Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

BACAČI SJENKI. BORIS BAKAL. Gde stanuje stvarnost

29.11.2023. 10:55 11:01
Piše:
Foto: privatna arhiva

Da famozni slogan Marine Abramović „Umetnik je prisutan“, može odvesti u neobičnom smeru, uverljivo pokazuje dugometražni dokumentarni film „Vitić pleše“ (Hrvatska, 2023), delo  umetnika Borisa Bakala i umetničke platforme „Bacači sjenki“, prikazan u okviru ovogodišnjeg međunarodnog pozorišnog festivala Desire Central Station u Subotici.

Profil ovog neobičnog dokumentarca organski proističe iz načina delovanjha Borisa Bakala, pozorišnog i filmskog reditelja, glumca i performera, čije su predstave prikazivane od zagrebačkog Teatra &TD, preko Ateljea 212, do Pikolo teatra (Milano), a projekti, izložbe i performansi predstavljani širom sveta, od Bolonje i Njujorka do praškog „Kvadrijenala“.

„Vitić pleše“ jeste izuzetni dokumentarac, ali i završnica jednog umetničkog projekta, otpočetog 2004-e. Glavni „junak“ filma  je jedna zagrebačka stambena zgrada, Vitićev neboder: nastao krajem pedesetih, kao primer uklapanja modernističke arhitekture u urbano okruženje, ovo remek-delo arhitekte Ivana Vitića je, usled društvenih okolnosti i nebrige postepeno postalo teret za stanare, kao i opasnost za okolinu – ali, srećom, i povod za Bakalov višestruki angažman. Radnja filma, naime,  predočava dvodecenijsku borbu stanara Vitićevog nebodera, ali i samog Bakala i „Bacača sjenki“, da se ova zgrada obnovi - borbu koja, kako sami autori kažu „postaje metafora cijelog hrvatskog i europskog društva.“

Obuhvatajući razdoblje od petnaestak godina, Boris Bakal  kroz arhivske snimke, svedočenja bivših i sadašnjih stanara nebodera, ponašanje medija i predstavnika vlasti, pokazuje  međuzavisnost  umetnosti i života „prelomljenu“ kroz sudbinu arhitektonskog dela: krizu solidarnosti, nemar prema „socijalističkom nasleđu“ (ali i manjkavosti tog nasleđa). Sa druge strane, odbacivši stav „neutralnog dokumentariste“ i uključivši se  lično u borbu za spas ove zgrade, autor gradi drugi, još važniji sloj priče – dramu iskušenja i šansi proizašlih iz susreta samog umetnika sa stvarnošću. Za prirodu tog uključenja tipična su tri momenta. Težeći da što efikasnije stanarima u njihovim nastojanjima, Bakal je čak iznajmio stan u „Vitiću“, provevši u njemu više od dve godine, bodreći, slušajući, savetujući. Potom, sa saradnicima i retkim radoznalcima je organizovao tobožnje sastanke „proširenog kućnog saveta“, sve dok na njih nije privukao i većinu samih stanara. Najzad, autor je istrajno širio famu o Vitićevom neboderu kao zaštićenom spomeniku kulture - sve dok on nije i zvanično dobio taj (zasluženi) status!

Srž Bakalovog umetničkog pristupa, međutim, najuverljivije oličava jedan „efemeran“ prizor u završnici: premda se „hepiend“ (konačna obnova) već nazire, Petar, dugogodišnji predsednik kućnog saveta i najveći borac za spas nebodera, prinuđen je na selidbu, jer mu je, nakon brojnih neuspešnih renoviranja, stan trajno upropašćen usled curenja vodovodnih cevi. Istovremeno, ovaj prizor poentira i Bakalovo autorsko i ljudsko uverenje da današnji umetnik ne može biti tribun, već prvenstveno budni „popravljač“ u džungli stvarnosti. Jer, u umetnosti, kao i u životu, uvek „nešto curi“, a popravkama - nikad kraja.

Svetislav Jovanov

Piše:
Pošaljite komentar
Svetislav Jovanov: Bekstvo u (samo)izolaciju

Svetislav Jovanov: Bekstvo u (samo)izolaciju

21.03.2020. 12:57 13:00
Svetislav Jovanov, selektor Pozorja: Obnova i inovacija pozorišnog stila

Svetislav Jovanov, selektor Pozorja: Obnova i inovacija pozorišnog stila

25.03.2019. 10:42 12:25
Svetislav Jovanov novi selektor Sterijinog pozorja

Svetislav Jovanov novi selektor Sterijinog pozorja

05.07.2018. 08:32 08:34