Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

SRPSKO NARODNO POZORIŠTE NOVU SEZONU POČINJE U BEOGRADU „Aida“ prva, pogledajte u čemu ćete još uživati

20.08.2024. 11:05 11:24
Piše:
Foto: Youtube printscreen/Warner Classics

U najstarijem profesionalnom teatru u Srba juče je i zvanično završen kolektivni godišnji odmor i počele su pripreme za početak nove sezone, koja će biti otvorena 6. septembra, izvođenjem Verdijeve „Aide” u taze renoviranom Sava centru.

Operski spektakl, koja je imao svoju premijeru 2021. godine na Petrovaradinskoj tvrđavi, sada će biti u prilici da vidi i beogradska publika: u naslovnoj roli gostovaće nova zvezda moskovske  Helikon opere, sopranistkinja Lidija Svetozareva, dok će joj partner biti tenor Ivan Gengazov, solista čuvenog Marijanskog teatra iz Sankt Petersburga.  Solistkinja Opere SNP-a, mecosopran Višnja Radosav, pevaće Amneris, baritonima Željko R. Andrić i Nebojša Babić poverene su uloge Amonazra i egipatskog kralja, dok će vrhovni sveštenik Ramfis biti Goran Krneta. Orkestrom opere Srpskog narodnog pozorišta dirigovaće argentinski maestro Luis Gorelik.

Biće to odlična uvertira pred spektakl na domaćoj sceni - premijeru Rubinštajnove opere „Demon”, najavljenu za 21. septembar na sceni „Jovan Đorđević”. Operom će dirigovati Željka Milanović, režira je Dmitrij Bergman, a scenografiju i kostimografiju potpisuje Hartmut Šorghofer, s tim što su dekor i kostimi izrađeni u Helikon operi u Moskva, Gradskom pozorištu u Nirnbergu i Nacionalnoj operi u Bordu.  Priprema se više podela, pa će tako Demona pevati  Stefan Hadžić, Stefan  Pavlović ili Željko R. Andrić, dok rolu Tamare pripremaju  Maja Andrić, Mina Gligorić i Ljupka Rac. I za bezmalo sve ostale uloge su pripremljene alternacije, tako da će praktično svako izvođenje biti drugačije. „Demon” se inače peva na ruskom jeziku.

Nije, inače, zgoreg navesti da je ova opera prvi put izvedena 1871. godine i od tada se često izvodi u Rusiji, dok je, paradoksalno, na zapadu manje popularna. Na našim prostorima „Demon” je premijerno izveden u Narodnom pozorištu u Beogradu 1926. godine, ali na scenu Srpskog narodnog pozorišta do sada nije bio postavljan. Libreto P. A. Viskatova zasnovan je na istoimenoj čuvenoj pesmi Mihaila Ljermontova, dok je Rubinštajn inspiraciju za melodične arije i lirske duete, te bogate horske i orkestarske deonice,  našao delom u zapadnoevropskim romantičarskim haronijama delom u sezvučju istoka.

– Ako će septembar biti u znaku Opere, u oktobru će fokus biti na Drami – kaže za „Dnevnik” upravnik Srpskog narodnog pozorišta dr Zoran Đerić. – U planu su dve premijere: najpre će 2. oktobra na sceni „Pera Dobrinović”  pred novosadskom publikom ponovo zaigrati Boris Isaković,  i to u drami „Iskupljenje” koju po romanu Branimira Šćepanovića, koji je dramatizovao Slobodan Obradović, režira Veljko Mićunović; dve sedmice kasnije, tačnije 17. oktobra, očekuje nas „Balkanska lepotica”, autorski projekat Andraša Urbana utemeljen na istoimenom romanu Lasla Vegela, koji je na srpski jezik preveo nedavno preminuli Arpad Vicko.


Najbolje od najboljeg za evropske selektore

Posebno poglavlje u životu Drame SNP-a, naravno ako se planovi u međuvremenu ne izjalove, odnose se na svojevrstan mini-festival najboljih predstava u poslednjih nekoliko godina, od „Ko je ubio Dženis Džoplin” do „Skupljača perja”.  Ideja je zapravo da gosti ovog showcase -a budu urednici/selektori/kustosi (kako ko voli da ih zove) najpoznatijih evropskih teatarskih festivala, od Edinburga pa nadalje, sve sa ciljem da neka od predstava SNP-a dobije i svoj evropski život.


Podsetimo, „Iskupljenje“ je roman posle kojeg se Šćepanović (Podgorica, 1937 – Beograd, 2020) praktično povukao iz književnog života, ostavljajući iza sebe remek-dela  kao što su roman „Usta puna zemlje“ i novela „Smrt gospodina Goluže“, te scenarija koji su nagrađeni  Zlatnim arenama u Puli - „Pre istine” i „Sutjeska”. U Obradovićevom i Mićunovićevom čitanju „Iskupljenja”, pored Isakovića, igraju i Marko Marković, Marta Bereš, Nenad Pećinar, Jugoslav Krajnov i Marko Savić. U autorskom timu su i scenografkinja Zorana Petrov i kostimografkinja Marina Sremac.

Kada je reč o „Balkanskoj lepotici”, u pitanju je treći projekat koji Urban realizuje po vegelovbim tekstovima - nakon „What is Europe” u Sarajevu i kultne „Neoplante” u Ujvideki sinhazu.  U glumačkoj ekipi su Draginja Voganjac, Jelena Antonijević, Jovana Mišković, Mia Simonović, Ivana Pančić Dobrodolac, Anđela Pećinar, Katarina Bradonjić, Dušan Vukašinović, Dimitrije Aranđelović, Marko Savković, Peđa Marjanović, Aljoša Đidić i Danilo Milovanović. .Dramaturškinja je Vedrana Božinović, scenografkinja Marija Kalabić, kostimografkinja Marina Sremac, kompozitorka Irena Popović Dragović, a koreografkinja Andreja Kulešević. „Publika može očekivati jednu iskrenu i dobru predstavu o svim tim našim životima”, kaže Urban, „prošlostima i svim onim stvarima koje nalazimo na ovim prostorima i u ovom gradu”...

M. Stajić

Piše:
Pošaljite komentar