Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

RE­ČI HVA­LE ZA PRO­GRA­ME I IZ­LO­ŽBE Ka­le­i­do­skop kul­tu­re plat­for­ma za umre­ža­va­nje umet­ni­ka

05.10.2023. 18:10 18:31
Piše:
Izvor: V. Veličković

Ovo­go­di­šnji Ka­le­i­do­skop kul­tu­re tre­nut­no je u svo­joj če­tvr­toj ne­de­lji ko­ja je po­sve­će­na ar­hi­tek­tu­ri. O uspe­šnoj pro­šloj ne­de­lji ko­ja je bi­la po­sve­će­na vi­zu­el­noj umet­no­sti go­vo­ri i ne­ve­ro­vat­na po­se­će­nost gra­đa­na na otva­ra­nju tri ne­sva­ki­da­šnje umet­nič­ke po­stav­ke u Di­strik­tu.

Po­red gra­đa­na, za Ka­le­i­do­skop kul­tu­re i nje­go­ve pro­gra­me i umet­ni­ci ima­ju sa­mo re­či hva­le.

U ne­de­lji vi­zu­el­ne umet­no­sti otvo­re­na je pr­va to­plot­na in­ter­ak­tiv­na skulp­tu­ra na sve­tu, ko­ja je ujed­no i naj­ve­ća in­ter­ak­tiv­na skulp­tu­ra u Sr­bi­ji, pod na­zi­vom „Sr­ce“ dr Mi­li­ja­ne Ko­mad. Mi­li­ja­na ovu skulp­tu­ru opi­su­je kao jed­no yinov­sko sr­ce ko­je je tu da de­li lju­bav, kroz in­ter­ak­ci­ju lju­di sa njim. Što vi­še lju­di di­ra sr­ce ono ja­če ku­ca, a što je ma­nje lju­di oko nje­ga ono je usa­mlje­no i tu­žno.

- Ova ma­ni­fe­sta­ci­ja je iz­u­zet­no bit­na zbog pri­li­ke ko­ja je pru­že­na mla­dim umet­ni­ci­ma. Svi­đa mi se spoj sta­rih i no­vih teh­no­lo­gi­ja ko­ji Ka­le­i­do­skop kul­tu­re pru­ža i mi­slim da sam kon­cept ova­ko ve­li­ke i le­pe ma­ni­fe­sta­ci­je spa­ja ve­lik broj raz­li­či­tih ge­ne­ra­ci­ja i raz­li­či­tih lju­di i sma­tram da tre­ba da po­sto­ji vi­še ova­kvih ma­ni­fe­sta­ci­ja kao što je Ka­le­i­do­skop kul­tu­re - ka­že Mi­li­ja­na Ko­mad.

Ne­de­lju vi­zu­el­ne umet­no­sti ove go­di­ne otvo­ri­la je iz­lo­žba fo­to­gra­fi­ja mla­dog fo­to­gra­fa Vla­di­mi­ra Ve­lič­ko­vi­ća ko­ja pred­sta­vlja re­tro­spek­ti­vu­pro­te­klih šest go­di­na svih pro­gra­ma ko­ji su se de­si­li pod or­ga­ni­za­ci­jom Fon­da­ci­je „No­vi Sad – Evrop­ska pre­sto­ni­ca kul­tu­re”. Vla­di­mir je za ovu iz­lo­žbu iz­dvo­jio 300 nje­mu dra­gih i za­ni­mlji­vih fo­to­gra­fi­ja na ko­ji­ma je pri­ka­za­no šta se to sve de­ša­va­lo u na­šem gra­du u pro­te­klih šest go­di­na.

- Mi­slim da je ve­o­ma bit­no da se Ka­le­i­do­skop kul­tu­re odr­ža­va sva­ke go­di­ne, kao i do sa­da, za­to što to­kom Ka­le­i­do­sko­pa kul­tu­re ima­mo plat­for­mu na ko­joj mo­gu umet­ni­ci da se umre­ža­va­ju, da sa­ra­đu­ju, da upo­zna­ju jed­ni dru­ge, kao i to da upo­zna­ju rad svo­jih ko­le­ga i da na taj na­čin se in­spi­ri­šu po­ve­zi­va­njem raz­li­či­tim vr­sta­ma umet­no­sti - is­ti­če Ve­lič­ko­vić.

