KIKINDA KORAK BLIŽE IZGRADNJI AERODROMA Regionalni aviotaksi povezaće i razviti sever Banata
Predstavnici gradova i opština na teritoriji Vojvodine nedavno su potpisali ugovore za sufinansiranje izrade prostornih i urbanističkih planova.
Među lokalnim samoupravama koje su dobile novac je i Grad Kikinda i do za dva plana - detaljne regulacije aerodroma 1,5 miliona dinara i za izmene i dopune plana generalne regulacije centralnog dela naselja Kikinda 500.000 dinara. Donošenjem plana detaljne regulacije kikindskog aerodroma tek se stvara planski osnov za izgradnju, što je preduslov za izradu projektno tehničke dokumentacije, nakon čega će biti sagledan vremenski rok za realizaciju, izgradnju, infrastrukturno opremanje i vrednost radova. Finansijska podrška Pokrajine usledila je nakon što je plan detaljne regulacije Grad stavio na javni uvid u martu ove godine, a čija izgradnja je planirana jugozapadno od Kikinde, neposredno uz državni put Ib reda broj 13, na pravcu ka naselju Bašaid. Kako je za „Dnevnik” rekao gradonačelnik Kikinde Nikola Lukač reč je o višegodišnjem projektu i planu koji prati razvoj ne samo grada nego i tog dela Banata.
- Želimo da proširimo investicione potencijale tog prostora, pa će ovim planom on biti prilagođen investitorima koji će ulagati u Kikindu, a imaće mogućnost da aerodrom koriste u transportne i putničke svrhe – pojasnio je Lukač. - To je naša vizije za narednih desetak godina, a da bi se ona ostvarila potrebno je strateški planirati ne samo par godina unapred, već dugoročno. Zato, kada se u celoj zemlji već rade veliki planovi, odlučili smo da uvrstimo i aerodrom, koji će verujem na mnogo načina doprineti ekonomskom jačanju.
Lukač je napomenu da je realizacija velikog projekta, poput izgradnje aerodroma, možda značajnija nego do pre nekoliko godina, zbog izgradnje brze saobraćajnice, tzv. “vojvođanskog osmeha” koja će pokrenuti razvoj severa Vojvodine, cele pokrajine, a time i Srbije.
- Saobraćajnica dužine 175 kilometara spojiće dva granična prelaza, i između njih Sombor, Kulu, Vrbas, Bečej, Novi Bečej i Kikindu. To jasno oslikava kakve benefite mogu imati investitori ukoliko im obezbedimo brzo i komforno putovanje, uz povezanost s regionom vazdušnom linijom – rekao je Lukač.
Orijentaciona površina aerodromskog kompleksa iznosiće 10,51 hektara, sa poletno-sletnom stazom dužine 1.200 i širine 30 metara. Za kompleks aerodroma je izrađena tehnička dokumentacija, na nivou idejnog i glavnog projekta. Kako je pojašnjeno u dokumentu, postojeći aerodrom u Kikindi, Drakslerov salaš, ne služi za prevoz stanovništva, već ima sportsko-poljopivrednu namenu. Pošto ima travnatu pistu, ne ispunjava uslove za odvijanje civilnog putničkog saobraćaja. Osim toga, njegov dosadašnji način korišćenja nije doneo očekivani transportno-ekonomski efekat.
Ukoliko se izgradi, dogradi i modernizacije aerodrom Kikinda se može uključiti u sistem destinacija regionalne turističke i poslovne ponude i time bi dobio višenamensku funkciju, odnosno privrednu, sportsku, turističku i poslovno - putničku. To će doprineti kvalitetnijem unutar i inter-regionalnom povezivanju, posebno sa Rumunijom i Mađarskom, što će pozitivno uticati na privredne aktivnosti i na bržu distribuciji sirovina, gotovih proizvoda, opreme ali i na razvoju turizma.
Značaj izgradnje novog kikindskog aerodroma ogleda se i u povezivanje Severnobanatskog regiona sa aerodromima u Nišu, Vršcu, Beogradu, Podgorici, Tivtu i u zemljama istočne Evrope. To bi značio mogući rast prometa usluga avio-taksi saobraćaja, čarter i redovnih letova u regionu, dodatne prihode od servisnih, remontnih i usluga opsluživanja aviona drugih prevoznika, mogućnost prevoza robe sa kratkim rokom isporuke, poput ekspres pošte, potom organizaciju sportsko-turističkih i drugih profitabilnih manifestacija.
Veliki potencijal za taj deo Vojvodine predstavlja mogućnost korišćenja avio-usluga za privrednike s teritorije grada, što bi Kikindu povezao s evropskim centrima i pokrenuo lovni i seoski turizam i ujedno uticao na razvoj privrede.
Srbija trenutno ima sedam međunarodnih aerodroma sa IATA oznakama (Internacionalana asocijacija za vazdušni saobraćaj). Takođe, postoji 18 aerodroma sa dozvolom za korišćenje, namenjenih za obavljanje javnog avioprevoza ili obuku pilota, od kojih je osam u Vojvodini. Kao najopremljeniji se izdvaja aerodrom Vršac, s asfaltnom pistom dužine 1.000 i širine 25 metara, koji je osposobljen za regionalno letenje vazduhoplova manjeg kapaciteta i veličine, školovanje pilota, održavanje vazduhoplova, avio-taksi, poljoprivrednu avijaciju i pružanje usluga iz vazduha. Ostalih sedam nalaze se u Kikindi, Novom Sadu (Čenej), Pančevu, Sremskoj Mitrovici (Veliki Radinci), Subotici, Zrenjaninu (Ečka) i Vojki.
Silvia Kovač