Elektronska naplata karata u autobusima od novembra
Javno gradsko saobraćajno preduzeće „Novi Sad” uvodi sistem elektronske naplate karata u autobusima, saznaje „Dnevnik”.
Zbog toga je gradski prevoznik sproveo i javnu nabavku za iznajmljivanje i održavanje kompletne opreme sistema za naplatu karata u autobusima i u tu svrhu izdvojio pet miliona dinara. Na tender su se u zajedničkoj ponudi, vrednoj 4,9 miliona, javila dva preduzeća – „Telekom Srbija” iz Beograda i „Bus Logic” iz Požarevca, s kojima će JGSP i potpisati ugovor narednih dana. Te firme će imati obavezu da isporuče uređaje u roku od 60 dana od sklapanja ugovora pa se može očekivati da već od novembra takav sistem naplate vožnje počne da funkcioniše. Ipak, još uvek nisu poznati detalji o kupovini novih karata i načinu njihovog izdavanja, o čemu će, kako saznajemo, javnost blagovremeno biti obaveštena.
Kako nam je rekao rukovodilac Saobraćajnog sektora u JGSP Darko Vranić, takav sistem naplate karata najpre će se uvesti u stotinak vozila koja saobraćaju na gradskim linijama jer se primena uvodi fazno.
– Zbog tehničkih karakteristika tog uređaja, sistem elektronske naplate uvodimo najpre na gradskim linijama jer je potrebna digitalizacija mape, odnosno mreže linija na kojima saobraćamo, i primena zonsko-tarifnog sistema na tim uređajima – objasnio je Vranić, i dodao da se zbog toga kreće fazno najpre u prvoj zoni, gde je cena karte ista, a da će se elektronski sistem naplate uvesti i na prigradskim linijama. – Uvodimo drugačiji princip izdavanja karata, elektronske karte, a kroz digitalizaciju će nam biti omogućeno praćenje dosta podataka, što do sada nismo mogli. Primena elektronskog sistema naplate će doneti dosta benefita, kako korisnicima naših usluga, tako i preduzeću, u smislu kvalitetnih podataka.
Kako je navedeno u konkursnoj dokumentaciji javne nabavke, održavanje postojećih mašinice za prodaju karata koje se koriste u vozilima otežava nepostojanje rezervnih delova na tržištu kao i njihova tehnološka zastarelost. To uslovljava modernizaciju, uvođenjem uređaja s pratećim softverom, odnosno konzolom, što treba da dovede do efikasnijeg sistema naplate. Osnovni cilj je, kako piše u dokumentaciji, povećanje kvaliteta pružanja usluga korisnicima javnog gradskog, prigradskog i međumesnog prevoza putnika i efikasnosti upravljanja sistemom prevoza i nadzora nad troškovima.
Gradski prevoznik je zahtevao, između ostalog, da uređaji za naplatu budu takvi da omogućavaju dopunu, produžavanje i validaciju elektronskih karata u vozilima, nadzor njihovog izdavanja i upotrebe u vozilima, praćenje trenutne lokacije vozila na digitalnoj karti radi davanja informacija, kako dispečerima, tako i upućivanje tih informacija korisnicima putem veb-displeja itd. U konkursnoj dokumentaciji je navedeno i da je obaveza dobavljača da obezbedi mogućnost nadogradnje sistema, što podrazumeva i uvođenje internet prodaje karata i sistema za informisanje putnika u realnom vremenu putem displeja ili mobilnih aplikacija.
V. Bijelić