Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Arheobotanička bašta raste u Muzeju Vojvodine

09.07.2017. 09:50 09:58
Piše:
Foto: Dnevnik (A. Jovanović)

NOVI SAD: U dvorištu Muzeja Vojvodine u Novom Sadu niče neobična, praistorijska bašta, jedinstvena u ovom delu Evrope. Ova bašta može se videti sa ulice i većini ljudi ne izgleda neobično, ali se zapravo radi o biljnim kulturama koje su praljudi i neandertalci koristili dok su boravili na prostorima Panonske nizije i okoline.

Ova arhebotanička bašta nastala je 2011. godine, a danas sadrži pedesetak biljaka koje su bile izuzetno važne za život i ishranu ljudi u praistoriji, a koje su preživele do danas, a baštu je „zapatio“ i o njoj vodi računa  Aleksandar Medović, arheobotaničar Muzeja Vojvodine.

Ovo je slika od praistorije do srednjeg veka i pokazuje šta su ljudi uzgajali, šta su kultivisali, koje su to samonikle biljke koje su koristili i zbog čega. Nastojimo da to ne ode u zaborav, navodi Medović dok nas brojnim zanimljivim podacima provodi kroz istoriju o kojoj svedoči ova arheobotanička bašta.

Kako ističe, kao arheobotaničar, posao mu je da na arheološkim lokalitetima, ukoliko postoje ostaci ugljenisanog semena u nekim slojevima zemljišta, zaključuje u kakvim su uslovima ljudi živeli i čime su se hranili.

Sam Muzej Vojvodine ima veliku kolekciju ugljenisanog semena, ali je Aleksandar došao na ideju da one biljke koje su preživele milenijume proba da zasadi i umnoži.

Dobio sam jednozrnu pšenicu od kolega sa Instituta za ratartsvo i povrtarstvo u Novom Sadu. Na toj pšenici je zasnovana kultura i civilizacija. Agrarnu revoluciju u neolitu pre nekih 8.000 godina počela je i dvozrna pšenica i golozrni ječam, koji se takođe nalaze u ovoj bašti, pokazuje Medović u gustom zelenilu navedene primerke hlebnih zrna.

Kad se krenulo sa poljoprivredom, ljudi u neolitu nisu uzgajali samo žitarice, već i biljke mahunarke i uljarice.

To su tri vrste useva koji su se, kaže naš sagovornik, do dan danas održali.

Sve ove biljke su ostale sakrivene u nekim predelima. Došli su botaničari i sakupili su ih, stavili u banku gena. Ovo je na neki način banka gena i pokušavam te vrste da multiplikujem i sačuvam za budućnost, navodi Medović, dok pokazuje brojne primerke biljaka i govori o njihovoj upotrebi nekada, ali i o biljkama koje su do pre nepuna dva veka bili u širokoj upotrebi, ali su potisnute biljakama sa američkog kontinenta.


Bašta za jelo

Svaki posetilac Lapidarijuma Muzeja Vojvodine od Aleksandra Medovića dobiće mnoštvo informacija o biljkama koje rastu u njegovoj bašti, ali i da proba pojedine plodove kojima su se sladili ljudi u Neolitu.

Od neolita šumske jagode predstavljaju poslasticu, a neandertalci su ih jeli i okrepljivali se. Jedini problem sa njima je što su male i treba dosta vremena da bi se nakupila šaka jagoda. Jeli su i ljoskavac koji ima plodove kao lampione. To je bila izuzetno cenjena hrana u neolitu. Danas ovu biljku uvozimo iz Perua, a u Vojvodini raste na svakom koraku, ali je ljudi ne koriste jer se plaše pošto je biljka otrovna. I u pravu su donekle. Jer cela biljka, uključujući lampion, je otrovna, ali bobica unutra nije. Ima kiselo-slatki osvežavajući ukus. Dren je isto bio važan u neolitu. Tu su divlja jabuka, divlja loza, leska, kruška, zova, sve ono što su ljudi koristili u praistoriji, navodi naš sagovornik.


