Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

KAKO JE JUGOSLAVIJA MOGLA DA PROPADNE UPRKOS OVOME?! Od spiska fabrika koje su mogle da nahrane, obuku i sazidaju ceo svet će vam se zavrteti u glavi NIJE JUGONOSTALGIJA, OVO JE REALNOST

11.07.2024. 11:19 11:32
Piše:
Foto: Youtube Printscreen

"Od igle do lokomotive" možda je najbolji način kako možemo opisati šta se sve proizvodilo u u bivšoj Jugoslaviji (SFRJ).

Oni koji se sećaju bivše države Jugoslavije često kažu kako uopšte nije bilo potrebe za uvozom, a da se država zaduživala upravo kako bi se razvijala na ovaj način.

Neke od jugoslovenskih proizvoda koristio je doslovno ceo svet, a proizvodili su se brodovi, automobili, avioni, kamioni, oružje, pa čak i računari. Tu su i kompanije koje su bile proizvođači odeće, hrane i ostalih potrepština. Mnoge od njih više ne postoje, neke su privatizovane, a neke u stečaju.

Za vreme Jugoslavije, u BiH se proizvodio popularni Folksvgenov Golf u TAS-u, ali i popularna "buba" koja se proizvodila uz pomoć tadašnjeg UNIS-a. Municija se, na primer, proizvodila u vogošćanskom PRETIS-u, lideru namenske industrije u Jugoslaviji.

Teški kamioni i šleperi proizvodili su se u FAP-u iz Priboja i TAM-u iz Maribora, dok su se laki transporteri proizvodili u Zastavi u Kragujevcu. Godišnje se tamo, otprilike, proizvodilo 200.000 automobila.

Ponos vojne industrije u bivšoj državi bio je SOKO s proizvodnjom u BiH, dok je državna fabrika aviona postojala i u Kraljevu.

Verovali ili ne, Jugoslavija je bila jedna od pet država u Evropi koje su imale svoje računare. Verovatno je najpoznatija Galaksija, dok je prvi proizveden računar bio CER-10. Još krajem 70-ih godina, firma Digitron u Bujama u Istri i Iskra u Sloveniji, počeli su sa sklapanjem računara, prenose Nezavisne.

U Slavonskom Brodu bila je fabrika vagona, a budući da Hrvatska ima izlaz na more, tamo je bilo najviše brodogradilišta. Ipak, još brodogradilišta bilo je i u Srbiji i Crnoj Gori.

EVO ŠTA SMO SVE TO NEKADA KAO  JUGOSLOVENI IMALI:

 

1. "Levi Štraus" je proizvodio Varteks iz Varaždina

 

2. "Le Cooper" proizvodio je Beko iz Srbije

 

3. "Wrangler" se proizvodio u Makedoniji

 

4. Patike "Puma" u Borovu u Hrvatskoj

 

5. "Adidas" Planika, … u Sloveniji

 

P.S. "Nike" nije ni postojao, pojavio se tek krajem sedamdesetih

 

6. "Boss" se radio u DIORK-u …Kragujevac

 

7. "Javor" iz Ivanjice proizvodio 20.000 košulja mesečno za svetski izvoz

 

8. "22. decembar" proizvodio uniforme za vojsku i policiju… danas se preko privatnika uvozi iz Kine.

9. "Elan" iz Slovenije proizvodio skije koje je svetski prvak Ingmar Stenmark vozio

 

10. "Tomi" majonez, PEZ i Wrigley žvake, današnji Orbit se proizvodio u Kolinskoj u Sloveniji.

 

11. "Podravka" iz Koprivnice sa Vegetom pokrivala 20% svetskog tržišta začina a njihov goveđi gulaš bio čak i u vojnim paketima nekih armija sveta!

 

12. Naša, "roland" klasa maline bila najskuplja na tržištu a mi bili najveći izvoznici

13. ‘"Zastava" je proizvodila cca 200.000 automobila koji su bili 90% od domaćih kooperanata. Danas sa "Fiatom" je suprotno 90% iz uvoza

14. Sarajevski TAS (legnedrani golf ) proizvodio 40.000 Folksvagena ali i "buba" uz pomoć tadašnjeg UNIS-a U Vogošći (Sarajevo) je, osim TAS-a, bio i PRETIS, lider namenske industrije u Jugoslaviji, gde se proizvodila municija.

