Dobre plate u EU mamac za vozače GSP-a
NOVI SAD: “Oko 40 vozača Gradskog saobraćajnog preduzeća „Novi Sad” priprema se da najkasnije do septembra samoinicijativno podnese zahtev za raskid radnog odnosa i posao šofera potraže u zemljama Evropske unije (EU)”, kaže vozač gradskog prevoznika Ljubiša Gajdobranaski, koji posle 32 godine radnog iskustva u tom preduzeću, za oko dva meseca treba da počne da vozi kamion šleper-hladnjaču u Bratislavi za italijansku firmu „Mosareli”.
Glavni razlog za odlazak u Slovačku je, kaže Gajdobranski, plata od oko 2.400 evra, dok ovde prima od 40.000 do 50.000 dinara.
“Od 2.400 evra imaću i ja za trošak u Bratislavi, moja porodica u Novom Sadu i još ću moći da uštedim, računam oko 1.000 evra“, navodi Gajdobranski.
Dodaje daje u „Mosareliju” oko 40 molbi vozača iz Gradskog saobraćajnog preduzeća „Novi Sad” koji bi takođe želeli da napuste novosadskog prevoznika i zaposle se u Bratislavi.
“Pre 18 meseci u „Mosareli” je otišao da radi jedan kolega iz GSP-a i u kontaktu s njim smo došli do brojeva telefona italijanskog prevoznika i tako je krenula potraga za novim zaposlenjem”, priča Gajdobranski.
Gajdobranski dodaje da ume da se sporazumeva na engleskom, a i da zna slovački jezik.
Izvršni direktor novosadskog gradskog prevoznika Nikola Jokić kaže da firma ima 620 vozača i da je fluktuacija radne snage uobičajena.
“Iz firme je od početka godine otišlo 20 vozača, ali je među njima deo i redovno penzionisan“, naglašava Jokić.
Kaže da imaju najavu nekih vozača da će nastupiti značajniji odliv tih kadrova zbog odlaska u inostranstvo, ali to neće ugroziti funkcionisanje javnog.
S druge strane, Jokić naglašava, da svakodnevno primaju zahteve kandidata za zaposlenje pa organizuju testiranje kandidata s položenom D kategorijom.
“Oni koji uspešno urade test ulaze u bazu kadrova i po potrebi se pozivaju da rade u preduzeću“, ističe izvršni direktor Nikola Jokić.
On ukazuje i na to da je manjak vozača autobusa i kamiona u EU osetan pa su zato i dobro plaćeni, ali da na odlazak zbog boljih materijalnih uslova javno preduzeće ne može uticati.
Podaci Sindikata „Nezavisnost” kažu da je u proteklih 18 meseci iz firme otišlo 50 vozača, i da se još toliko priprema da napusti gradskog prevoznika tokom leta.
“Najbolnije je to što odlaze vozači s višedecenijskim radnim stažom u preduzeću“, naglašava Obrad Tepić i dodaje:“ U poređenju s 2008, kada su vozači primali platu u dinarima između 700 i 800 evra, sada je mesečna zarada između 40.000 i 50.000 dinara, a u EU prosek plate vozača se kreće od 2.000 do 3.000 evra.”
Po njegovim rečima, gradski prevoznik sada čeka odobrenje od nadležnog ministarstva da po zahtevu preduzeća zaposli 25 vozača. Lane im je dozvoljeno da prime 21 šofera.
“Odlazak iz preduzeća nije samo zbog veće plate već i zbog toga što se teret posla zbog manjka vozača preliva na postojeću radnu snagu pa su vozači preopterećeni“, kaže Tepić.
On dodaje da im nedostaju i mehaničari u radionici jer ih je mnogo otišlo u penziju, a novi, zbog zabrane zapošljavanja, nisu primani.
Z. Delić