MARTA KIŠ BUTERER: Časovi likovnog su mnogo više od crtanja
Situacija s koronavirusom donela je mnogo loših stvari, ali je istovremeno otvorila bezbroj mogućnosti za nastavnike i učenike, posebno one koji imaju izražen istraživački duh.
Po rečima nastavnice likovne kulture u Osnovnoj školi „Petefi Šandor” Marte Kiš Buterer, mnogi prosvetni radnici su u martu bili zatečeni novonastalim okolnostima. Časove su brzo morali prilagoditi za platformu „Gugl učionica”, koju mnogi u tom trenutku nisu umeli vešto da koriste. Kako kaže, nastavnik je ključ svega jer đaku može da se ne dopada predmet, ali istovremeno da voli nastavnika koji ga predaje pošto to čini na zanimljiv i drugačiji način.
– Kada sam zadavala zadatke, pretpostavila sam da deca nemaju kod kuće sav pribor za likovnu kulturu, niti mogu da ga kupe u radnji pošto je bio uveden policijski čas, pa sam na kreativan način osmislila, ne samo teorijsku nastavu već i praktični deo koji su deca realizovala kod kuće – objašnjava Marta Kiš Buterer. – Zbog toga sam birala materijale koji su deci bili nadohvat ruke i koje svako domaćinstvo ima, poput voća, povrća, zrnevlja, kartona, ce-deova, raznog pribora za bojenje...
Nastojeći da osmisli zabavne zadatke, petacima, koji su obrađivali lekciju „Preoblikovanje”, nastavnica Kiš Buterer je zadala da u svojim radovima rezbare i menjaju oblik hrane, slično kao što to čine restorani. Tako su deca na parčetu hleba napravila lice, pretvarala naranye u sove, a banane u zmije, dok su šestaci, koji su učili o prelamanju svetlosti kroz lekciju „Luminoobjekti” u svojim radovima koristili ce-deove. Kako objašnjava Marta Kiš Buterer, dopustila im je da istražuju jer joj je bilo bitno da preoblikovanje shvate kao igru koja razvija kreativnost i veštinu ruku.
Uspeh u Sloveniji
Učenica sedmog razreda OŠ „Petefi Šandor” Anastasija Graovac, čija mentorka je bila nastavnica Marta Kiš Buterer, na međunarodnoj kiparskoj koloniji, koja je ove godine održana u Črnomelju, u Sloveniji prikazala je skulpturu „Samoća” i osvojila prvo mesto, a njeno delo će biti izliveno u bronzi.
– Uvek kažem deci: ne želim od vas da napravim velike umetnike, već da vas pripremim za posao kojim ćete se baviti. Pravljenje frizura, molerisanje, rad u restoranu, sređivanje noktiju, rad u poslastičarnici... sve je to umetnost i svugde ćete koristiti osnovno znanje iz likovnog – zaključuje Marta Kiš Buterer.
– Deca su bila oduševljena, pa sam redovno postavljala njihove radove na društvene mreže. Stigli su čak do kolega u Slovačkoj, koji su, inspirisani našim „malim umetničkim delima”, zatražili odobrenje da zadaju slične zadatke svojim učenicima – ponosno kaže naše sagovornica, dodajući da nije ni sanjala da će njena želja da decu zabavi za vreme policijskog časa i da ih nauči novim stvarima imati takav ođek.
Jedan od zanimljivih „umetničkih projekata” bio je i zadatak da đaci s interneta skinu aplikaciju za mobilni telefon da bi obradili lekciju „Objedinjavanje pokreta, zvuka i igre”.
– Da nije bilo vanrednog stanja, njihov zadatak bi bio da u školi izvedu predstavu, ali zapitala sam se da li postoji aplikacija koja bi nam u tim neobičnim okolnostima omogućila da to izvedemo virtualno – prisetila se Marta Kiš Buterer. – Na sreću, uspela sam da je nađem i pomoću nje sam poslala učenicima snimak svoje ruku koja je bila iscrtana i „igrala” uz muziku. Učenici su dobili zadatak da probaju da urade isto, ali da budu kreativni, da menjaju muziku, dodaju efekte... Dečji radovi su bili neverovatni jer su pustili mašti na volju i probali nešto novo, a istovremeno blisko.
Za Martu Kiš Buterer je najznačajnije to što su đaci imali prilike da se uvere u to da likovno nije samo crtnje nego da je mnogo više od toga: od strit, lend i bodi arta, preko izrade skulptura, do digitalne umetnosti. Kako naglašava, prosvetni radnici moraju da prate trendove i tehnološka dostugnuća, da u nastavi koriste savremene metode i da budu otvoreni za sve mogućnosti koje nude internet i pametni telefoni.
S. Kovač