaković bio na radionici gde je upravo o njoj i bilo reči. Novaković je kazao da to nije istina.

- Ne vidim razlog što ste protiv onog plana koji ste vi doneli. Ne znam odakle vam ta infromacija za izgradnju. Sve vreme ste građanima bacali prašinu u oči sa tim da mi planiramo da izbetoniramo Šodroš što nije istina - odgovorio je Miladinović.


Na taj način kako je pojašnjeno na prezentaciji na Kameničkoj adi isključeni su svi dodatni sadržaji koji uključuju komercijalne sadržaje poput poslovnih centara, izgradnju hotela i slično.

Pomenuto je i to da je 1998. godine evidentirano 75 hektara šume, a da je prošle godine taj broj pao za 15 hektara na 60 i da je evidenta uzurpacija tog poteza.

Novim GUP-om je planirano da se na Kameničkoj adi i priobalju planira pejzažni prostor sa vizulnim i fizičkim pristupima obali, sadržaji u vezi sa rekreacijom sportom, turizmom ali je to i mesto gde se stanuje. Takvo rešenje kako su pojasnili podrazumeva da priobalje postane privlačno i tokom cele godine svim stanovnicima grada. 

Međunarodna veslačka staza planira se širine dva kilometra i  150 metara sa 120 metra. Da bi se ona realizovala mora biti u branjenoj zoni. 

Aleksandar Jevđenić iz “Urbanizma” kazao je da GUP predviđa zadražavanje postojeće mreže biciklističkih staza koja sada iznosi 100 kilometara i najgušća je u Srbiji. Planirano je povećanje tri puta više.

- Kada je u pitanju pešački i biciklistički saobraćaj, nacrt predviđa proširenje pešačke zone na Ulicu Ise Bajića, deo Ulice Ignjata Pavlasa, Ilije Ognjanovića i Dunavske ulice, što će omogućiti spajanje Dunavskog parka i Dunavske ulice bez presecanja tokova automobila. U planu je i ostvarenje nove pešačke zone u podgrađu Petrovaradinske tvrđave, što će biti omogućeno zatvaranjem Beogradske ulice u Petrovaradinu za saobraćaj motornih vozila, osim javnog prevoza, a isto važi i za “gornji plato” tvrđave. Planirano je pet pešačko biciklističkih mostova, te ukidanje lokalne železničke pruge Petrovaradin–Beočin i pretvaranje u turistički koridor “Zelena staza” koja će omogućiti odvijanje pešačkog i biciklističkog saobraćaja po njemu - kazao je Jevđenić.

U oblasti vodnog saobraćaja, planira se opremanje i osposobljavanje postojeće međunarodne luke “Novi Sad”.

- Na Dunavu se planira postavljanje pet međunarodnih putničkih pristana na teritoriji grada, kao i izgradnja međunarodne marine u zoni kanala Šodroš, na levoj obali reke Dunav, neposredno uz glavni plovni put - kazao je Jevđenić.


Pogačar: Plan se radi za investitora

Aktivista Miran Pogačar kazao je okupljenim novinarima da je GUP najozbiljniji plan koji postoji na nivou grada, koji po svemu sudeći nije rađen za građane, već za pojedince koji će da profitiraju.

- Grad koristi javna sredstva da investira i obezbedi infrastrukturu, kako bi pojedinci stekli imovinu. Jedna od takvih stvari je priobalje Dunava. Činjenica je da će tu kvadrat da bude 6.000 do 7.000 evra. Što je još jedno ozbiljno pitanje, jer će dovesti u situaciju da ta cena kvdrata bude prihvatljiva, iako većina građana ne mogu to sebi da ozbezbede - kazao je Pogačar.


Prema nacrtu, visina stambenih objekata u zonama višeporodičnog stanovanja ograničava se na osam nadzemnih etaža. Izuzeci su mogući na značajnim saobraćajnim pravcima ili u područjima proširenja stanovanja - izgradnja na slobodnim terenima, i to na manjim površinama (jedna parcela ili jedan blok zgrada), što bi se utvrdilo planovima kojima se razrađuje Generalni urbanistički plan.

U nacrt plana uvodi se ekološko stanovanje koje je predviđeno između ostalog i na Majevici. Primena pametnih i inovativnih sistema se osim u izgradnji objekata primenjuje i u izgradnji infrastrukturnih sistema.

Novim generalnim urbanističkim planom predviđa se i izmeštanje centralnog prečistača na sremsku stranu, uvođenje obavezne izgradnje biciklane i parking mesta za buduće vlasnike stanova u zgradama.

S. Aničić Ilić

Foto: S. Šušnjević

 

gup
Piše:
Pošaljite komentar