PITALI SMO CHATGPT KAKVE SU ŠANSE NAŠE ORGANSKE HRANE NA EVROPSKOM TRŽIŠTU Hvali vojvođanska vina, bundevino ulje, žito
Organska hrana iz Vojvodine ima dobre šanse na evropskom tržištu, ali uspeh zavisi od više faktora, smatra veštačka inteligencija, tačnije ChatGPT.
Ako se proizvođači iz Vojvodine udruže, investiraju u kvalitet, sertifikaciju i marketing, organska hrana iz regiona može naći svoje mesto na evropskom tržištu, dodaje. Posebno imaju šansu s proizvodima kao što su: žitarice, povrće, med, ulja poput bundevinog, suvo voće i vina.
Prednosti Vojvodine u proizvodnji organske hrane u odnosu na evropsku konkurenciju, smatra veštačka inteligencija, jesu plodna zemlja i povoljna klima.
Vojvodina ima izuzetno plodne oranice, što pogoduje organskoj proizvodnji visokog kvaliteta. Rastuća potražnja u EU otvara vrata.
Potrošači u EU sve više traže zdravu, lokalno proizvedenu i organsku hranu, posebno iz zemalja sa manjim zagađenjem. Takođe, prednost je i relativno niska cena proizvodnje.
U poređenju s nekim zemljama EU, troškovi rada i zemljišta su niži, što daje cenovnu konkurentnost, a prednost je i geografska blizina EU tržišta, pa je logistika izvoza iz Vojvodine lakša i jeftinija u odnosu na udaljenije regione.
Postoje, naravno, i izazovi, a oni su, po veštačkoj inteligenciji, pre svega sertifikacija i standardi. Organski proizvodi moraju imati odgovarajuće EU sertifikate, što zahteva ulaganja i vreme.
Takođe, prepreka su promocija i brendiranje . Proizvodi moraju biti prepoznatljivi, s jasnim poreklom i pričom, kako bi se izdvojili na tržištu.
Ograničeni su kapaciteti i logistika, pa mnoge male farme nemaju dovoljno količina za velike kupce ili nemaju razvijene lance distribucije. Treba pobediti i konkurenciju. Postoje jake organske proizvodnje u EU (Italija, Španija, Francuska, Nemačka), koje su dobro utemeljene.