SUDBINU SRPSKE DOBROVOLJAČKE PORODICE VUKOBRATOVIĆ OBELEŽIO LOGOR U ŠARVARU Dobro se pamti duže od zla
Kada je u redovima vihorne junačke srpske vojske, posle proboja Solunskog fronta, hrlio na sever i zapad zemlje koja je kasnije postala kraljevina Jugoslavija, nije Milan po špicnamenu Kevro Vukobratović, Ličanin iz sela Grabušić kraj Korenice, mislio da će ga ovaj podvig dovesti do patnji koje je teško zamislio, do patnji za koje je i Kajmakčalanska golgota bila mala.
Nije Milanu ni na kraj pameti bilo da će ga dvadesetak godina po dolasku na maleno imanje u Rastini kraj Sombora, uzdarje od junačkog kralja Aleksandra Ujedinitelja, neko proterati sa ženom Marijom, posle Velikog rata rođenom kćeri Sofijom i u miru rođenih petoro nejači, da crkavaju od gladi, zime i srdobolje u barakama logora u Barču i Šarvaru. Nije mu ni na kraj pameti bilo, ali eto i tome je naredan bio.
O mukama svojih predaka uspomenu i danas čuva Milanov – Kevrov unuk Slobodan Vukobratović, uspomenu o vremenu zlom u kome su mađarski fašisti juna 1941. godine, vrlo brzo po okupaciji Bačke, pokupili celokupno stanovništvo Rastine, kolonije srpskih dobrovoljaca iz Prvog svetskog rata i nakon agonizujućeg pešačenja do Gakova, stočnim vagonima ih prevezli u logor u Barču, varošicu na Dravi, prekoputa Virovitice. Beše ih u tim stočnim vagonima 860, jer se stotinak Rastinaca u trenutku deportacije našlo što razbacano po Bačkoj, što, kao vojnici kraljevske vojske, u nemačkim zarobljeničkim logorima. U njihove skromne domove useljeni su Mađari iz Bukovine koja je potpala pod Sovjetski Savez i iz koje su ovi pobegli ne želeći da budu pod boljševičkom vlašću. Sve je Čangovima, tako ih zvaše, ostalo u kućama 28 dobrovoljačkih sela-kolonija jer je Srbima bilo dozvoljeno da ponesu, kako to reče Hortijev general Bela Novaković, „koliko mogu na jednom prstu poneti“.
– Iz Barča su dedu i babu sa decom 10. decembra ‘41 prebacili u Šarvar, u barake sa 800 drvenih ležaja na po tri sprata, nekadašnju svilaru. Goli i bosi, gladni iscrpljeni, razboljevala su se i umirali najčešće deca i starci, sudbina koja nije zaobišla ni dedinu kćer Stojanku koja je umrla u bolnici u Sombathelju, tamo i sahranjena, ali joj je krst i danas na groblju u Šarvaru. Obiđemo ga, zapalimo sveću, suzu pustim nad tetkinom sudbinom… – priča Slobodan, dok nam pokazuje fotografije na kojima je i groblje šarvarskih sužanja sa 752 bela krsta, iako je umrlih bilo više u ovom logoru sa 10.000 zarobljenika – Ne treba grešiti dušu, opominjao me je uvek otac, i u tom vremenu zla bilo je i ljudske dobrote. Šarvarci, Mađari su često dolazili do žica, prebacivali hranu srpskom roblju, tražili i dobijali ljude iz logora da tobože rade kod njih na imanjima, ali su gledali da ih poštede od teškog rada i dobro nahrane. I to im nikada Rastinci nisu i nikad neće zabo- raviti – veli Slobodan.
Da li pod pritiskom domaćeg i inostranog javnog mnjenja nakon stravičnog zločina Racije u Šajkaškoj i Novom Sadu, tek na zahtev vladike bačkog Irineja Ćirića, mađarske vlasti su tokom ‘42 počele da puštaju decu iz logora u srpske porodice koje su želele da ih prihvate, pa je tako Slobodanov otac Nikola, onako neuhranjen i musav „završio“ u Staparu u porodici Rade i Branislavke Depalov. Tek nešto stariji od njihove kćeri Jelice bio je mažen i pažen, čuvan kao malo vode na dlanu.
– Često se otac sećao da je majkica Branislavka sedela na kauču i plela, pa joj sa jedne strane on stavi glavu u krilo, sa druge Jelica, a ona ih miluje. Ako je bilo u kući bombona, prvo ga je on dobio, pa onda Jelica... – seća se Slobodan očevih priča, ali i priča tetke Sofije koju je isto u Staparu prihvatila porodica Aperlić – Do kraja života otac se „pazio“ sa Depalovima, a i danas se i ja i moja deca međusobno posećujemo sa Jelicinom unukom i praunukom, jer dobrota se ne zaboravlja.
Na sreću ni preostala deca Milana-Kevra Vukobratovića nisu okončala u Šarvaru, pošto su Slobodanovog strica Stevana prihvatili u Deronjama, a strica Milana na salašima u Žarkovcu, sve na puškomet od Stapara. Rat je odmicao, pa su na garancije nekadašnjih komšija i poznanika i Milan i Marija pušteni iz Šarvara, ali srpski dobrovoljac koji je pregrmeo i Solunski front, slomljen logorskim paklom nije doživeo oslobođenje već umire ‘44. godine, ne u svojoj kući, već na salašu Obuškovića na koji su bili primljeni. Nije se po oslobođenju porodica Vukobratović okupila na porodičnom gnezdu odmah, trebalo je zanoviti imanje što je bilo olakšano i poklonom jednog od gakovačkih Švaba od kojeg su dobili kravu, krmaču i konja, oko kojih je majci Mariji pomagao samo sin Milan. Kako se kuća i imanje dovodilo u red, vraćala su se i deca, a poslednji je došao na leto ‘45. godine, posle završetka školske godine i Slobodanov otac Nikola.
– Od oca, koji se sam uverio da i u paklu možeš naći dobrotu, ostalo nam je da cenimo svakog ko je čovek. Ostali smo u kontaktu i sa Mađarima Sekeljima koji su bili u našim kućama, a nakon rata bili iseljeni u Tevel, ni sam ne znam koliko imamo prijatelja u Gari, mađarskom selu tik preko puta srpsko-mađarske granice...Jer, važno je kakav si čovek, a ne kako se zoveš – veli Slobodan i zaklapa poslednji od foto-albuma Vukobratovića.
Milić Miljenović