Korak ka izgradnji pešačko-biciklističkog mosta
Gradonačelnik Miloš Vučević sastao se sa predstavnicima kineske kompanije “Šangdong”, koja je partner Novog Sada u projektu izgradnje novog pešačko-biciklističkog mosta preko Dunava, a svoje impresije o tome podelio je na društvenim mrežama.
- Posle sastanka sa kineskim “Šangdongom” još jedan korak smo bliže ideji izgradnje novog pešačko-biciklističkog mosta preko Dunava koji će, i na taj način, povezati Petrovaradin sa gradom - napisao je Vučević. - Kineska korporacija se već dokazala kao pouzdan i kvalitetan partner i ne sumnjam da ćemo napraviti taj značajan infrastrukturni objekat, kojim će projekat uređenja petrovaradinskog podgrađa dobiti pravu, veličanstvenu dimenziju. Novi Sad će se razvijati na način nezamisliv do pre samo dve decenije. Hvala kineskim partnerima na pomoći i znam da je i njima izuzetno stalo do takvih kapitalnih projekata.
Novosadska vlast još ranije je započela razgovore s Evropskom investicionom bankom o obezbeđivanju kredita za gradnju novog pešačko-biciklističkog objekta preko Dunava, na stubovima železničkog Mosta Franca Jozefa, koji bi na još jednom mestu povezao dve strane grada.
Podsećanja radi, Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije sprovela je pre dve godine urbanističko-arhitekstonski konkurs za novi most na stubovima nekadašnjeg Mosta Franca Jozefa. Kako je tada najavljeno, pobednička rešenja poslužiće kao osnova za gradnju objekta preko Dunava ali i za uređivanje tog dela Novog Sada i Petrovaradina. Revitalizacijom dela trase nekadašnje pruge, uključujući i obnovu mosta i tunela biće ostvarena pešačko-biciklistička veza rekreativne zone keja, s novosadske strane, i podunavskog bedema, s petrovaradinske strane. To podrazumeva vezu s Kejom žrtava Racije, Sunčanim kejom i Bulevarom cara Lazara, s bačke strane, odnosno vezu s Kameničkim putem preko dela Dunavskog bedema, te komunikaciju liftom s Gornjom tvrđavom iz zone tunela, i vezu s Preradovićevom ulicom i Gornjom tvrđavom u zoni “Lovotursa”, na sremskoj strani.
Za pobedničko rešenje izdvojeno je četiri miliona dinara, dok su drugoplasirani autori dobili 2,5 miliona, odnosno milion dinara trećeplasirani, s tim što je odabran i jedan projekat za otkup po ceni od 200.000 dinara.
Za prvonagrađeno rešenje, tima inženjera arhitekture autora Fedora Jurića, Ognjena Graovca i Ivana Šuića, i odgovornog projektanta Martine Milošević i konsultanata Milke Gnjato i Ivana Zulianija, žiri je objasnio da je elegantno i transparentno, te da most uspešno podseća na stari. Koncept projekta zasnovan je na optimizaciji istorijsko-kulturoloških slojeva Novog Sada i Petrovaradina, odnosno same Tvrđave, pa se most konstrukcijom i izgledom uklapa u celokupan ambijent. Rešenjem celine, koja podrazumeva pristup mostu s Bačke strane, autori su uspešno odgovorili na uslove konkursa. Kako je u obrazloženju navedeno, predložili su nove javne sadržaje, koji će povećati atraktivnost prostora, a predvideli su i pristan za čamce, što će omogućiti pristup prostoru s reke. Ispoštovani su uslovi zaštite Petrovaradinske tvrđave, a vođeno je računa o ekološkom aspektu, te su predloženi materijali, koji podrazumevaju korišćenje što manje betona i osmišljen je i koncept moguće reciklaže elemenata, odnosno njihova montaža-demontaža. Autori su predvideli pešačku stazu širine šest metara, s daščanim popločanjem, i biciklističku širine tri metra, od tartana. Između te dve staze na širini od metar i po predloženi su dodatni sadržaji, poput klupa, zelenila, uz postavljanje solarnih kolektora.
Za drugonagrađeni projekat navedeno je da je replika Franc Jozefovog mosta sa segmentima koji obezbeđuju korišćenje u natkrivenom prostoru, te predstavlja reinterpretaciju starog objekta prepoznatljive konstrukcije, koja je ovog puta akcentovana intenzivnim koloritom crvene boje. Most, konstrukcijom, podseća na onaj stari, čak i u funkcionalnom smislu, te pojedini segmenti simbolično asociraju na vagone voza. Iako objekat nije predviđen za kolski i železnički saobraćaj, žiri je objasnio da su autori na diskretan i elegantan način povezali prošlost i budućnost. Elegantne i funkcionalne prilazne rampe na bačkoj strani u kontinuitetu povezuju pešačke i biciklističke staze s mostom.
Trećeplasirano rešenje nazvano „Parabola feniksa” je rad koji je, po mišljenju žirija, u potpunosti razrađen i sadrži veliki broj kvalitetnih grafičkih prikaza. Kako je navedeno, izuzetna hrabrost i smelost dovela je do toga da su pojedini elementi rada, poput konstrukcije mosta, naizgled predimenzionirani, te vizuelno masivniji. Sve, konkursnim zadatkom, obuhvaćene zone kvalitetno su obrađene na veoma specifičan način, prateći koncept „Parabole feniksa”.
Jovana Vukašinović