KOLEKCIONAR IZ KAĆA RESTAURIRA ZABORAVLJENE DVOTOČKAŠE Novi život za 20-ak motora koje su Jugosloveni obožavali U KISAČU NAŠAO BLAGO - NIKAD VOŽEN APENAC IZ 1987.
Kolekcionar tomos motora Igor Jovičić iz Kaća počeo je 2010. godine da sakuplja čuvene jugoslovenske dvotočkaše sasvim slučajno, kada je odlučio da sredi jedan model koji je oduvek želeo da ima.
Nakon uspešnog kompletiranja, mnogi prijatelji su mu se javljali i nudili svoje modele, a on ih je oberučke prihvatao i počeo da ih restaurira u slobodno vreme.
Sada njegova kolekcija broji više od 20 motora, od kojih je većina u potpunosti sređena, dok će neki modeli ostati u originalnom ruhu, onakvi kakvi su i proizvedeni. Dvotočkaše je nabavljao širom Srbije, dok je pojedine delove kupovao i donosio čak iz Slovenije i Makedonije.
– Proveo sam mnogo lepih dana vozeći motore u mladosti, a Tomos je krajem osamdesetih i početkom devedesetih bio najviše zastupljen – kazao je Igor Jovičić. – Provodeći bezbrižne dane, svi smo sređivali i dorađivali motore, pa sam i ja s vremenom postao istinski zaljubljenik, pratio nove modele, kupovao i prodavao. Nakon vojske počeo sam da proizvodim delove za motore Tomos, najviše pak-tregere i sportske auspuhe, koji su se prodavali širom bivše Jugoslavije. Kolekcionarstvo je nastupilo mnogo godina kasnije.
Najstariji model iz Igorove kolekcije proizveden je davne 1970. godine, dok je najmlađi izašao iz fabrike motora u Sežani tek 20 godina kasnije. Prema rečima našeg sagovornika, svi dvotočkaši su ispravni, a oni koji su registrovani prodefilovali su na Tomosijadi, manifestaciji koja je do sada organizovana dva puta u Kaću. On kaže da svaki model ima neku svoju priču, te da je mnoge dovezao uglavnom iz okolnih mesta, dok je najdalji moticikl poreklom iz Aleksinca.
– Najdraži i najvredniji „tomos“ kupio sam u Kisaču pre nekoliko godina, kada sam jedva pristao da dođem da pogledam jedan model – rekao je kaćki kolekcionar. – Nisam verovao da ću ikada naći takav motor, jer je zanimljivo da ga njegov vlasnik nikad do sada nije vozio. Neki dečko je prodavao apenac proizveden 1987. godine, koji mu je ostao od dede, a kad sam došao u tu kuću, motor je bio prekriven ćebetom, sav u najlonu. Bio sam iznenađen. Kako je kupljen, tako je i ostavljen. Nikad nije sipano gorivo u njega, niti je bio registrovan, a kakvog sam ga tada zatekao, takvog i danas čuvam.
Iako ističe da stari jugoslovenski dvotočkaši nisu u modi kod mladih, tvrdi da postoji mnogo ljudi koji i dan-danas vole da se provozaju na apencu ili zoljici, pa je stoga odlučio da pokrene Tomosijadu, koja se održava početkom juna, a na kojoj je prvi put bilo 67 učesnika, a ovog leta čak 200 zaljubljenika u motore fabrike Tomos.
A. Čegar