KAZNE ĆE NAM SLATI KAMERE SA VEŠTAČKOM INTELIGENCIJOM Izmene ograničenja za vozače sa probnom dozvolom, za bicikliste; Ovo su detaljne izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja
Uvoženje kamera sa veštačkom inteligencijom doneće nam izvesne novine.
Uvođenje kamera s veštačkom inteligencijom, koje bi automatski prepoznavale prekršaje poput prolaska kroz crveno svetlo, prekoračenja brzine i nepropisne upotrebe mobilnog telefona uz automatsko slanje kazni, zatim izmene ograničenja za vozače sa probnom dozvolom zarad omogućavanja ispunjenja osnovni životnih i društvenih aktivnosti moguće su novine. Obavezna edukacija mladih vozača u periodu od dve godine nakon dobijanja dozvole, a koja bi uključivala i simulaciju vožnje u teškim uslovima (kiša, magla, led), dozvoljavanje biciklistima da se u jednosmernoj ulici kreću dvosmerno - još su neke od mogućih novina u novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja (ZOBS), na kojem se intenzivno radi.
Važeći ZOBS na putevima je usvojen 2009. i od tada je pretrpeo više ad hoc izmena, kao i sistemske 2018. i 2023. godine. Sada je potrebno je da se zakon prilagodi tehnološkim dostignućima i novinama u drugim oblastima koje su od značaja za bezbednost saobraćaja, a šira i stručna javnost ima priliku da daje svoje predloge na mejl adresu [email protected].
- Od ključnog je značaja da se, pre svega, isprave nelogičnosti koje su nastale usled njegovih brojnih izmena - kaže za Kurir Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije, i dodaje:
- Među obavezama koje je Republika Srbija preuzela u procesu pridruživanja Evropskoj uniji jeste i potpuno usklađivanje propisa iz oblasti bezbednosti saobraćaja, tako da će se istovremeno raditi na implementaciji odredaba relevantnih propisa EU. Angažovaćemo sve kapacitete da se posao uradi pre svega kvalitetno, ali i u što kraćem periodu.
Lakićević podseća da su poslednjim izmenama uvedena neka nova rešenja.
- Međutim, neočekivano veliki broj oduzetih vozila višestrukih povratnika i učesnika bez prava na upravljanje vozilom, kao i veliko stradanje u saobraćaju, potvrđuju da sistem upravljanja bezbednošću saobraćaja nije delotvoran i da je neophodno uvesti krupnije izmene u regulativi, propisivanju odgovornosti i nadzoru nad radom.
Cilj radne grupe je da zakon bude jednostavan i primenljiv kako za saobraćajnog policajca, tako i za sudije, što znači i bolji efekat na građane - jasne granice prihvatljivih grešaka kao blažih prekršaja, nedopustivih ponašanja i privremenog, odnosno trajnog isključenja iz sistema.
- Neophodna je i edukacija kroz školski sistem ne samo za prva četiri razreda već i za srednjoškolski uzrast, jer je veliko stradanje mladih vozača - naglasio je načelnik.
Kao primere na koje bi trebalo da se ugledamo jeste onaj iz zakonodavstva Slovenije o zaštiti mladih vozača i smanjenju rizika u prvim godinama vozačkog staža kroz obavezan trening bezbedne vožnje, a koji finansira Udružnje osiguravača. Ili pak postizanje efikasnosti po ugledu na Tursku, gde u obrascu vozačke dozvole obavezno mora da se navede mejl adresa "u cilju brze korespondencije sa učiniocem prilikom dokumentovanja prekršaja, a što rezultira smanjenjem troškova za ceo sistem, smanjenjem mogućnosti zloupotrebe i odugovlačenja postupka i maksimalan efekat sankcije".
Predlozi mogućih novina
Načelnik Lakićević je istakao neke od predloga koji će razmatrati radna grupa za izradu novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima:
Automatski nadzor saobraćaja
- Uvođenje pametnih kamera: kamere sa veštačkom inteligencijom mogle bi automatski da prepoznaju prekršaje kao što su prolazak kroz crveno svetlo, prekoračenje brzine i nepropisna upotreba mobilnog telefona, uz automatsko slanje kazni
Uvođenje "zelenih bonusa"
- Vozači koji nisu počinili nijedan prekršaj u određenom vremenskom periodu mogli bi da dobiju bonuse, kao što su popusti na osiguranje ili mogućnost smanjenja poreza na vozila
Digitalni vozački dosije
- Svaki vozač bi imao digitalni dosije dostupan putem aplikacije, gde bi mogao da vidi sve prekršaje, kazne i nagrade, kao i podatke o tehničkoj ispravnosti svog vozila
Nulta tolerancija na alkohol
- Obavezan alko-test prilikom svakog zaustavljanja: policija bi prilikom rutinskih kontrola ili saobraćajnih prekršaja vršila obavezan alko-test, bez obzira na situaciju
Zaštita ranjivih učesnika u saobraćaju
- Uvođenje specijalnih zona u kojima su prioritet pešaci i biciklisti, sa ograničenom brzinom vožnje za motorna vozila (npr. 20 km/h). Postavljanje više biciklističkih staza i prelaza sa posebnom svetlosnom signalizacijom za bicikliste
Obavezna edukacija za mlade vozače
- Mladim vozačima bi mogla da bude uvedena obavezna edukacija u periodu od dve godine nakon dobijanja dozvole, koja bi uključivala simulacije vožnje u teškim uslovima (kiša, magla, led), kao i radionice o odgovornosti u saobraćaju
Povećanje visine kazni
- Povećanje raspona novčanih kazni, stepenovanje kazni, razmatranje novih mera
Mere trajnog oduzimanja vozila
- Trajne zabrane upravljanja određenim kategorijama
Definisanje kontrole nedozvoljenih medikamenata
- Da li isključivo putem unapređenja sredstava za kontrolu ili propisivati nove procedure (saradnja sa zdravstvenim ustanovama i nosiocima poslova bezbednosti saobraćaja)
Definisanje pravih mera ograničenja za vozače s probnom (P) vozačkom dozvolom
- Preispitivanje u kojoj meri postojeća ograničenja onemogućavaju vozače sa probnom vozačkom dozvolom da ispunjavaju osnovne životne i društvene aktivnosti
Striktnija regulacija upotrebe mobilnih uređaja
- Razmatranje tehnologija koje bi onemogućile upotrebu mobilnog telefona tokom vožnje (osim za hitne slučajeve i navigaciju)
Podsticanje električnih vozila
- Povećanje subvencija za kupovinu električnih vozila, sa posebnim naglaskom na njihovu bezbednost, smanjenje zagađenja i prilagođavanje puteva za njihovu upotrebu. Takođe, uvođenje privilegovanih traka za električna i hibridna vozila u gradskim zonama
Obavezna upotreba naprednih tehnologija u vozilima
- Uvođenje obaveznih senzora za mrtve uglove i sistema automatskog kočenja
- Integracija tehnologije koja bi automatski ograničavala brzinu vozila u skladu sa postavljenim saobraćajnim znakovima, smanjujući mogućnost prekoračenja brzine