Bob je naš pasulj. Došao je iz Anadolije u ove krajeve i sve do kraja 18. veka bila je primarna mahunarka kod nas. Kuvao se kao pasulj. A onda je došao pasulj i potpuno ga potisnuo. Za bob je vezana poslovica koju mnogi danas pogrešno izgovaraju: ne vredi ni pišljiva boba. To je bob u koji je ušao žižak i napravio šupljinu. Dakle, pišljivi znači šupalj, pojašnjava naš sagovornik.


Praistorijsko pivo na slamčicu

Vino na prostore Vojvodine, tačnije na Frušku goru, dolazi sa rimskim imperatorom Markom Aurelijem Probusom. Ali je pivo pravljeno još u praistoriji, mada ni približnog ukusa i sadržaja kao ovo današnje.

Pravilo se pivo koje je izgledalo kao neki bućkuriš, odvratnog izgleda. Pravilo se ili od ječma ili od dvozrne pšenice, s tim što nisu koristili hmelj kao začin. To se dešava tek u srednjem veku. Do tada su koristili i buniku i raznorazno bilje. U tom trenutku je ljudima bilo važnije da ih nešto udari u glavu. Ubacivali su oni u taj napitak i šargarepu i sve što bi moglo da doprinese boljem ukusu. Pivo je predstavljalo dodatni izvor hrane i za osveženje, ali je imalo socijalnu ulogu. Kada vidite danas da neko pije pivo na slamčicu uglavnom takav čovek dobija komentar da nije normalan. A tako se pilo pivo u praistoriji. U velikom vrču bilo je pivo, a ljudi su sa stabljikom trske sedeli oko vatre i pili taj bućkuriš, ističe Aleksandar Medović.


U delu bašte niču mladice prosa i italijanskog muhara. Interesantne su, navodi Medović, jer na ove dve biljke počiva čitava kineska civilizacija.

Pirinač tek kasnije dolazi na njihov jelovnik, ali su proso i italijanska muhara bili osnova začetka njihove poljoprivrede.

Što se tiče podunavskog kraja Panonije, proso se ovde uzgajao do 19. veka u velikoj meri. A onda je došao kukuruz i potisnuo ga.

U ovoj bašti nećete videti ni kukuruz, ni krompir, ni papriku i paradajz koji su došli sa otkrićem Amerike. Ovde su one iskonske biljke koje su ovde ljudi uzgajali i sakupljali, ističe Medović.

U bašti ne rastu samo jestive biljke, već i korovi koji su nekada otežavali život praistorijskih ratara.

Kukolj se nije menjao vekovima. Mlade žene su od njega pravile venčiće. On je raritet, jer je gotovo iskorenjen. U Vojvodini ga ima na dva-tri mesta. Jedno mesto je ova bašta, objašnjava arheobotaničar Muzeja Vojvodine.

Gotovo sve biljke u ovoj bašti, po svom geografskom poreklu, prostor Panonije naselile su sa istoka, najviše iz Male Azije, pa preko Grčke Dunavom prispele ovamo sa narodima i kulturama.

Ipak, ima i deo koji je rezervisan za Rimljane i rimsku kulturu.

Rimljani su donosili na ove prostore razne biljke poput smokve, breskve, kasije, oraha, ali i začinske biljke koje su takođe posejane u ovom istorijskom vrtu: korijander, kumin, mirođija i čurukot. Rimska kultura zaslužna je i za potiskivanje jednozrne i dvozrne pšenice. Meko brašno i beli hleb koji je donela rimska kultura stavila je „varvarsku pšenicu“ u drugi plan.

Ova današnja pšenica zahteva mnogo brige i muke. A jednozrna se stara sama o sebi i uvek daje rod. Ne veliki, ali daje. A to je ljudima onog vremena bilo važno, jer trebalo je preživeti i napuniti stomak, navodi Medović.

Aleksandar Savanović

Piše:
Pošaljite komentar
Prva bašta na vrhu zgrade u Novom Sadu

Prva bašta na vrhu zgrade u Novom Sadu

13.10.2016. 19:31 09:06