Milovan Amidžić, direktor GSP: Vozni park bogatiji za sto autobusa
Javno gradsko saobraćajno preduzeće „Novi Sad" tokom 2019. godine pazarilo je osam midi-buseva i 13 solo „Mercedesovih” autobusa, a nabavka još 50 novih je već ugovorena pa se čeka da u garažu JGSP-a stignu početkom godine.
Pomenuti 71 autobus plaćen je gotovo dve milijarde dinara, i to novcem iz buyeta Grada, a Međunarodna banka za obnovu i razvoj (EBRD) kreditira kupovinu još 30 autobusa vrednih sedam miliona evra, čija je nabavka u toku. To znači da će vozni park JGSP-a, kad pristignu svi kupljeni autobusi, biti bogatiji za ukupno 101 novo vozilo.
– Među 71 vozilom koja su već ugovorena imamo osam midi-autobusa koji su nešto manjeg kapaciteta, 43 solo „Mercedesovih” i 20 zglobnih vozila turskog proizvođača BMC, koji, po najavama iz fabrike, treba da nam budu isporučeni do kraja januara sledeće godine – rekao je na početku intervjua za „Dnevnik” direktor JGSP „Novi Sad” Milovan Amiyić. – Naravno da će značajna obnova parka bitno uticati ne samo na kvalitet usluga pruženih građanima nego i na bezbednost naših korisnika. Vozni park JGSP-a je pre ove godine bio stariji od 13 godina, tako da ćemo ga ovom obnovom znatno podmladiti. Oko 50 odsto operativnog voznog parka će biti obnovljeno i starost će biti oko sedam godina, što je, naravno, značajan pomak u odnosu na dosadašnje stanje. Važno je reći da su sva nova vozila na prirodni komprimovani gas i da se vodilo računa ne samo o uštedi na energentu nego i na zaštiti životne sredine. Naravno da će obnova voznog parka znatno uticati na smanjenje troškova održavanja i troškova za pogonsko gorivo. Osim toga, naši zaposleni više neće voziti stare autobuse koji nisu pouzdani, što utiče na poboljšanje položaja i uslove pod kojima oni rade.
- Koliko je trenutno autobusa u upotrebi u voznom parku?
– Za realizaciju reda vožnje nama svako jutro trebaju 204 ispravna vozila i naravno da tu uvek uključujemo određenu rezervu jer nikada ne znate da li će neki od njih otkazati na liniji. U opticaju je oko 230 vozila, iako s osam midi i 13 „Mercedesovih” imamo negde oko 278 autobusa na inventaru, ali oko 40 ih nije u funkciji ni u saobraćaju. Smatram da je tih 230 vozila sasvim dovoljan broj da bi se ispoštovao red vožnje koji je trenutno u primeni.
- Rekli ste da situacija s vozačima baš i ne ide naruku. Kakvo je trenutno stanje? Da li na dnevnom nivou još uvek veliki broj njih odlazi?
– Ne baš. Situacija svakako nije na zavidnom nivou, ali nije ni tako loša. Mi na današnji dan imamo 618 zaposlenih vozača. Sedam njih je na obuci, tako daće se, kad je završe i ukoliko prođu sva testiranja, i oni naći u saobraćaju. Nemamo više situaciju kao prošle godine da nam pojedini polasci ne budu realizovani zbog vozača ili tehničke ispravnosti vozila. Tokom 2018. godine više od 100 vozača je napustilo preduzeće, ali ove godine je to dosta manje. Uspevamo još uvek da na tržištu pronađemo određeni broj vozača i popunimo taj nedostatak.
- Kako je JGSP „Novi Sad“ poslovao u godini koja je na izmaku?
– Ova godina je bila mnogo uspešnija nego 2018. i s manje problema u realizaciji reda vožnje i s odlaskom voznog osoblja, pre svega. Možda je taj odliv vozača zaustavilo i delimično poboljšanje finansijske situacije zaposlenih u JGSP-u. Moram da istaknem da smo prošle godine zaključili kolektivni ugovor i uspeli da vozačima i zaposlenima u tehničkom sektoru – a tu pre svega mislim na radnike u održavanju vozila – povećamo zarade nekih devet odsto.
Jeftiniji prevoz iz prigradskih naselja
Zonsko-tarifni sistem javnog gradskog prevoza u Novom Sadu biće promenjen i primenjen u toku 2020. godine, saznajemo od direktora JGSP-a Milovana Amiyića. Po njegovim rečima, grad će biti podeljen u dve zone, što znači da će naselja koja su po važećem zonsko-tarifnom sistemu u drugoj zoni, postati prva zona, a ona koja su u trećoj, četvrtoj i petoj će da pređu u drugu zonu. To će se odraziti i na cenu prevoza, budući da je prevoz u prvoj zoni 65 dinara, a u drugoj 110. Tako će većina sugrađana iz prigradskih naselja koja su dosada plaćala više od tog iznosa jeftinije moći da koriste uslugu prevoza.
Naša saznanja potvrdio je i član Gradskog veća za saobraćaj i puteve Aleksandar Kravić, koji je rekao da se očekuje da na jednoj od narednih sednica Skupštine grada bude doneta i formalna odluka o novom zonsko-tarifnom sistemu i korekciji cena na pojedinim linijama.
Kakve planove imate za narednu godinu?
– Sledeće godine nećemo imati potrebu za daljim investiranjem u obnovu voznog parka, a za 2021. godinu ćemo još da vidimo. Imaćemo neka ulaganja u Međumesnu autobusku stanicu. To će biti tekuće održavanje i uređenje prostora na samoj stanici i oko nje. Planiramo da sagradimo nadstrešnice na dolaznim peronima. To je predviđeno Pravilnikom o kategorizaciji autobuskih stanica. Trudimo se da budemo među prvima u Srbiji po kvalitetu pruženih usluga na stanici. Naša stanica u ovom trenutku ima dovoljno kapaciteta da ispoštuje sve usluge koje su trenutno potrebne i našim građanima, i onima koji dolaze sa strane, i prevoznicima. I planirali smo sledeće godine da pravimo radionicu za tehničke preglede i za tahografe u našoj garaži. Mi već imamo tehnički pregled, ali je tehnologija malo zastarela, a Pravilnik je propisao neke nove uslove koje trenutno sve ne ispunjavamo. Mislim da ćemo, ako uspe javna nabavka za elektronski sistem naplate, čitavu sledeću godinu potrošiti na implementaciju, zamenu starih pokaznih karata novim karticama za plaćanje, usklađivanje s novim zonsko-tarifnim sistemom koji će, izvesno, zaživeti od 1. januara. Još uvek gledamo kakve će to finansijske efekte imati na JGSP. Sigurno je da već od 1. januara 2020. godine građani mogu očekivati jeftiniji i kvalitetniji javni prevoz i nadam se da JGSP više nikada neće doći u situaciju u kakvoj je bilo u nekom prethodnom periodu.
V. Bijelić
Foto: S. Šušnjević