Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

KAZNE ĆE NAM SLATI KAMERE SA VEŠTAČKOM INTELIGENCIJOM Izmene ograničenja za vozače sa probnom dozvolom, za bicikliste; Ovo su detaljne izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja

18.02.2025. 10:42 11:14
Piše:
Izvor:
Dnevnik, Kurir
комбо
Foto: Pixabay.com/ Dnevnik.rs

Uvoženje kamera sa veštačkom inteligencijom doneće nam izvesne novine.

Uvođenje kamera s veštačkom inteligencijom, koje bi automatski prepoznavale prekršaje poput prolaska kroz crveno svetlo, prekoračenja brzine i nepropisne upotrebe mobilnog telefona uz automatsko slanje kazni, zatim izmene ograničenja za vozače sa probnom dozvolom zarad omogućavanja ispunjenja osnovni životnih i društvenih aktivnosti moguće su novine. Obavezna edukacija mladih vozača u periodu od dve godine nakon dobijanja dozvole, a koja bi uključivala i simulaciju vožnje u teškim uslovima (kiša, magla, led), dozvoljavanje biciklistima da se u jednosmernoj ulici kreću dvosmerno - još su neke od mogućih novina u novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja (ZOBS), na kojem se intenzivno radi.

Važeći ZOBS na putevima je usvojen 2009. i od tada je pretrpeo više ad hoc izmena, kao i sistemske 2018. i 2023. godine. Sada je potrebno je da se zakon prilagodi tehnološkim dostignućima i novinama u drugim oblastima koje su od značaja za bezbednost saobraćaja, a šira i stručna javnost ima priliku da daje svoje predloge na mejl adresu [email protected].

- Od ključnog je značaja da se, pre svega, isprave nelogičnosti koje su nastale usled njegovih brojnih izmena - kaže za Kurir Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije, i dodaje:

- Među obavezama koje je Republika Srbija preuzela u procesu pridruživanja Evropskoj uniji jeste i potpuno usklađivanje propisa iz oblasti bezbednosti saobraćaja, tako da će se istovremeno raditi na implementaciji odredaba relevantnih propisa EU. Angažovaćemo sve kapacitete da se posao uradi pre svega kvalitetno, ali i u što kraćem periodu.

Lakićević podseća da su poslednjim izmenama uvedena neka nova rešenja.

- Međutim, neočekivano veliki broj oduzetih vozila višestrukih povratnika i učesnika bez prava na upravljanje vozilom, kao i veliko stradanje u saobraćaju, potvrđuju da sistem upravljanja bezbednošću saobraćaja nije delotvoran i da je neophodno uvesti krupnije izmene u regulativi, propisivanju odgovornosti i nadzoru nad radom.

Cilj radne grupe je da zakon bude jednostavan i primenljiv kako za saobraćajnog policajca, tako i za sudije, što znači i bolji efekat na građane - jasne granice prihvatljivih grešaka kao blažih prekršaja, nedopustivih ponašanja i privremenog, odnosno trajnog isključenja iz sistema.

- Neophodna je i edukacija kroz školski sistem ne samo za prva četiri razreda već i za srednjoškolski uzrast, jer je veliko stradanje mladih vozača - naglasio je načelnik.

Kao primere na koje bi trebalo da se ugledamo jeste onaj iz zakonodavstva Slovenije o zaštiti mladih vozača i smanjenju rizika u prvim godinama vozačkog staža kroz obavezan trening bezbedne vožnje, a koji finansira Udružnje osiguravača. Ili pak postizanje efikasnosti po ugledu na Tursku, gde u obrascu vozačke dozvole obavezno mora da se navede mejl adresa "u cilju brze korespondencije sa učiniocem prilikom dokumentovanja prekršaja, a što rezultira smanjenjem troškova za ceo sistem, smanjenjem mogućnosti zloupotrebe i odugovlačenja postupka i maksimalan efekat sankcije".

Predlozi mogućih novina

Načelnik Lakićević je istakao neke od predloga koji će razmatrati radna grupa za izradu novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima:

Automatski nadzor saobraćaja

- Uvođenje pametnih kamera: kamere sa veštačkom inteligencijom mogle bi automatski da prepoznaju prekršaje kao što su prolazak kroz crveno svetlo, prekoračenje brzine i nepropisna upotreba mobilnog telefona, uz automatsko slanje kazni

Uvođenje "zelenih bonusa"

- Vozači koji nisu počinili nijedan prekršaj u određenom vremenskom periodu mogli bi da dobiju bonuse, kao što su popusti na osiguranje ili mogućnost smanjenja poreza na vozila

Digitalni vozački dosije

- Svaki vozač bi imao digitalni dosije dostupan putem aplikacije, gde bi mogao da vidi sve prekršaje, kazne i nagrade, kao i podatke o tehničkoj ispravnosti svog vozila

Nulta tolerancija na alkohol

- Obavezan alko-test prilikom svakog zaustavljanja: policija bi prilikom rutinskih kontrola ili saobraćajnih prekršaja vršila obavezan alko-test, bez obzira na situaciju

Zaštita ranjivih učesnika u saobraćaju

- Uvođenje specijalnih zona u kojima su prioritet pešaci i biciklisti, sa ograničenom brzinom vožnje za motorna vozila (npr. 20 km/h). Postavljanje više biciklističkih staza i prelaza sa posebnom svetlosnom signalizacijom za bicikliste

Obavezna edukacija za mlade vozače

- Mladim vozačima bi mogla da bude uvedena obavezna edukacija u periodu od dve godine nakon dobijanja dozvole, koja bi uključivala simulacije vožnje u teškim uslovima (kiša, magla, led), kao i radionice o odgovornosti u saobraćaju

Povećanje visine kazni

- Povećanje raspona novčanih kazni, stepenovanje kazni, razmatranje novih mera

Mere trajnog oduzimanja vozila

- Trajne zabrane upravljanja određenim kategorijama

Definisanje kontrole nedozvoljenih medikamenata

- Da li isključivo putem unapređenja sredstava za kontrolu ili propisivati nove procedure (saradnja sa zdravstvenim ustanovama i nosiocima poslova bezbednosti saobraćaja)

Definisanje pravih mera ograničenja za vozače s probnom (P) vozačkom dozvolom

- Preispitivanje u kojoj meri postojeća ograničenja onemogućavaju vozače sa probnom vozačkom dozvolom da ispunjavaju osnovne životne i društvene aktivnosti

Striktnija regulacija upotrebe mobilnih uređaja

- Razmatranje tehnologija koje bi onemogućile upotrebu mobilnog telefona tokom vožnje (osim za hitne slučajeve i navigaciju)

Podsticanje električnih vozila

- Povećanje subvencija za kupovinu električnih vozila, sa posebnim naglaskom na njihovu bezbednost, smanjenje zagađenja i prilagođavanje puteva za njihovu upotrebu. Takođe, uvođenje privilegovanih traka za električna i hibridna vozila u gradskim zonama

Obavezna upotreba naprednih tehnologija u vozilima

- Uvođenje obaveznih senzora za mrtve uglove i sistema automatskog kočenja
- Integracija tehnologije koja bi automatski ograničavala brzinu vozila u skladu sa postavljenim saobraćajnim znakovima, smanjujući mogućnost prekoračenja brzine

Izvor:
Dnevnik, Kurir
Piše:
Pošaljite komentar