DNEVNIK NA LICU MESTA Odavde kreće izgradnja Vojvođanskog osmeha; 200 kilometara brze saobraćajnice „premostiće“ ravnicu
Najava konačnog početka radova na brzoj saobraćajnici koja bi trebala da Vojvodini podari „osmeh“, odnosno da spoji granični prelaz sa Mađarskom Bački Breg sa onim sa Rumunijom kod Nakova,odnosno Srpske Crnje, saobraćajnicom profila poluatouputa obradovala je zasigrno sve stanovnike Vojvodine, ali s obzirom na činjenicu da bi radovi na ovom velikom infrastrukturnom projektu trebalo da započnu upravo od teritorije Sombora, na čijem obodu se Bački Breg i nalazi, najviše je obradovala upravo žitelje ovog grada i njegove okoline.
Dobre vesti stigle su početkom nedelje iz Pekinga gde je Ministarstvo sabraćaja, infrastrukture i građevinarstva potpisalo je komercijalni ugovorai sa kineskim kompanijama za izgradnju brze saobraćajnice „Osmeh Vojvodine”. Ovaj motoput počinje na Bačkom Bregu i ide preko Sombora, Kule, Vrbasa, Bečeja i Novog Bečeja, Kikinde i na kraju do Srpske Crnje. Dužina tog puta biće 186 kilometara, plus dodatak do Srpske Crnje, tako da to bilo na kraju 200 kilometara puta.
To će biti veoma važan put koji će povezivati ne samo sever Srbije, već i Mađarsku i Rumuniju, zbog čega se očekuje da bude veoma prometan. Ministar Goran Vesić najavio je da će radovi na brzoj sabraćajnici početi u narednih mesec dana i da su za prvih 5,5 kilometara već izdate građevinske dozvole.
Već nekoliko decenija nema lokalne vlasti koja nije najavljivala u svojim predizbornim obećanjima da će Somborce konačno spojiti višetračnim putem rezervisanim isključivo za motorna vozila sa Koridorom 10, kako bi se zaobišla brojna naselja koja postoje između Sombora i Vrbasa, kod kojeg se nalazi prva interkonekcija sa autoputem Subotica-Novi Sad – Beograd.
Prolazak kroz sela i varošice je putovanje do Novog Sada činio i čini dugotrajnim poduhvatom za koji treba bezmalo dva sata putovanja, dok će se izgradnjom makar ove, prve faze poluautoputa koji je već dobio naziv „Osmeh Vojvodine“, od Sombora do Novog Sada stizati za manje od 60 minuta, što dovoljno govori o važnosti ove saobraćajnice za putnike, ali i za privredu cele Zapadne Bačke.
Deonica Vrbas počinje na granici opština Kula/Vrbas i završava se na granici opštine Vrbas/Srbobran. Predviđaju se 4 denivelisana ukrštanja – petlje Vrbas zapad, Vrbas sever, Vrbas istok i Vrbas E-75 (deo u opštini Vrbas), od čega su Vrbas istok i zapad tipa trube, dok su Vrbas sever i E-75 tipa pola deteline.
Lokalna samouprava je, prema nezvaničnim vestima iz somborske Županije, na vreme obavila svoj deo posla vezan za proces eksproprijacije zemljišta kojom će se pružati trasa „Osmeha Vojvodine“, a pride se u sinergiji sa nadležnim pokrajinskim i republičkim sekretarijatima i ministarstvima kraju privodi i veliki posao završetka nekoliko saobraćajnica niže kategorije, koje će saobraćajno „prokrviti“ prostor koji je sve do nedavno bio u svojevrsnom transportnom ćorsokaku. Naime, ne samo da je otvoren još jedan, doduše malogranični prelaz sa Mađarskom kod sela Ratsina, već se i uz kompletnu revitalizaciju puta Apatin-Sombor, čiji se kraj oličen u obnovi mosta preko Velikog bačkog kanala na ulazu u Sombor očekuje u narednih nekoliko sedmica, radi se i na putu Kupusina-Bački Monoštor, što će biti još jedna alternativa za putnike i transport robe iz pravca Apatina ka „Osmehu“.
Prema planskoj dokumentaciji u koju je „Dnevnik“ imao uvid, nova saobraćajnica „Osmeh Vojvodine“ počinjaće neposredno posle samog graničnog prelaza Bački Breg. Na potezu od svega stotinak metara od prvih kuća ovog sela do graničnog prelaza biće izgrađena kružna raskrsnica, tako da će putnici biti u prilici da do Sombora dolaze ili „Osmehom“ ili pak da preko Koluta i Bezdana dolaze do administrativnog sedišta Zapadne Bačke. Deonica 1, dužine od 22,7 kilometra, počinje u zoni planirane kružne raskrsnice Bački Breg na trasi postojećeg državnog puta br.15 i završava se posle planirane petlje Sombor. Tehničkom dokumentacijom se predviđa denivelisano ukrštanje tipa romb. Trasa puta u ovoj deonici planirana je sa prelaskom preko vodotoka Plazović.
