ТЕМА „ДНЕВНИКА”: НАЈВЕЋА СТРАДАЊА НА ПУТЕВИМА СРБИЈЕ; МУП апелује на СВЕ ВОЗАЧЕ, али ево ко најчешће губи живот
На путевима у Србији током летњих месеци страда највећи број возача двоточкаша, а за само две недеље јуна живот је изгубило пет мотоциклиста.
Последњи случај несреће у којој је погинуо возач двоточкаша догодио се у среду у Новом Саду када је из још неутврђених разлога, на новосадском Мосту слободе, мотоциклиста ударио у ауто испред себе.
Само два дана раније догодила се саобраћајка у којој је учествовао мотор, али, на сву срећу, без жртава. Незгода се догодила око 13.30 часова, на раскрсници Булевара краља Петра и Улице Краљевића Марка у Новом Саду, када је четрдесетпетогодишњи Врбашанин Д. Ш. аутомобилом тојота ударио у службени мотоцикл саобраћајног полицајца, не уступивши му првенство пролаза. Том приликом је саобраћајац задобио тешке телесне повреде. Како је тада саопштио МУП, дрога тестом је утврђено да је Д. Ш. био под дејством кокаина.
Возачи и путници двоточкаша су једна од најрањивијих категорија учесника у саобраћају, а досадашња истраживања су показала да је због повољнијих услова за вожњу, највише страдалих мотоциклиста у јулу.
Статистика показује да возачи скутера или мотора у Србији имају 250 пута већу могућност за погибију него да исто превозно средство возе у Европској унији јер је возачка култура у Србији далеко испод стандарда. Најчешћи узрок саобраћајних незгода у којима учествују мотоциклисти је неуступање првенства пролаза мотоциклисти приликом бочног укључивања на пут с првенством пролаза. Потом, неприлагођена брзина, претицање, нерашчишћени путеви, неодговарајућа опрема, алкохол, наркотици, али и слаба едукација возача.
У складу са планом превентивних активности Управе саобраћајне полиције Министарства унутрашњих послова Србије, усмерених на возаче мотоцикала и мопеда, припадници Полицијске управе у Новом Саду су, на почетку сезоне, у Новом Саду, Бечеју и Бачкој Паланци, одржали презентације и вежбе на терену, у циљу едукације мотоциклиста и повећања њихове безбедности у саобраћају. У овим активностима, које је, непосредно, организовало и спровело Одељење саобраћајне полиције, учествовало је више од 90 возача мопеда и мотоцикала, од којих су већина чланови мото клубова.
Велики број удеса последица је чињенице да возачи често превиде мотоциклисте или их једноставно не виде. Зато, кажу стручњаци, треба имати што уочљивију гардеробу и заштитну опрему. Такође, возачи аутомобила треба да буду посебно обазриви, што, наравно, не ослобађа возаче мотоцикала обавезе да предузимају одређене превентивне мере.
С друге стране, мотоциклисти морају да буду свесни тога да остали учесници у саобраћају не очекују знатно брже кретање него што је дозвољено на одређеном делу пута или насељу. Такође, морају себе да максимално заштите, односно да носе кацигу, да је закопчају и да носе заштитну опрему. Међу значајним ризицима је и претицање с десне стране, као и провлачење између колона возила, такозвана цик-цак вожња.
Бајкери морају да буду свесни тога да им је шанса да се повреде у саобраћају 45 пута већа него возачима аутомобила, тако да обавезно морају да прате ситуацију око себе.
Понекад возачи аутомобила не пазе на моторе, разговарају телефоном, причају са саговорницима или једноставно не гледају у ретровизор. То су њихове грешке које возачи мотоцикала морају да буду спремни да некако исправе.
За чување безбедности током вожње најважнија је концентрација возача, одговарајућа опрема и поштовање прописа, а поједине грешке које се мере у секундама могу бити кобне.
Из Министарства унутрашњих послова свакодневно апелују на све учеснике у саобраћају како би се очувала безбедност.
- Апелујемо на возаче путничких и теретних возила, као и на возаче аутобуса, да у периоду када се интензивира мото сезона обрате посебну пажњу на возаче мотоцикала и мопеда и да поштују правила саобраћаја и постављену саобраћајну сигнализацију - истичу у МУП-у.
Д. Николић