Četiri kilometra obale, novosadsko priobalje sigurno
Planirani radovi kojim bi se Kamenička ada prevela iz branjenog u nebranjeno područje ne utiču na značajnije povećanje nivoa voda i ne smanjuju postojeći stepen zaštite Novog Sada od velikih voda Dunava, zaključak je Studije hidrotehničkog uređenja površinskih i podzemnih voda na levoj obali Dunava, koju je uradio Institut za vodoprivredu “Jaroslav Černi”, a koja je juče predstavljena u JP “Urbanizam”.
Na osnovu proračuna je konstatovano da predviđene izmene neće imati negativan uticaj na podzemne vode na
Limanu, Telepu i Adicama, u smislu podizanja nivoa i zavodnjavanja terena.
Studija je, inače, rađena za potrebe novog GUP-a (Generalnoog urbanističgog plana), kojim bi šumsko područje Kameničke ade bilo promenjeno u površinu pod objektima, sa sportskim i kulturnim sadržajima, kao i onima iz oblasti turizma i ugostiteljstva. U suštini, nova studija, kojom su analizirani podaci voda do Slankamena, potvrdila je prethodnu koju je uradio “Vojvodinaprojekt” s profesorima s Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu
Osim toga, Vladimir Lukić iz Instituta “Jaroslav Černi” objasnio je da će izgradnjom veslačke staze, koja će u skladu s planskom dokumentacijom biti “usečena” u vodonosni sloj, biti obezbeđen stabilniji režim nivoa podzemnih voda, s obzirom na to da će staza u svom širem okruženju doprineti održavanju konsantnog nivoa. To znači da će se u periodu visokog vodostaja Dunava ponašati kao dren i prikupljati višak vode, koji bi se bez nje, inače, javio. Na taj način biće sprečeno plavljenje terena izazvano visokim nivoima podzemnih voda, a u periodu niskog vodostaja, kada je i nivo podzemnih voda niži, staza će nalivati podzemnu sredinu i nadoknađivati deficit vode u tlu.
Direktor JP “Urbanizam” Dušan Miladinović napomenuo je da planirana obalo-utvrde dužine oko četiri kilometra, počinje negde između Kamenjara i Kameničke ade i ide obodom Kameničke ade, zatim se oko planirane marine vraća ka Ribarskom ostrvu i brodogradilištu, te se kod kasarne Rečne flotile (Mornarice na Limanu 4), spaja s postojećom obalo-utvrdom.
- Studija nije zakonski uslov za izradu GUP-a, mi smo kao
Zavod za urbanizam hteli da potvrdimo ideju - kazao je Miladinović. - Prvi projekat, odnosno studija koju je uradio “Vojvodina projekt”, zajedno s tri profesora FTN-a, dobio je gotovo iste rezultate kao dopuna podataka koju je uradio Institut “Jaroslav Černi”, koji je još i produžo trasu do Slankamena.
Direktor “Urbanizma” najavio je da novi plan predviđa i biciklistički centar, budući da tuda prolazi trasa Eurovelo biciklističkog koridora, koja povezuje Begeč i Novi Sad.
Uz veslačku stazu gradska plaža na Ribarcu
- Ribarsko ostrvo ostaje u režimu plavnog dela i tu je predviđeno krčenje šipražja, uklanjanje nelegalnih objekata i popravljanje urušenog dela obale - objasnio je Dušan Miladinović. - Uz veslačku stazu je planirana gradska plaža dužine 1.400 metara, s nekoliko manjih ugostiteljskih objekata. Planirana su i dva objekta za veslače, odnosno za smeštaj kajaka i druge opreme, ali i prostor za zimske treninge, poput bazena s tekućom vodom, gde bi veslači trenirali kao u prirodnim uslovima. Uređivanjem staze i izgradnjom objekata veslači će dobiti prostor za pripreme za takmičenja, kao i organizovanje sportskih manifestacija na svetskom nivou.
Miladinović je dodao da bi nelegalne objekte na Kameničkoj adi trebalo što pre ukloniti, jer je to napadanje javne svojine i samim tim i krivično delo.
Kada je reč o Brdogradilištu, ono će biti uklonjeno i tu je predviđen poslovno-stambeni kompleks. Svojevremeno je tu planiran hotel s dvadeset spratova, ali će to još biti razrađeno u planskim dokumentima nižeg reda.
- Brodogradilište je prostor koji ne priliči tom delu grada - istakao je Dušan Miladinović. - Sve ono što je prema vodi i Dunavcu biće, naravo, javna površina jer privatnik ne može da poseduje obalu. Otprilike 4 do 4,5 odsto površne priobalja, u tom delu, biće izgrađeno nakon prevođenja iz nebranjenog u branjeni deo. GUP koji je strateški plan i nije plan za sprovođenje, ne definiše spratnost objekata, a kad dođe do realizacije, najverovatnije će biti obavezna izrada urbanističkog projekta za nekadašnje brodogradilište, odnosno projekta same marine, koja je tu predviđena.
Miladinović podseća da je na tom mestu marina planirana još od 1982. godine, a studija je samo povrdila da je to jedino mesto gde bi mogla biti smeštena.
- Nema prostora da marina bude nizvodno, kako su to pojedinci tvrdili - napomenuo je direktor “Urbanizma”. - S desne strane je Kamenički park, koji je park prirode, Ribnjak, koji je klizište, zatim je tu Petrovaradinska tvrđava, a posle mosta je izvorište vode. S leve strane je Štrand, Kej gde su pristani i dolazimo do kanala koji je lučko područje.
Za mornaricu, odnosno kasarnu Rečne flotile, Miladinović navodi da bi trebalo da bude izmeštena, ali ko zna kada će to biti realizovano.
- To je jedina kasarna na Dunavu i ona je strateški važna - objasnio je Dušan Mladinović. - Nova vojna baza Sever, koja bi obuhvatila Rečnu flotilu i kopnenu vojsku planirana je na Majurskoj adi, na površini oko 270 hektara i naslanjaće se na Koviljski rit, a sa severozapadne strane prolazi fruškogorski koridor. To sigurno neće biti skoro realizovano.
J. Vukašinović