(FOTO) DNEVNIK NA GRADILIŠTU AUTOPUTA KUZMIN – SREMSKA RAČA; Trasa kompletirana, uskoro počinje asfaltiranje
Na deonici novog auto-puta između Kuzmina i Sremske Rače koji će dalje voditi ka Sarajevu završeni su svi zemljani radovi, urađena je podloga za kompletnu trasu, završavaju se svi objekti uključujući i novi most preko Save u šta su se reporteri „Dnevnika” uverili na licu mesta.
Očekuje se da će ubrzo početi asfaltiranje pa bi prema trenutnim procenama, ovaj deo auto-puta mogao biti otvoren tokom 2025. godine.
Iz „Puteva Srbije” kažu da sama saobraćajnica kroz sremsku ravnicu nije toliko problematična, ali da izgradnja velikog broja objekata koji su vezani za novi auto-put komplikuje realizaciju projekta.
Uz 18 kilometara auto-puta gradi se veliki most preko reke Save (1.310 metara), još osam manjih mostova, 11 propusta, pet nadvožnjaka i dve velike petlje - Bosutska i Kuzminska, gde će biti priključenje na ovaj deo auto-puta.
Najzahtevniji poduhvat na ovoj deonici svakako je bio novi most preko Save koji se sastoji od prilaznih betonskih konstrukcija na levoj i desnoj obali Save, dužine 530 i 450 metara i čelične konstrukcije nad rekom dužine 330 metara. Najveći deo posla na mostu je urađen i ovaj objekat sada čeka da mu iz Srbije i sa druge strane iz BiH „priđu” saobraćajnice koje se intenzivno rade.
Deonica Kuzmin-Rača projektovana je za brzinu od 130 kilometara na sat, sa dve trake po smeru, uz jednu zaustavnu, a na prvom
direktnom auto-putu između Srbije i BiH, Republike Srpske, biće i jedinstven, zajednički granični prelaz na srpskoj strani u Sremskoj Rači u neposrednoj blizini prelaza koji se trenutno koristi u ovom mestu.
Otvaranje novog graničnog prelaza je uslovljeno i izgradnjom auto-puta sa bosanske strane gde dobro napreduju radovi na deonici od Sremske Rače do Bijeljine, dužine oko 17 kilometara. Izgradnja puta kroz Republiku Srpsku, koji finansira i Srbija, u sličnoj je fazi kao i deonica od Kuzmina do Sremske Rače pa se očekuje da će plan o otvaranju graničnog prelaza u 2025. godini, biti ostvaren.
Pre nekoliko dana završeni su radovi na mostu preko reke Bosut, nedaleko od istoimenog sela, gde je tokom izvođenja radova i tok reke bio praktično zaustavljen.
Nakon završetka postavljanje konstrukcije i betoniranja, i reka ispod je ponovo potekla punim tokom.
U obe države se očekuje da će razvijanje putne mreže pored povezivanja svih delova zemlje doprineti decentralizaciji i privrednom razvoju jer će se ubrzati protok robe, usluga i ljudi. Ovo je prvi deo izgradnje „prstena“, koji će kroz Republiku Srpsku ići preko Bijeljine i Brčkog, ka Tuzli i Sarajevu. S druge strane „kružnog toka“, Sarajevo i Beograd će biti povezani preko novog auto-puta „Miloš Veliki“, od Kotromana kod Požege, preko Višegrada i Rogatice, do Sarajeva.
Završetak radova na deonici od Kuzmina do Sremske Rače očekuje se do kraja ove godine, slična su očekivanja i za nastavak auto-puta ka Bijeljini, dok će potpuna eksploatacija ovog auto-puta od geostrateškog značaja, koji će spojiti Beograd i Sarajevo, zavisiti od intenziteta radova u Bosni i Hercegovini.
Niko Perković
Foto: V. Fifa