JGSP kupuje 30 autobusa na kredit
Javno gradsko saobraćajno preduzeće „Novi Sad” tokom ove godine će kupiti 30 novih autobusa s pogonom na prirodan gas (CNG), a nabavka će biti sprovedena na osnovu ugovora o zajmu u iznosu od sedam miliona evra, koji je Grad dobio od Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD).
Pomenuti iznos biće iskorišćen za kupovinu 25 solo autobusa i pet zglobnih vozila. JGSP će imati rok od sedam godina da isplati kredit s grejs-periodom od godinu, uz kamatu od 2,2 odsto. Saglasnost na zahtev preduzeća o kupovini autobusa na kredit dala je i Skupština grada na poslednjoj sednici krajem 2019. godine.
EBRD daje kredit u okviru programa „Zeleni gradovi”, a kako su nedavno saopštili, ti autobusi biće u upotrebi već tokom 2020. godine i oni, u poređenju s vozilima s pogonom na dizel, imaju značajno manju emisiju štetnih produkata sagorevanja. Saopšteno je i da će se autobusi naći na najprometnijim gradskim linijama i smanjiti emisiju ugljen-dioksida najmanje 70 odsto. Regionalna direktorka EBRD-a za Zapadni Balkan Žužana Hargitai rekla je da će nova vozila doprineti smanjenju zagađenja vazduha te da će istovremeno pružiti kvalitetniji prevoz Novosađanima.
Kupovina pomenutih 30 autobusa će, kako je krajem godine u intervjuu za naš list potvrdio i direktor JGSP-a Milovan Amiyić, biti jedina nabavka novih vozila u 2020. godini, ali se u 2021. očekuju nove investicije. Budući da je tokom 2019. godine JGSP nabavio osam midi-autobusa, 13 solo s pogonom na CNG i sproveo tender za kupovinu 30 solo „Mercedesovih” i 20 zglobnih autobusa turske kompanije BMC takođe na prirodan gas, čija se isporuka očekuje u martu, uz još 30 vozila koja će se nabavljati putem ovog kredita, preduzeće će biti bogatije za ukupno 101 novo vozilo. Time se starost autobusa u njihovom voznom parku smanjuje na 6,7 godina.
Novi Sad u mreži „Zeleni gradovi”
Posle Beograda, Novi Sad je drugi grad u Srbiji koji se pridružio EBRD-ovoj mreži „Zeleni gradovi”. Najavljeno je i da će, osim kupovine novih autobusa, EBRD sarađivati s Gradom i na projektu poboljšanja energetske efikasnosti Spensa.
Vozni park preduzeća ima 267 autobusa, čija je prosečna starost 13,7 godina. Trenutno je 196 autobusa starije od deset godina, a 72 vozila više od 20, što utiče na smanjenje kvaliteta usluge prevoza u gradskom i prigradskom saobraćaju.
„Od navedenog broja autobusa na inventaru voznog parka, tokom prethodnih meseci 67 do 78 bilo je neispravno, što znači da je tehnička ispravnost voznog parka svedena na 0,68 do 0,72. S takvom tehničkom ispravnošću voznog parka nije uvek bilo moguće obezbediti potreban broj autobusa za realizaciju planiranog reda vožnje”, navelo je preduzeće u zahtevu koji se našao pred odbornicima Skupštine grada krajem godine. „Da bi se mogao realizovati planirani red vožnje i obezbedio kvalitetan, siguran i bezbedan prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju u Novom Sadu, neophodno je obnoviti vozni park, što preduzeće nije u mogućnosti da uradi iz sopstvenih izvora”, naglasili su u daljem obrazloženju.
V. Bijelić