Градско веће препоручило набавку еколошких возила
Градско веће Новог Сада је крајем јануара донело Закључак којим се препоручује да сва јавна и јавно комунална предузећа и установе у поступку набавке моторних возила и радних машина дају предност онима која мање загађују животну средину.
При томе су мисли на моторна возила која користе алтернативна горива и која се крећу алтернативним погоном. Анализом података урађених у Плану квалитета ваздуха у агломерацији Нови Сад за период 2017–2021. године, утврђено је да загађење ваздуха највећим делом потиче од саобраћаја. По речима чланице Градског већа за урбанизам и заштиту животне средине Мире Раденовић, сходно томе, једна од мера за смањење загађења и побољшање квалитета ваздуха, подразумева подстицање на употребу алтернативних погонских горива.
– Свакако да замена моторних возила и радних машина онима која мање загађују животну средину подразумева значајна средства, али треба имати у виду да је њихова просечна старост око десет година и да ће се замена радити кроз вишегодишњи процес – казала је Мира Раденовић. – Он није брз и нема утврђених рокова, али је идеја да постане трајан, да се, приликом сваке набавке нових моторних возила и радних машина, предност даје онима која мање загађују животну средину. Препорука се односи и на Јавно градско саобраћајно предузеће, с тим што су они већ 2019. године набавили 37 аутобуса на природни гас, а уговорена је набавка још 50, док се за 2020. годину планира набавка још 30 аутобуса. Пословном политиком ЈГСП-а је утврђено да ће се убудуће набављати само аутобуси с еуро6 моторима који као погонско гориво користе компримирани природни гас. Стога, с поносом можемо рећи да смо за мање од две године обновили половину њиховог возног парка, чиме дајемо значајан допринос квалитету ваздуха у Новом Саду.
По њеним речима, подаци о моторним возилима и радним машинама у јавним и јавним комуналним предузећима чији је оснивач Град Нови Сад, као и службе за заједничке послове града Новог Сада указују на то да две трећине моторних возила користе дизел-гориво, док око седам одсто, осим бензина, као алтернативно погонско гориво користи гас, а само 39 возила користи само гас. Возила с електричним и хибридним погоном (електрични погон / бензин) нису регистрована.
– Мера подстицања на употребу алтернативних погонских горива је заснована и на многобројним истраживања у свету и код нас – каже наша саговорница. – Истраживања су показала да коришћење природног или компримированог природног гаса (ЦНГ) уместо дизела и бензина представља „чистију“ алтернативу, с обзиром на значајно мању емисију угљен-диоксида, угљен-моноксида и азотних оксида, а практично се не продукују честице чађи. Коришћењем природног гаса уместо бензина, емисија угљен-диоксида се смањује више од 20 одсто. Имајући у виду све те чињенице, као и законске оквире, Градско веће Новог Сада је донело Закључак којим се препоручује свим јавним и јавним комуналним предузећима и установама набавка оних моторних возила и радних машина које мање загађују животну средину.
Набавком таквих моторних возила и радних машина, та предузећа и установе чији је оснивач Град би, осим доприноса побољшању квалитета ваздуха, пружила и пример добре праксе и друштвено одговорног понашања привредним и пословним субјектима који делују у Новом Саду.
И. Бакмаз
Фото: ГСП