Добре плате у ЕУ мамац за возаче ГСП-а
НОВИ САД: “Око 40 возача Градског саобраћајног предузећа „Нови Сад” припрема се да најкасније до септембра самоиницијативно поднесе захтев за раскид радног односа и посао шофера потраже у земљама Европске уније (ЕУ)”, каже возач градског превозника Љубиша Гајдобранаски, који после 32 године радног искуства у том предузећу, за око два месеца треба да почне да вози камион шлепер-хладњачу у Братислави за италијанску фирму „Мосарели”.
Главни разлог за одлазак у Словачку је, каже Гајдобрански, плата од око 2.400 евра, док овде прима од 40.000 до 50.000 динара.
“Од 2.400 евра имаћу и ја за трошак у Братислави, моја породица у Новом Саду и још ћу моћи да уштедим, рачунам око 1.000 евра“, наводи Гајдобрански.
Додаје даје у „Мосарелију” око 40 молби возача из Градског саобраћајног предузећа „Нови Сад” који би такође желели да напусте новосадског превозника и запосле се у Братислави.
“Пре 18 месеци у „Мосарели” је отишао да ради један колега из ГСП-а и у контакту с њим смо дошли до бројева телефона италијанског превозника и тако је кренула потрага за новим запослењем”, прича Гајдобрански.
Гајдобрански додаје да уме да се споразумева на енглеском, а и да зна словачки језик.
Извршни директор новосадског градског превозника Никола Јокић каже да фирма има 620 возача и да је флуктуација радне снаге уобичајена.
“Из фирме је од почетка године отишло 20 возача, али је међу њима део и редовно пензионисан“, наглашава Јокић.
Каже да имају најаву неких возача да ће наступити значајнији одлив тих кадрова због одласка у иностранство, али то неће угрозити функционисање јавног.
С друге стране, Јокић наглашава, да свакодневно примају захтеве кандидата за запослење па организују тестирање кандидата с положеном Д категоријом.
“Они који успешно ураде тест улазе у базу кадрова и по потреби се позивају да раде у предузећу“, истиче извршни директор Никола Јокић.
Он указује и на то да је мањак возача аутобуса и камиона у ЕУ осетан па су зато и добро плаћени, али да на одлазак због бољих материјалних услова јавно предузеће не може утицати.
Подаци Синдиката „Независност” кажу да је у протеклих 18 месеци из фирме отишло 50 возача, и да се још толико припрема да напусти градског превозника током лета.
“Најболније је то што одлазе возачи с вишедеценијским радним стажом у предузећу“, наглашава Обрад Тепић и додаје:“ У поређењу с 2008, када су возачи примали плату у динарима између 700 и 800 евра, сада је месечна зарада између 40.000 и 50.000 динара, а у ЕУ просек плате возача се креће од 2.000 до 3.000 евра.”
По његовим речима, градски превозник сада чека одобрење од надлежног министарства да по захтеву предузећа запосли 25 возача. Лане им је дозвољено да приме 21 шофера.
“Одлазак из предузећа није само због веће плате већ и због тога што се терет посла због мањка возача прелива на постојећу радну снагу па су возачи преоптерећени“, каже Тепић.
Он додаје да им недостају и механичари у радионици јер их је много отишло у пензију, а нови, због забране запошљавања, нису примани.
З. Делић