TEMA „DNEVNIKA”: KAKO SRPSKI CARINICI STAJU NA PUT KRIJUMČARIMA CRNOG ZLATA Prošle godine zaplenjeno više od 60.000 litara nafte
Srpski carinici, pored redovnih kontrola na kopnu, značajnu pažnju posvećuju i suzbijanju krijumčare-nja na rekama, a u godini za nama zaplenili su više od 60.000 litara nafte.
Posade na nekim brodovima, da bi došli do profita od razlike u ceni koja nastaje kada se na crnom trži-štu proda nafta koja je prethodno nabavljena po beneficiranim uslovima propisanim za pogonsko gorivo, ponekad rizikuju tako što kupe više goriva sa namerom da ga kasnije preprodaju.
To, međutim, ne može da promakne iskusnim carinicima koji staju na put takvim zloupotrebama upoređi-vanjem podataka iz brodske dokumentacije i merenjem stvarne količine goriva zatečenog u tankovima.
Tako je marta prošle godine na graničnom prelazu Veliko Gradište sprečen pokušaj krijumčarenja 12.650 litara nafte skrivene u tankovima u kojima je trebalo da bude voda.
Prekršaj je otkriven prilikom ulazne kontrole broda koji je plovio pod austrijskom zastavom sa sedmo-članom ukrajinskom posadom. Pregledom brodske dokumentacije i merenjem količine pogonskog goriva utvr-đena su neslaganja, zbog kojih je usledila detaljna kontrola. Na taj naćin su otkriveni takozvani balastni tankovi ispunjeni sa preko 12 tona nafte, iako je u njima trebalo da bude voda koja služi za održavanje rav-noteže i stabilnosti plovila. Po otkrivanju ove zloupotrebe fabričkih šupljina broda, nadležni sud je u hitnom postupku doneo rešenje da prekršioci na ime protvvrednosti krijumčarenog goriva u budžet Repu-blike Srbije uplate preko tri miliona dinara.
Prati se kretanje brodova
Zbog brojnih slučajeva šverca plovnim putevima, Carina raspolaže rečnim informacionim sistemom (RIS) kojim se prati kretanje brodova na plovnom putu Dunav–Sava–Tisa.
Na osnovu prikupljenih podataka formira se baza koja daje mogućnost da se predvidi rizično plovilo ili rejon krijumčarenja. U okviru Odeljenja za suzbijanje krijumčarenja postoji tim za kontrolu vodenih pu-teva, koji poseduje najsavremenije čamce sa radarskim sistemom i sistemom za osmatranje tako da su potpuno opremljeni za borbu protiv krijumčarenja.
Nekoliko meseci kasnije, kontrolom jednog stranog broda na Dunavu u Novom Sadu, carinici su u tankovima za pogonsko gorivo otkrili gotovo 8.000 litara nafte koja nije bila evidentirana u dokumentaciji. Epilog koji je ovaj slučaj dobio na sudu je trajno oduzimanje neprijavljene nafte, uz naplatu novčane kazne u iznosu od 600.000 dinara od odgovornog lica, odnosno kapetana broda.
Interesantan je i slučaj koji se dogodio 2. oktobra u luci Prahovo kada su carinski službenici, u saradnji sa policijom, tokom kontrole jednog stranog broda, u tankovima za pogonsko gorivo otkrili oko 4.500 litara nafte, koja nije bila evidentirana u dokumentaciji. Prekršaj je otkriven prilikom izlaznog pregle-da tog broda, kada je upoređivanjem podataka iz brodske dokumentacije i merenjem stvarne količine goriva zatečenog u tankovima, utvrđeno da postoji takozvani „višak” od gotovo 4.500 litara. Sud je odlučio da bude naplaćena protivvrednosti neprijavljene nafte, što uz obračun neplaćenih uvoznih dažbina i novčanu kaznu iznosi gotovo 900.000 dinara.
Rezultati srpskih carinika iz godine u godinu potvrđuju da krijumčari ne mare ni za moralne nazore, već isključivo za profit, a sve navedene slučajeve preuzeli su istražni organi i Tužilaštvo jer se mal-verzacijama i preprodajom goriva na crnom tržištu nanosi milionska šteta državnom budžetu.
D. Nikolić