FINALE 69. STERIJINOG POZORJA „Očevi i oci”, Selenić u čitanju Mićunovića
Poslednja u takmičarskoj selekciji 69. Sterijinog pozorja je predstava „Očevi i oci“, rađena po romanu Slobodana Selenića, u režiji Veljka Mićunovića, koju će večeras u 21 čas, na sceni „Pera Dobrinović“ Srpskog narodnog pozorišta, izvesti Narodno pozorište iz Beograda.
- Naši očevi i oci – naše nasleđe duhovno, intelektualno, ideološko – ono sa čim neminovno živimo do danas. Ili smo prisiljeni da živimo. U nemogućnosti otklona, zarad neprestanog iskopavanja i prekopavanja istorije, očevi i oci, obitavaju oko nas neprestano – podsećaju, progone, nadziru i opominju. Iz krhotina sećanja Stevana Medakovića gledaju nas naše raspolućenosti, ugrožene intime, porodični raskoli i otuđivanja. Ukazuje se i na jedno suštinsko nerazumevanje različitosti, pa bilo ono na nivou bazičnog po nacionalnosti ili po pitanju puko ideološkog. Dok se, ujedno, ispostavljaju očiglednima naši unutrašnji egzili, bolne zarobljenosti i osećanje krivice koje teglimo do dana današnjeg - kaže reditelj ove predstave Veljko Mićunović.
Dramatizacija Kate Đarmati sledi idejno opredeljenje Selenića, a njegovu priču i ideje „pakuje“ u savremenu pozorišnu formu koja otvara nov ugao sagledavanja romana, primećuje Marina Milivojević Mađarev,u kritici objavljenoj u „Vremenu“.
- Ona sledi osnovnu liniju radnje romana, ali je daje u fragmentarnoj formi insistirajući pođednako na značenju teksta, zvuku izgovorenih reči, na ritmu rečenice i snazi gesta. To je, pozorišno gledano, bio jako mudar izbor, jer je dramatizaciju „odvukao“ od realizma (koji je implicitno sadržan u strukturi romana, a koji je na sceni često banalan) i „doveo“ ju je u „polje“ scenskog istraživanja teksta kao zvučne slike – objašnjava Marina Milivojević Mađarev.
U ulogama su: Miloš Đorđević, Nikola Rakočević, Aleksandar Vučković, Vanja Ejdus, Vanja Milačić, Sena Đorović, Iva Milanović, i Nikola Ristanovski.
Van konkurencije, večeras u 19 časova na sceni Novosadskog pozorišta / Ujvideki sinhaz, biće izvedena predstava „Katalin Ladik doživljava nervni slom, daje otkaz na mesto službenice u banci i postaje konceptualna umetnica“ autora i reditelja Zlatka Pakovića. U ovoj predstavi, rađenoj u koprodukciji pozorišta “Kostolanji Deže”iz Subotice i Sterijinog pozorja, igraju: Adam Ađaš, Anabela Hodik, Andrea Verebeš, Boris Kučov, David Buboš, i Katalin Ladik.
- Predstava nije biografska, elementi biografije Katalin Ladik ugrađeni su u ovu predstavu kao njen poetički, pogonski materijal, tako da sve ove momente, ova tri ključna momenta, da se kaže ne karijerizmu i karijeri, da se preduzme jedna ozbiljna akcija sa vlastitim životom, pogotovo kada ste žena, pogotovo kada ste samohrana majka, pogotovo kada ste u jednom muškom svetu i pod jednom ideološkom prismotrom, to nije jednostavno, ali je zapravo jedini mogući izlaz. Sve drugo je smrt koja ima oblik glumljenja života. Sam način i sama odluka da se prekine ustaljeni način života, jeste vrsta neminovnog nervnog sloma. Ono što je bitno za ovu predstavu i umetnost, jeste da svaki performans i svaka pozorišna predstava valja onoliko koliko ukazuje na to da je društvo na ivici nervnog sloma i da ukaže upravo na te manifestacije i na to zašto je društvo na ivici nervnog sloma – ističe Zlatko Paković.
Sutra u 21 čas sledi reprizno izvođenje takmičarske predstave „Očevi i oci“ , te će, tek nakon toga, žiri ovogodišnjeg Pozorja većati o nagradama. One će zvanično biti saopštene i uručene dobitnicima u ponedeljak uveče, čime će ovogodišnje Sterijino pozorje biti završeno.
No, pre toga, u međunarodnom programu „Krugovi“, sutra uveče u 19 časova, na sceni „Jovan Đorđević“ SNP-a biće izvedena predstava „Ljubičasto“, autorski projekat Selme Spahić, Kamernog teatra 55, iz Sarajeva.
- Predstava se bavi jednom porodicom za koju ćete odmah prepoznati da živi u ovom gradu, po onome što oni spominju, od pijace na kojoj kupuju povrće do đelova grada kojim se voze, dakle radi se o porodici koja živi ovđe u Sarajevu. A onda, jednoga dana, u ovu porodicu ulazi nešto na šta nisu spremni – jedna vrsta slobode sa kojom se do sada nisu susreli. U tom susretu se zapravo budi sva bolest našeg društva (i ne samo našeg), izlazi sve ono što je konzervativnost našeg društva i razni oblici fašizma. Fašizma, uskogrudnosti ali i primitivizma - kaže Selma Spahić.
U ulogama su: Tatjana Šojić, Maja Izetbegović, Sabit Sejdinović, Boris Ler, Davor Golubović, Anja Kraljević, i Almin Zrno.
N. Pejčić