PREKO DEVETSTO ETIKETA NA SA „VINSKE VIZIJE OTVORENOG BALKANA“VINSKOJ VIZIJI OTVORENOG BALKANA“ Izgled nas kupi, ukus vina zadrži
Prestižni festival vina, rakije i gastronomije „Vinska vizija Otvorenog Balkana“,održan proteklog vikenda u Beogradu, okupio je više od 1.000 proizvođača iz 38 zemalja. Osim raznovrsnih vinskih i gastronomskih ponuda, pažnju posetilaca posebno su privlačile kreativne i elegantno osmišljene etikete na bocama.
Da one nisu samo ukras na boci, već imaju ključnu ulogu u svetu vina, pokazuju potrošači, koji će najpre pružiti ruku ka onoj autentičnoj ili luksuznoj. Kako je etiketa na boci vina prva stvar koju kupci primete, često je odlučujući faktor u kupovini.
Na vinskim etiketama uglavnom se mogu naći informacije o geografskom poreklu vina, sorti grožđa i godištu, a ponekad su tu i podaci o procesu proizvodnje, poput ekoloških standarda ili specifičnih tehnika fermentacije. Ipak, i bez svih tih informacija, dobar dizajn etikete može pomoći vinu da bude istaknuto na rafovima, budući da vizuelni aspekt igra veliku ulogu u percepciji kvaliteta.
– Vinska etiketa je veoma važna, ona predstavlja spoj dizajna i priče koju želimo da ispričamo kroz vino – istakla je za „Dnevnik“ suvlasnica vinarije „100 žena“ Dragana Marković. – Vino je u Srbiji postalo veliki trend i kupci su sve edukovaniji. Oni posećuju sajmove i festivale, zanima ih šta piju i šta stoji iza etikete. Zbog toga, etiketa mora da privuče pažnju i da se istakne među brojnim vinarijama, koje nude sve kvalitetnija vina.
Kako dodaje, trendovi u dizajnu etiketa često zavise od samog koncepta vinarije, sortimenta i marketinga.
– Pratimo razvoj vinske scene i ono što želimo da poručimo sa svakim vinom. Etikete spontano nastaju u skladu s našim vizijama i idejom koju želimo da prenesemo– objasnila je Marković.
Vlasnik MV vinarije Mladen Vujić dizajn etiketa poverio je svom prijatelju, velikom ljubitelju njegove vinarije.
– Dizajn etiketa ima veliki uticaj na prodaju i interesovanje kupaca – kazao je Vujić. – Etiketa mora da prati našu strast prema vinu i povezivanje s ljubiteljima naše vinske kuće. Svako vino nosi sa sobom priču, a etiketa je upravo ta koja će je ispričati.
Među štandovima izlagača na sajmu „Vinska vizija Otvorenog Balkana“, održanog prošlog vikenda, vinarija Erdevik iznova je privukla pažnju posetilaca. Ramazi Inaišvili iz te vinarije istakao je da izgled boce, etiketa i boje igraju ključnu ulogu u privlačenju kupca.
– Naravno da vino treba da ima aromu i ukus, ali vizuelni identitet je prvi utisak koji kupac stiče – objasnio je naš sagovornik. – Etiketa može biti ono što ga zaintrigira da prvi put uzme flašu u ruke i kupi je. Kvalitet vina je najvažniji i ono što će ga zadržati, ali vizuelni dojam može pomoći da dobro vino stigne do potrošača.
Inaišvili je objasnio da je trenutna vinska scena podeljena u dva pravca po pitanju etiketa. Jedan deo vinarija drži se tradicionalizma, dok je drugi okrenut modernim trendovima i mlađoj, gradskoj publici.
– Mi se trudimo da pronađemo balans između ta dva pravca – kazao je on. – Etiketu prilagođavamo vinu, uzimajući u obzir pretpostavku ko, kada i zašto bi pio to vino i na osnovu toga osmišljavamo vizuelni identitet.
Da su etikete važne ne samo na vinima, već i destilatima (rakijama), potvrđuje Stevan Savčić iz destilerije „Quzmyn“ iz Kuzmina, koji je samostalno dizajnirao etikete kada je počinjao s porodičnom proizvodnjom, verujući da će kvalitetan proizvod svakako sam pronaći put do kupca.
– Ubrzo smo shvatili da kupci često donose odluku na osnovu izgleda proizvoda, posebno etikete – rekao je Savčić. – Kvalitet će svakako zadržati kupca, ali upravo dizajn boce i etikete igraju ključnu ulogu u privlačenju pažnje. Jedno bez drugog jednostavno ne može.