Ipak, možda i najobimniji posao je onaj izgradnje potpuno novog puta od Stapara, sela somborskog atara do Sivca, čiji se kraj takođe nazire, a koji će, pored Apatinaca i njihove privrede, biti ključan i za stanovnike i ekonomiju opštine Odžaci.
Kada je sam „Osmeh Vojvodine“ u pitanju, njegovom izgradnjom dodatni benefit Somborci će imati i u tome što će se konačno rešiti i pitanje severoistočne obilaznice oko samog grada, projekta čija se realizacija čeka takođe nekoliko decenija. Naime, samo sa svoje severoistočne strane Sombor nema obilaznicu, pa su zbog toga njegove, ne preterano široke ulice i dalje često preopterećene kamionskim saobraćajem, što predstavlja ne samo bezbednosni, već i ekonomski i ekološki problem za ovu varoš.
Dodatna korist dobijanja ovakvog profila saobraćajnice kao što je „Osmeh Vojvodine“, ogledaće se i u tome što se stvaraju uslovi za konačnu prekatogorizaciju samog graničnog prelaza Bački Breg, koji je limitiran kada je u pitanju tranzitni međunarodni teretni saobraćaj, pa je jasno zbog čega Somborci sa nestrpljenjem iščekuju početak radova na putu koji će sa svoje četiri trake povezati krajnji severozapad sa istokom Vojvodine.
Sastojaće se od četiri trake široke 3,5 metra , a najveća dozvoljena brzina biće 100 kilometara na čas. To znači da će put od svih ovih šest gradova i opština ka Novom Sadu, i obrnuto, biti znatno ubrzan. Od Novog Sada do Sombora moći ćete za oko sat vremena umesto dosadašnjih više od sat i po. Put do Kikinde biće skraćen za oko dvadesetak minuta, pa će od Novog Sada ka Kikindi biti brže preko Srbobrana i nove saobraćajnice, nego preko Zrenjanina. Sada je za taj put potrebno više od 90 minuta. Sombor i Kikinda sada će biti udaljeni samo 90 minuta vožnje novom saobraćajnicom, dok je do sada najbrži put bio preko Bačke Topole i Sente, za šta je trebalo izdvojiti više od dva sata.
Ukupna površina obuhvata prostornog plana je 11.273,42 hektara. Pokrajinski sekretarijat za urbanizam i zaštitu životne sredine objavio je u Službenom listu APV Prostorni plan područja posebne namene infrastrukturnog koridora državnog puta 1.B reda granični prelaz sa Mađarskom (Bački Breg)-Sombor-Kula-Vrbas-Srbobran-Bečej-Kikinda-granični prelaz sa Rumunijom (Nakovo). Koridor motoputa Sombor-Kikinda, počinje od površinske kružne raskrsnice neposredno nakon graničnog prelaza Bački Breg, dok se završava u zoni Grada Kikinde, na površinskoj kružnoj raskrsnici - izlazu ka naselju Nakovo i graničnog prelaza Nakovo. Očigledno, ovaj segment će ići na doradu, gde će se krak kod Kikinde odvajati ka jugoistoku, odnosno Srpskoj Crnji. Na koridoru motoputa je planirana izgradnja 11 petlji i 12 površinskih raskrsnica, kako bi se povezao sa okolnim naseljima i putnom mrežom nižeg ranga. Koridor motoputa Sombor-Kikinda je podeljen na dva sektora i osam deonica.
Tekst i foto:
Milić Miljenović
Trasa koridora
Prema trenutno raspoloživoj planskoj dokumentaciji, put će voditi od graničnog prelaza Bački Breg, do obilaznice oko Sombora pa dalje ka Kljajićevu, te će proći tik uz Sivac, Crvenku, Vrbas i Srbobran sa severne strane ovih naselja, uz izgradnju odgovarajućih saobraćajnica za pristup ovom koridoru. Deonica puta pored Vrbasa prolazi nedaleko od bolnice u Vinogradima i nastavlja dalje ka nedavno revitalizovanom putu Vrbas-Srbobran, koji će postati sastavni deo nove saobraćajnice, uključujući i postojeći nadvožnjak na autoputu E-75.
Nešto pre Srbobrana, brza saobraćajnica će se pružati ulevo i proći će blizu naselja sa severne strane, sve do puta za Bečej (kod Zemljoradničke zadruge Srbobran), gde će postojećim putnim pravcem proći uz Radičević, a zatim sa iste južne strane obići Bečej i Novi Bečej.
Sledeće mesto na trasi je Novo Miloševo, koje će novi put obići sa severne strane, dok će Kikindu obići sa južne, a dalje nastavlja ka Srpskoj Crnji, i granici sa Rumunijom.