PRIJAVA ZA BESPLATNE RADIONICE U TOKU
„NAUČNA KUHINJICA NOVI SAD“ Gde deca istražuju svet nauke kroz igru
„Naučna kuhinjica“ je projekat koji je nastao kao rezultat saradnje nastavnika i saradnika sa Univerziteta u Beogradu, sa jasnim ciljem naučnog opismenjavanja dece predškolskog i ranog školskog uzrasta, rekla je za “Dnevnik” predstavnica franšizne jedinice u Novom Sadu Miroslava Debeljački-Jovičić.
Kako je istakla, program “Naučne kuhinjice” je osmišljen i prilagođen uzrastu, kao inovativni način na koji se najmlađi mogu upoznati sa svetom nauke.
– Tim tvoraca ovog projekta čine stručnjaci iz oblasti tehničkih i tehnoloških nauka, kao i pedagoške psihologije – objašnjava Debeljački-Jovičić za naš list. – Franšizna jedinica u Novom Sadu, koja je počela sa radom nedavno, prvo je predstavništvo u našem gradu, ali i na teritoriji Vojvodine.
Inače, „Naučna kuhinjica“ najpre je otvorena u Beogradu, a ubrzo se proširila na druge gradove Srbije i regiona, zahvaljujući franšiznom modelu. Danas, pored Beograda, Naučna kuhinjica ima svoja predstavništva u Kragujevcu, Požarevcu, Smederevu, Novom Pazaru, Nišu, Užicu, Skoplju, a uskoro počinje da radi i u Ofenbahu, u Nemačkoj.
– U „Naučnoj kuhinjici“ se deca kroz zabavu i aktivno učešće upoznaju sa svetom oko nas. Imaju priliku da sopstvene ideje pretoče u delo, te da na taj način sami istražuju i donose zaključke o načinu na koji funkcioniše priroda i pojave u njoj. Naš zadatak je da ih kroz to istraživanje vodimo tako što omogućavamo da njihova već urođena radoznalost pronađe primenu u aktivnostima koje su bazirane na igri, a zapravo omogućavaju sticanje znanja u skladu sa njihovim uzrastom. Znanja koja se stiču pripadaju naučnim oblastima hemije, fizike i biologije, a kada deca ta znanja steknu iskustveno i u nižem uzrastu, ona ih nose sa sobom, prepoznaju ih i pronalaze im primenu i u životu i u kasnijem školovanju – istakla je naša sagovornica.
Naučne radionice, koje su namenjene deci uzrasta od pet do deset godina, omogućavaju im da kroz praktične eksperimente nauče osnovne zakonitosti prirode, a sve to uz rad u laboratorijskim uslovima, uz mantile i zaštitne naočare.
Specijalna oprema za svakog polaznika
Naučne radionice se održavaju jednom nedeljno i traju sat vremena i 15 minuta. Svaki polaznik dobija specijalno dizajniran rančić, u kome se nalaze mantilić za rad u laboratoriji i zaštitne naočare. Deo kompleta su i tzv. “naučila”, odnosno dve radne sveske, u koje deca imaju priliku da crtaju i da na taj način zabeleže svoja iskustva sa radionica. One takođe omogućavaju roditeljima da steknu uvid u teme kojima se njihova deca na radionicama bave.
– Deca se najpre odlično zabavljaju jer aktivno učestvuju u svim aktivnostima i mogu na licu mesta da vide, čuju ili osete ono što su sama uspela da proizvedu. Uporedo sa zabavom i igrom deca razvijaju kognitivne sposobnosti jer sama uočavaju uzročno-posledične veze i donose zaključke, zatim razvijaju pažnju i fokus na određenu aktivnost jer je to neophodno da bi se došlo do rezultata, kao i pozitivan odnos prema učenju - jer deca osećaju veliko zadovoljstvo kada shvate da su naučila nešto novo – objasnila je Debeljački-Jovičić.
Kako kaže, osim što uče da međusobno sarađuju, deca svakim uspelim eksperimentom grade samopouzdanje, što su veštine važne za snalaženje u današnjem svetu i predstojećim obrazovnim ciklusima. Kao jednu od najlepših stvari koje se uče u „Naučnoj kuhinjici“, ona ističe metode dolaženja do znanja, za šta nema mnogo vremena i prostora u formalnom obrazovanju.
– Obrazovni sistem je koncipiran tako da u većini slučajeva deci samo prezentuje već ustanovljena naučna znanja, ne baveći se metodama i različitim pokušajima koji su omogućili da se do tih znanja dođe. Zato u „Naučnoj kuhinjici“ deca imaju priliku da sama izvode eksperimente i da na osnovu rezultata tih eksperimenata sama dođu do zaključaka, umesto da im se sve naučne zakonitosti samo ponude u vidu teorije – naglasila je.
Naučni rođendani posebna atrakcija
Načni rođendani se sastoje od edukativno-zabavnih eksperimenata i vremena posvećenog druženju uz grickalice, sokiće i tortu, kao i slobodnoj igri slavljenika i njegovih gostiju. Nakon proslave, slavljenik i svi gosti dobijaju poklon-iznenađenje. Rođendani traju dva sata.
Deca konstantno postavljaju pitanja, iznose svoja zapažanja i ideje i ona su polazište sa kog se naučne teme dalje obrađuju, a potom se sve o čemu se razgovaralo prikazuje uživo, pokaznim vežbama koje izvodi edukator. Naposletku, većinu toga mališani mogu i sami da izvedu.
– Najznačajniji momenat tokom učenja je ta prilika da sami nešto probaju da urade i da potom vide rezultate svog rada, tako ne samo da sa razumevanjem nešto uče, nego razvijaju i ljubav prema nauci, poverenje u nauku, a vrlo često se kasnije okreću i zanimanjima koja im omogućavaju da uživaju u zadovoljstvu što su nešto uspeli da proizvedu ili da reše neki problem – rekla je naša sagovornica. – U „Naučnoj kuhinjici“ deca sama prave vulkan, raznobojne fontane, dugu u čaši, ulaze u ulogu detektiva otkrivajući nevidljive poruke, a sa pojedinih radionica nose kući i suvenire koje su sama napravila, kao što su, na primer, sapun i magneti.
Akreditovani program naučnih radionica se sastoji od dva ciklusa – osnovnog i naprednog, koji obuhvataju svaki po 24 radionice. Za roditelje i decu koji žele da se upoznaju sa načinom rada Naučne kuhinjice, organizuju se besplatne promotivne radionice svakog meseca u Gundulićevoj 1a. Prijave su moguće na brojeve telefona 061/677-35-70 i 069/2004-812, kao i slanjem mejla na [email protected], ili porukom na društvenim mrežama Instagram @naucnakuhinjicanovisad i Fejsbuk Naučna kuhinjica Novi Sad.