MERE ZA ZAŠTITU VREDNIH MIKRO AMBIJENATA U CENTRU ZRENJANINA Svaki pasaž druga priča
ZRENJANIN: Na javnom uvidu donedavno su se nalazile izmene i dopune Plana generalne regulacije „Centar” u Zrenjaninu.
Izmene se odnose na pasaže koji povezuju ulicu Kralja Aleksandra Prvog Karađorđevića sa Pupinovom, Svetosavskom i Gimnazijskom.
Kako se navodi u ovom dokumentu, pasaži u zoni zaštite su prolazi i površine namenjene javnoj komunikaciji, odnosno pešačka veza između dve ulice. Za uređenje pasaža uslove izdaje Zavod za zaštitu spomenika kulture Zrenjanin, a sve intervencije i građevinski radovi koji su izvedeni u pasažima bez saglasnosti i uslova ove ustanove moraju se ukloniti.
U izmenama i dopunama Plana generalne regulacije „Centar” pobrojane su i mere zaštite za pasaže. Između ostalog, u zaštićenoj zoni mogu se planirati radovi na konzervaciji, restauraciji, adaptaciji, sanaciji, revitalizaciji, rekonstrukciji i rekompoziciji objekata samo na osnovu pribavljenih posebnih uslova, konzervatorskog projekta i odobrenja za obnovu kulturnih dobara izdatih od strane nadležne službe zaštite.
Vlasnici, odnosno investitori, dužni su da pribave potrebne uslove i saglasnosti za svaku graditeljsku intervenciju, kako za objekte na građevinskoj regulacionoj liniji i granicama parcele, tako i za objekte unutar parcele, kao što su dvorišna krila, ekonomski objekti, pomoćni objekti, dvorišta, pasaži i slično.
Takođe, nije dozvoljeno spajanje više parcela radi masovne izgradnje ili rekonstrukcije, a parcele u zaštićenim zonama mogu se povećavati spajanjem samo u slučaju kada se radi o značajnijem javnom gradskom sadržaju, i to pod posebnim uslovima. Pasaži su, sa urbanističko – istorijskog aspekta, vredni mikro ambijenti starog gradskog jezgra Zrenjanina. Oni povezuju glavnu ulicu sa paralelnim ulicama – Gimnazijskom, Pupinovom i Svetosavskom. Čine ih zgrade koje svojim dvorišnim krilima ograđuju ta unutrašnja dvorišta.
Za razliku od drugih vojvođanskih gradova, u kojima su pasaži i najlepši deo centra, u Zrenjaninu su to danas u većini slučajeva zapuštena mesta o kojima niko ne vodi računa. O pasažima bi trebalo da brinu vlasnici poslovnog prostora i stanari, ali i grad, koji u svakom pasažu ima svoju imovinu. Problem koji je već postojao dodatno je zakomplikovala restitucija, što je uticalo na imovinsko – pravni status zgrada, stanova i poslovnog prostora.
Tekst i foto: Ž. Balaban