Carstvo igre, odmora, stimulacije čula
Novosadska Škola za osnovno i srednje obrazovanje (ŠOSO) „Dr Milan Petrović” jedinstvena je u gradu, a, reklo bi se, i u zemlji, imajući u vidu da su svi aspekti te ustanove prilagođeni njenim korisnicima,
na način koji im omogućava bezbedno i stimulativno okruženje. Šetajući tom školom, zaista postaje jasno da se radi o sasvim specifičnom, ali prijatnom okruženju, od dvorišta i senzornog vrta, hodnika i trpezarija do specijalizovanih kabineta, koji su brojni i nude najrazličitije mogućnosti. Među njima su senzorna soba, senzorna sala, kabinet za ranu stimulaciju, kabinet za muzičke stimulacije, kabinet za augmentativnu i alternativnu komunikaciju, bazen i slana soba, kabinet za asistivnu tehnologiju...
– Boravkom u specijalizovanim kabinetima ulazi se u pravo carstvo igre, rehabilitacije, odmora, stimulacije čula – objašnjava defektolog u SOŠO Dragana Pašćan. – Vremenom učenici u kabinetima sami prepoznaju sopstvene potrebe i pronalaze odgovarajuće načine na koje ih mogu zadovoljiti.
Škola „Dr Milan Petrović” je najveća ustanova tog tipa u zemlji, a, uključujući i radni centar, ima oko 1.200 korisnika od tri do 50 godina. Misija škole je kontinuirana edukacija i rehabilitacija dece sa smetnjama u ravoju i osoba s invaliditetom od rođenja do uključenja u društvenu zajednicu.
Jedna od najzanimljivijih specijalizovanih prostorija u školi je i soba za relaksaciju, koja je odnedavno deo te škole. Osnovna namena te prostorije je oslobađanje mišićne napetosti kod učenika.
– Zidovi i pod prostorije su obloženi strunjačama, što čini aktivnosti ljuljanja, vrtenja, njihanja i sličnog bezbednim – kaže defektolog Aleksandra Todorov Nešić. – U toj prostoriji oni spontano isprobavaju mogućnosti svoga tela u pokretu i razvijaju svest o motoričkom osećaju.
Rad u kabinetima kao što je taj odvija se, po njenim rečima, paralelno i nakon nastave, uglavnom individualno ili u paru, a krajnji cilj je lakše usvajanje znanja i veština. Osim po nesvakidašnjoj sobi za relaksaciju, koju bi, bez sumnje, mnogi poželeli i u svojim radnim okruženjima, ŠOSO „Dr Milan Petrović” poznata je i po takozvanom kabinetu muzičke stimulacije, gde korisnici, uz stručnu pomoć zaposlenih, rade s novim tipovima elektronskih muzičkih instrumenata, specijalno prilagođenih njihovim potrebama.
– Radi se o vidu asistivne tehnologije. Uz te instrumente učenici ovladavaju ritmom, razvijaju memoriju, osećaj za lepo i uče nov način komunikacije, što doprinosi pozitivnom psihološkom razvoju svakog pojedinca – kaže Aleksandra Todorov Nešić.
Iako u prostorijama kao što su senzorna soba ili sala mnoge aktivnosti liče na igru, radi se o ciljanom vođenju defektologa. Kako kaže naša sagovornica Dragana Pašćan, kroz takve aktivnosti dete se zabavlja i igra, a zapravo uči da uočava, razlikuje i pamti pomoću svih čula. Na taj način, mozak se brže i lakše organizuje, a osoba razvija, koristi svoje potencijale i na zahtev okoline zna da odgovori efikasno i bez teškoća. Nakon vremena provedenog u tim kabinetima, učenici, kaže ona, odlaze na nastavu relaksirani i psihofizički spremniji za usvajanje novih znanja.
O delotvornosti takvih prostora govori i to što ih, po rečima naših sagovornica, korisnici vrlo rado posećuju. Među omiljenim kabinetima su, kaže Dagana Pašćan, i oni za augmentativnu i alternativnu komunikaciju (dopuna ili zamena za prirodan govor ili pisanje), kao i za asistivnu tehnologiju, koje koriste učenici koji imaju poteškoće u verbalnoj komunikaciji. U radu u tim učionicama đaci koriste različita pomagala, kao što su setovi simbola i različite vrste tastatura, koji im omogućavaju komunikaciju, olakšavaju da verbalizuju misli i pretvaraju ih u rečenice.
– U tim prostorijama naši korisnici uče da opažaju sebe i svet koji ih okružuje. Naučeno potom primenjuju u spoljašnjem svetu i koriste ga u nastavi i svakodnevnom životu. To omogućava lakše usvajanje novih znanja i veština u cilju kvalitetnijeg života učenika, njihovih porodica i šire društvene sredine – kaže Dragana Pašćan.
D. Ristić
Foto: R. Hadžić