(FOTO) OD BEOGRADA DO GRANICE SA MAĐARSKOM VOZOVI ĆE IĆI 200 SAT Putnici će do Subotice stizati za oko 80 minuta; Nova železnička stanica u Subotici 1. septembra u punom sjaju
Subotička železnička stanica, jedan od najznačajnijih arhitektonskih objekata na trasi pruge od Novog Sada do granice sa Mađarskom, do 1. septembra, trebalo bi da zasija u novom sjaju.
Na tom objektu impozantnih dimenzija iz 1882. godine preduzeta je generalna rekonstrukcija u sklopu izgradnje poslednje deonice brze pruge od Novog Sada do Subotice, odnosno do Kelebije, gde treba da se spoji sa mađarskom trasom.
Kako se može videti na terenu, radovi se intenzivno odvijaju na uličnoj strani zgrade, gde se uveliko vide obrisi novog staničnog trga, a tako je i u delu prema peronima.
- Biće to jedna od najlepših staničnih zgrada ne samo na trasi brze pruge od Novog Sada do Subotice, nego u čitavoj Srbiji - kaže šef Organizacione celine za SP Subotica Miloš Joksović. - Mnogo toga je urađeno oko i unutar objekta i sada se polako privode radovi kraju. Uporedo sa zanatsko-građevinskim radovima, preduzimaju se potezi koji treba da oplemene okolinu zelenilom.
U Subotici je još 1869. godine, sa dolaskom prvog voza iz Segedina izgrađena mala postaja, a naknadno i železnička stanica sa uspostavljanjem linije Budimpešta – Zemun. Iako je objekat malo istražen i tokom decenija je doživeo brojne promene, pa ga nije bilo ni moguće vraćati u prethodno stanje, prilikom rekonstrukcije stanične zgrade projektanti i izvođači vodili su računa da se sačuva kulturna i istorijska vrednost samog objekta.
Za razliku od drugih mesta na trasi brze pruge, u Subotici se železnički saobraćaj odvija paralelno sa radovima. U više navrata bilo je neophodno izvesti takozvano prevezivanje. Ustupani su izvođaču stari koloseci i pravljene nove veze da bi saobraćaj mogao da teče. Zbog rekonstrukcije stanice, njeno korišćenje je bilo obustavljeno, a blagajne su bile premeštene na druga mesta.
Joksović napominje da su radovi na peronima još u toku, ali da se već koriste blagodeti nove železničke infrastrukture kao što su liftovi za izlazak do perona. Dodaje da je 90 odsto poslova završeno, računajući i kontaktnu mrežu, koja će narednih dana biti stavljena pod napon. To znači da će ubrzo uslediti i testiranja i probne vožnje. Ističe da je na poslednjoj deonici brze pruge u nekim od rekonstruisanih devet železničkih stanica, a tri novosagrađne, u toku opremanje enterijera.
Po njegovim rečima, očekuje se da do početka septembra budu završeni i nadvožnjak u Majšanskoj i podvožnjak u Lošinjskoj ulici. To su preostala dva od ukupno šest planiranih infrastrukturnih objekata u Subotici u okviru projekta brze pruge.
U saobraćaj su pušteni podvožnjaci u Bajnatskoj ulici, u Ulici Maksima Gorkog i u Kosovskoj, kao i nadvožnjak na 179. kilometru.
Kada u decembru ove godine, nakon probnih vožnji i testova, bude uspostavljen redovan železnički saobraćaj između Beograda i Subotice za vozove brzine do 200 kilometara na sat, vreme putovanja između ova dva grada iznosiće svega oko osamdeset minuta. Vozom će se od Beograda do Bačke Topole putovati 64 minuta, a do Vrbasa 53 minuta.
Z. Milosavljević
Foto: V. Bijelić