 

15. Novo Mesto 30.000 Renoa

 

16. Cimos je proizvodio Citroen

 

17. U Prištini se radio verovali ili ne - Pežo!

 

18. IDA iz Kikinde je "pravila" 10.000 Opela … u njenoj livnici se radili blokovi za Mercedes, BMW…

 

19. FAP iz Priboja i TAM iz Maribora proizvodili teške kamione i šlepere, a Zastava lake transportere…

 

20. "Ikarbus" proizvodio autobuse a TAM mini buseve

 

21. Tomos iz Kopra proizvodio mopeda i vanbrodske motore… njihova "penta" bila najbolji motor na svetu

 

22. Fabriku Lada u Rusiji i -125 pz- u Poljskoj pustili u pogon u saradnji sa Fiatom Zastavini stručnjaci

 

23. Farovi slovenacke fabrike "Saturnus" su se pored Zastave ugrađivali i u BMW, Opel, Fiat…

 

24. FRAD u Aleksincu proizvodio filtere za vazduh za Mercedes, Moris, Fiat…

 

25. HTD iz Ohrida proizvodio brave, kvake… za auto industriju između ostalog za celu sovjetsku proizvodnju

 

26. Priština "proizvodila" amortizere za Zastavu, Fiat i Opel

 

27. U Beogardu fabrika "21.maj" proizvodila motore

 

29. Jugoplastika iz Splita 40% izvozila na evropsko tržište

 

30. "Filip Kljajić" bio jedna od samo četiri fabrike u svetu koje proizvode lance, koji su se se (lanci) u celom SSSR-u koristili, a u svojim linijama niz fabričkih pogona. Jedno vreme je bila najveći izvoznik u Srbiji.

 

31. "Prvomajska" Zagreb proizvodila strugove, bušilice i opremala čitave pogone po celom svetu

33. IMT izvozio 20.000 traktora u Egipat

 

34. Brodogradilišta u Hrvatskoj proizvodili najveće prekookeanske brodove

 

35. "Uljanik" generatore za te brodove

 

36. Imali fabrike elektro uređaja, televizora, radio aparata, gramofona, kasetofona i bele tehnike "Obod", "Cer", "Gorenje", "Iskra", "Rudi Čajevac", "Borac"… Beograd čak proizvodio i aparate za espresso

 

37. U Sloveniji u Bujama, još krajem sedamdesetih počeli da se sklapaju kompjuteri

 

38. EI Niš bio jedan od najboljih svetskih proizvođača lampi koje je i Philips ugrađivao, a imao proizvodnju TV u boji pre Sonija

 

40. "Insa" iz Zemuna proizvodila satove

 

41. Tri fabrike telefona od kojih je jedan ‘"Iskrin" proglašen najboljim na svetu i nalazi se u njujorškom muzeju savremene umetnosti

 

42. Imali dve fabrike sijalica: "Teslu" Pančevo i "TIZ" Zagreb

 

43. Tri fabrike šibica, ona u Rijeci proizvodila je čak i parafinske, sve za izvoz

 

44. "Jugodent" iz Vojvodine proizvodio i izvozio u Afriku i Indiju zubarske stolice

 

45. "Soko", Mostar proizvodio avione i helikopter Gazelu

 

46. Zastavin pištolj koristila i americka policija, a lovačka puška bila je najprodavanija puška u SAD

 

47. Tenkovi se u celosti proizvodili u zemlji kooperacijom fabrika u Slavonskom Brodu, Kruševcu, Beogradu… samo je Kuvajt nabavio preko 1.000 tenkova. Teleoptik je proizvodio žiroskope za celi svet

48. Pored JAT-a imali još jednog avioprevoznika "Inex adriu" koji je u floti imao 9 Boinga, a kupio ih u kompenzaciji za prašku šunku "Crvene Zvezde" iz Kragujevca i reznog alata FRA iz Čačka… Znači Boing je koristio Čačanske burgije

 

49. Farmaceutska industrija snabdevala 30% tržišta SSSR, skoro pola Afrike i Indije …"Lek", "Krka", "Pliva", "Galenika", "Zdravlje", "Alkaloid"

 

50. Većinu najvećih svetskih građevinskih radova su projektovali i izvodili "Energoprojekt" i bh. "Energoinvest" od Asuanske brane, mostova po Africi i čitavih naselja u SSSR, preko bolnica u Libiji do Paname, Zimbabvea…

 

51. "Šipad" Sarajevo sve hotele, bolnice i idruge objekte u svetu sagrađene, a bilo ih je na stotine, opremao nameštajem…

 

52. "Sloveniales", "Lesnina" i "Meblo" skoro celu proizvodnju izvozili na zapadno tržište jer su imali i kvalitet i dizajn

 

53. "Jelovica" i "Šipad" stolariju za celu Austriju i Italiju

 

54. Imali smo železare u Skoplju, Smederevu, Sisku, Zenici i Sloveniji, aluminijumske kombinate u Titogradu i Skoplju, fabriku poncinkovanog lima na Kosovu

 

55. Sevojno dobilo prvu liniju za plastifikaciju lima u Evropi

 

56. Jednu nuklearnu centralu u Sloveniji odnosno tada u Jugoslaviji.

 

57. Imali smo ,,Obojenu metalurgiju" iz sastava šabačke ,,Zorke" koja je proizvodila najkvalitetniji cink u svetu.

 

(Telegraf.rs)

Piše:
Pošaljite komentar