Gradsko veće preporučilo nabavku ekoloških vozila
Gradsko veće Novog Sada je krajem januara donelo Zaključak kojim se preporučuje da sva javna i javno komunalna preduzeća i ustanove u postupku nabavke motornih vozila i radnih mašina daju prednost onima koja manje zagađuju životnu sredinu.
Pri tome su misli na motorna vozila koja koriste alternativna goriva i koja se kreću alternativnim pogonom. Analizom podataka urađenih u Planu kvaliteta vazduha u aglomeraciji Novi Sad za period 2017–2021. godine, utvrđeno je da zagađenje vazduha najvećim delom potiče od saobraćaja. Po rečima članice Gradskog veća za urbanizam i zaštitu životne sredine Mire Radenović, shodno tome, jedna od mera za smanjenje zagađenja i poboljšanje kvaliteta vazduha, podrazumeva podsticanje na upotrebu alternativnih pogonskih goriva.
– Svakako da zamena motornih vozila i radnih mašina onima koja manje zagađuju životnu sredinu podrazumeva značajna sredstva, ali treba imati u vidu da je njihova prosečna starost oko deset godina i da će se zamena raditi kroz višegodišnji proces – kazala je Mira Radenović. – On nije brz i nema utvrđenih rokova, ali je ideja da postane trajan, da se, prilikom svake nabavke novih motornih vozila i radnih mašina, prednost daje onima koja manje zagađuju životnu sredinu. Preporuka se odnosi i na Javno gradsko saobraćajno preduzeće, s tim što su oni već 2019. godine nabavili 37 autobusa na prirodni gas, a ugovorena je nabavka još 50, dok se za 2020. godinu planira nabavka još 30 autobusa. Poslovnom politikom JGSP-a je utvrđeno da će se ubuduće nabavljati samo autobusi s euro6 motorima koji kao pogonsko gorivo koriste komprimirani prirodni gas. Stoga, s ponosom možemo reći da smo za manje od dve godine obnovili polovinu njihovog voznog parka, čime dajemo značajan doprinos kvalitetu vazduha u Novom Sadu.
Po njenim rečima, podaci o motornim vozilima i radnim mašinama u javnim i javnim komunalnim preduzećima čiji je osnivač Grad Novi Sad, kao i službe za zajedničke poslove grada Novog Sada ukazuju na to da dve trećine motornih vozila koriste dizel-gorivo, dok oko sedam odsto, osim benzina, kao alternativno pogonsko gorivo koristi gas, a samo 39 vozila koristi samo gas. Vozila s električnim i hibridnim pogonom (električni pogon / benzin) nisu registrovana.
– Mera podsticanja na upotrebu alternativnih pogonskih goriva je zasnovana i na mnogobrojnim istraživanja u svetu i kod nas – kaže naša sagovornica. – Istraživanja su pokazala da korišćenje prirodnog ili komprimirovanog prirodnog gasa (CNG) umesto dizela i benzina predstavlja „čistiju“ alternativu, s obzirom na značajno manju emisiju ugljen-dioksida, ugljen-monoksida i azotnih oksida, a praktično se ne produkuju čestice čađi. Korišćenjem prirodnog gasa umesto benzina, emisija ugljen-dioksida se smanjuje više od 20 odsto. Imajući u vidu sve te činjenice, kao i zakonske okvire, Gradsko veće Novog Sada je donelo Zaključak kojim se preporučuje svim javnim i javnim komunalnim preduzećima i ustanovama nabavka onih motornih vozila i radnih mašina koje manje zagađuju životnu sredinu.
Nabavkom takvih motornih vozila i radnih mašina, ta preduzeća i ustanove čiji je osnivač Grad bi, osim doprinosa poboljšanju kvaliteta vazduha, pružila i primer dobre prakse i društveno odgovornog ponašanja privrednim i poslovnim subjektima koji deluju u Novom Sadu.
I. Bakmaz
Foto: GSP