TEMA „DNEVNIKA”: NAJVEĆA STRADANJA NA PUTEVIMA SRBIJE; MUP apeluje na SVE VOZAČE, ali evo ko najčešće gubi život
Na putevima u Srbiji tokom letnjih meseci strada najveći broj vozača dvotočkaša, a za samo dve nedelje juna život je izgubilo pet motociklista.
Poslednji slučaj nesreće u kojoj je poginuo vozač dvotočkaša dogodio se u sredu u Novom Sadu kada je iz još neutvrđenih razloga, na novosadskom Mostu slobode, motociklista udario u auto ispred sebe.
Samo dva dana ranije dogodila se saobraćajka u kojoj je učestvovao motor, ali, na svu sreću, bez žrtava. Nezgoda se dogodila oko 13.30 časova, na raskrsnici Bulevara kralja Petra i Ulice Kraljevića Marka u Novom Sadu, kada je četrdesetpetogodišnji Vrbašanin D. Š. automobilom tojota udario u službeni motocikl saobraćajnog policajca, ne ustupivši mu prvenstvo prolaza. Tom prilikom je saobraćajac zadobio teške telesne povrede. Kako je tada saopštio MUP, droga testom je utvrđeno da je D. Š. bio pod dejstvom kokaina.
Vozači i putnici dvotočkaša su jedna od najranjivijih kategorija učesnika u saobraćaju, a dosadašnja istraživanja su pokazala da je zbog povoljnijih uslova za vožnju, najviše stradalih motociklista u julu.
Statistika pokazuje da vozači skutera ili motora u Srbiji imaju 250 puta veću mogućnost za pogibiju nego da isto prevozno sredstvo voze u Evropskoj uniji jer je vozačka kultura u Srbiji daleko ispod standarda. Najčešći uzrok saobraćajnih nezgoda u kojima učestvuju motociklisti je neustupanje prvenstva prolaza motociklisti prilikom bočnog uključivanja na put s prvenstvom prolaza. Potom, neprilagođena brzina, preticanje, neraščišćeni putevi, neodgovarajuća oprema, alkohol, narkotici, ali i slaba edukacija vozača.
U skladu sa planom preventivnih aktivnosti Uprave saobraćajne policije Ministarstva unutrašnjih poslova Srbije, usmerenih na vozače motocikala i mopeda, pripadnici Policijske uprave u Novom Sadu su, na početku sezone, u Novom Sadu, Bečeju i Bačkoj Palanci, održali prezentacije i vežbe na terenu, u cilju edukacije motociklista i povećanja njihove bezbednosti u saobraćaju. U ovim aktivnostima, koje je, neposredno, organizovalo i sprovelo Odeljenje saobraćajne policije, učestvovalo je više od 90 vozača mopeda i motocikala, od kojih su većina članovi moto klubova.
Veliki broj udesa posledica je činjenice da vozači često previde motocikliste ili ih jednostavno ne vide. Zato, kažu stručnjaci, treba imati što uočljiviju garderobu i zaštitnu opremu. Takođe, vozači automobila treba da budu posebno obazrivi, što, naravno, ne oslobađa vozače motocikala obaveze da preduzimaju određene preventivne mere.
S druge strane, motociklisti moraju da budu svesni toga da ostali učesnici u saobraćaju ne očekuju znatno brže kretanje nego što je dozvoljeno na određenom delu puta ili naselju. Takođe, moraju sebe da maksimalno zaštite, odnosno da nose kacigu, da je zakopčaju i da nose zaštitnu opremu. Među značajnim rizicima je i preticanje s desne strane, kao i provlačenje između kolona vozila, takozvana cik-cak vožnja.
Bajkeri moraju da budu svesni toga da im je šansa da se povrede u saobraćaju 45 puta veća nego vozačima automobila, tako da obavezno moraju da prate situaciju oko sebe.
Ponekad vozači automobila ne paze na motore, razgovaraju telefonom, pričaju sa sagovornicima ili jednostavno ne gledaju u retrovizor. To su njihove greške koje vozači motocikala moraju da budu spremni da nekako isprave.
Za čuvanje bezbednosti tokom vožnje najvažnija je koncentracija vozača, odgovarajuća oprema i poštovanje propisa, a pojedine greške koje se mere u sekundama mogu biti kobne.
Iz Ministarstva unutrašnjih poslova svakodnevno apeluju na sve učesnike u saobraćaju kako bi se očuvala bezbednost.
- Apelujemo na vozače putničkih i teretnih vozila, kao i na vozače autobusa, da u periodu kada se intenzivira moto sezona obrate posebnu pažnju na vozače motocikala i mopeda i da poštuju pravila saobraćaja i postavljenu saobraćajnu signalizaciju - ističu u MUP-u.
D. Nikolić