Grad ulaže oko pet miliona dinara za znakove s dopler-radarima
NOVI SAD: Nabavka fiksnih merača brzine koji će biti postavljeni ispred OŠ „Vuk Karadžić” u Kaću, kao i na ulazu u to prigradsko naselje, te u Kisač i Begeč, koštaće Grad pet miliona dinara bez PDV-a, dok je rok za postavljanje opreme tri meseca, tačnije 90 kalendarskih dana. Osim nabavke i montaže opreme, od odabranih izvođača se očekuje i da izrade odgovarajuće projekte za postavljanje izmenljivih saobraćajnih znakova, kao i da ishoduju neophodne saglasnosti i rešenja od za to nadležnih organa.
Reč je, inače, o nastavku projekta upravljanja saobraćajem u gradu, budući da Novi Sad već ima uspostavljen sistem za automatsko brojanje vozila, te su odgovarajući uređaji postavljeni na desetine mesta u gradu. Osim toga, 2019. godine nabavljeni su i prvi dopler-radari, koji su postavljeni u Ulici Maksima Gorkog kod OŠ „Đorđe Natošević” i na Telepu u zoni OŠ „Jožef Atila”, a u međuvremenu je više od 30 takvih saobraćajnih znakova montirano u zonama obrazovnih ustanova u gradu i prigradskim naseljima.
Saobraćajna signalizacija s radarima informiše vozače o ograničenju brzine, stvarnoj brzini kretanja, ali ih i upozorava na prekoračenje, a odabrana preduzeća će uz znakove morati da isporuče i softvere za kontrolu i dijagnostiku putem tableta ili laptopa. Prikupljeni podaci koristiće se za analizu saobraćaja i trebalo bi da omoguće detektovanje perioda kada je najviše saobraćajnih prekršaja, te da pomognu otkrivanje nasilnih vozača. Osim toga, softver bi trebalo da obezbedi podatke o maksimalnoj i prosečnoj brzini vozila, okupiranosti ulice, broju vozila, aktivnosti znaka i broju prekoračenja brzine. Znak s displejom mora biti integrisan u sistem nadzora i kontrole i povezan preko optičke, žičane ili GSM/GPRS mreže, te da bude i kompatibilan s već instaliranim sistemom. Predviđeno je da se znakovi s dopler-radarom od 200 metara dometa napajaju preko solarnih panela ili s mreže ulične rasvete, a maksimalna potrošnja ne sme biti veća od 20 vati.
Lane uređaji postavljeni u zoni četiri osmoletke
U okviru održavanja i unapređivanja opreme za kontrolu i praćenje saobraćaja, Grad je prošle godine za ugradnju osam izmenljivih znakova s dopler-radarom izdvojio gotovo šest miliona dinara s PDV-om, a uređaji su postavljeni u zoni četiri osnovne škole: „Jovan Popović” u Novom Sadu, „Đura Jakšić” u Kaću, „Miroslav Antić” u Futogu i „Ivo Andrić” u Budisavi. Podsećanja radi, znakove s ugrađenim dopler-radarima Uprava je ranije nabavljala od firmi „DMV Industrijski kontrolni sistemi” iz Niša, koja je na tenderima učestvovala s novosadskim preduzećem „Adomne”.
Znak s upozorenjem „deca na putu” na displeju prikazuje ograničenje brzine, a ispod tih natpisa su prikazani emotikoni „osmeh” u zelenoj boji i „tužan” u crvenoj, zavisno od detektovane brzine kretanja vozila. U donjem delu znaka pojavljuje se poruka „uspori” u crvenoj boji ili „hvala” u zelenoj, u zavisnosti od brzine kretanja vozila. U gornjem delu znaka nalaze se i dva žuta treptača, kao dodatna upozorenja u slučaju prekoračenja.
Kako se iz tenderske dokumentacije može primetiti, kod OŠ „Vuk Karadžić” u Kaću će biti postavljena dva, kako ih đaci često nazivaju, „smajlija” s ugrađenim dopler-radarom. Kada je reč o znakovima na ulazu u naseljena mesta, planirano je postavljanje ukupno šest – po dva u Kaću (DP II-129), Kisaču (DP II-113) i Begeču (DP IB-12). Ulaz u naseljeno mesto obeležava se postavljanjem znaka s ugrađenim dopler-radarom, koji se aktivira kada vozilo koje se približava prekorači brzinu. U gornjem delu znaka nalaze se simboli „30”, „40” i „50” od dioda u beloj boji. Na sredini je ispisan tekst „vaša brzina”, dok je u donjem delu reč „hvala”, ukoliko vozač poštuje ograničenje brzine, ili „uspori” ako je u pitanju prekoračenje.
Ponude na tender Gradske uprave za građevinsko zemljište i investicije podnose se do 21. marta, a 40 dana nakon toga nadležni će doneti odluku o dodeli ugovora ili pak obustavi postupka. Imajući u vidu sve rokove, kao i period neohodan za uvođenje izvođača u posao, radovi bi mogli da počnu u maju.
J. Vukašinović
Koliko su deca bezbedna na putu od kuće do škole?
Milena Matić, penzionerka:
– Uopšte nisu bezbedni, čak ni vozači ne obraćaju pažnju na to da li deca u blizini škole prelaze put. Voze veoma brzo, bez obzira na postojanje signalizacije i, nažalost, deca stradaju.
Tačno je da postoje takozvani ležeći policajci i digitalni znaci sa ilustracijama, ali ništa od bezbednosti dok nema zakona koji će svi bez izuzetka poštovati.
Milana Štulić, diplomirani inženjer IT-ja:
– Mislim da u većini slučajeva jesu, vozači u saobraćaju vode računa. Imam dvoje dece, jedno već ide samo u školu i za sada je, srećom, sve u redu. Škola izlazi na izuzetno prometnu saobraćajnicu i deca istrčavaju.
To je nešto što mi se ne dopada, ali vozači tu zaista poštuju signalizaciju i nije se desilo da nisu propustili neko dete ili pešake uopšte.
Olivera Ković, medicinska sestra:
– Smatram da je situacija na Podbari loša. Grad je počeo da popravlja trotoare oko škole, ali oni nisu dovoljno dobri jer nemaju ivičnjake koji bi sprečavali vozila da se zaustavljaju na delu staze.
Vozači ne poštuju ograničenje u zoni škola, a deca koja obilaze automobile parkirane na pešačkoj stazi moraju da idu putem, što je rizično.
Danica Abadžić, penzionerka:
– Mislim da deca nisu bezbedna u okolini škola zato što vozači ne paze, ali ni mališani nisu dovoljno obazrivi. Bezbednosti svakako doprinose „ležeći policajci”, jer bi bez njih automobili išli mnogo brže.
Od deteta do deteta zavisi koliko je oprezno u saobraćaju, odnosno koliko je na to naučeno, neka slušaju, a neka ne.
B. Pavković, M. Blagojević