Istog da­na u Kul­tur­noj sta­ni­ci Bu­ko­vac otvo­re­na je i iz­lo­žba de­la Alek­san­dra Ba­ju­no­vi­ća. Pu­bli­ka Kul­tur­ne sta­ni­ce Bu­ko­vac do­ži­ve­la je je­dan sa­svim dru­ga­či­ji kon­cept po­sma­tra­nja iz­lo­žbe. Po­se­ti­o­ci su to­kom se­dam da­na ima­li pri­li­ku da se su­sret­nu sa se­dam mo­nu­men­tal­nih de­la ovog umet­ni­ka, ko­je su se sva­kog da­na sme­nji­va­le. Na ovaj na­čin pu­bli­ka je us­pe­la de­talj­no da se upo­zna sa po jed­nim ve­li­čan­stve­nim umet­nič­kim de­lom sva­kog da­na, ko­je je pra­ti­la za­ni­mlji­va zvuč­na in­sta­la­ci­ja do­ča­ra­va­ju­ći at­mos­fe­ru iz­lo­že­ne sli­ke.

- Ka­le­i­do­skop kul­tu­re je stvar­no zna­čaj­na ma­ni­fe­sta­ci­ja za ovaj grad, jer uklju­ču­je ne sa­mo lo­kal­ne umet­ni­ke, i ne sa­mo umet­ni­ke iz re­gi­o­na, ne­go i svet­ske umet­ni­ke iz svih pet umet­no­sti ko­je Ka­le­i­do­skop kul­tu­re pro­mo­vi­še. Ve­o­ma je bit­no da No­vi Sad, ali i Sr­bi­ja uvi­di šta svet sve ima da pru­ži, ali i oni da vi­de šta to sve No­vi Sad pru­ža kao Evrop­ska pre­sto­ni­ca kul­tu­re - re­kao je Ba­ju­no­vić.

Di­strikt je fan­ta­stič­na pri­li­ka za umet­ni­ke

Di­strikt je ove go­di­ne glav­na lo­ka­ci­ja na ko­joj se odr­ža­va­ju pro­gra­mi Ka­le­i­do­sko­pa kul­tu­re. U ne­de­lji vi­zu­el­ne umet­no­sti ovo­go­di­šnjeg Ka­le­i­do­sko­pa kul­tu­re otvo­re­na je ve­li­ka iz­lo­žba ko­ja je za­mi­šlje­na kao pre­gled naj­zna­čaj­ni­jih zbi­va­nja u srp­skoj mo­der­noj umet­no­sti to­kom pro­te­klih sto go­di­na. U pi­ta­nju je iz­lo­žba „Na pu­te­vi­ma srp­ske umet­no­sti 1923 – 2023: Od Ko­njo­vi­ća do Ma­ri­ne Abra­mo­vić“ ga­le­ri­je Bel Art. Ve­sna La­ti­no­vić is­pred ga­le­ri­je Bel Art sma­tra da je vr­lo za­ni­mlji­vo to što je jed­na ova­kva iz­lo­žba iza­šla iz okvi­ra mu­ze­ja i sa­da je po­sta­vlje­na na me­sto kao što je no­vo­sad­ski Di­strikt.

- Di­strikt je fan­ta­stič­na pri­li­ka za umet­ni­ke i stva­ra­o­ce raz­li­či­tih umet­nič­kih di­sci­pli­na u No­vom Sa­du. Pro­stor za nji­ho­va is­ka­zi­va­nja ni­je do­vo­ljan, bez ob­zi­ra na svu tra­di­ci­ju i ka­pa­ci­te­te ko­je No­vi Sad tra­di­ci­o­nal­no ima, ali je va­žno da se pra­te to­ko­vi u sve­tu. Tran­sfor­ma­ci­ja grad­skih če­tvr­ti u kul­tur­ne pro­sto­re je ne­što što je uobi­ča­je­no i stvar­no je Fon­da­ci­ja „No­vi Sad – Evrop­ska pre­sto­ni­ca kul­tu­re” iz­ne­la to ne­što što se u Sr­bi­ji ne vi­đa če­sto - na­gla­ša­va Ve­sna La­ti­no­vić.

Di­strikt je je­dan od naj­va­žni­jih pro­stor­nih le­ga­ta pro­jek­ta „No­vi Sad – Evrop­ska pre­sto­ni­ca kul­tu­re“, shod­no to­me iz­lo­žba fo­to­gra­fi­ja Vla­di­mi­ra Ve­lič­ko­vi­ća bi­la je po­sta­vlje­na baš u Men­zi, jed­nom od ob­no­vlje­nih obje­ka­ta Di­strik­ta.

- Mi­slim da je tran­sfor­ma­ci­ja kom­plet­nog Di­strik­ta fan­ta­stič­na i stvar­no je div­no i vr­lo in­spi­ra­tiv­no vi­de­ti sta­re objek­te ko­ji su sa­da pre­u­re­đe­ni u ne­kom no­vom i mo­der­nom iz­gle­du ali ipak sa za­dr­ža­nim tim ne­kim sta­rim ru­hom - re­kao je Vla­di­mir Ve­lič­ko­vić.

Di­zajn ne tre­ba da bu­de re­zer­vi­san sa­mo za ur­ba­ne sre­di­ne

Još jed­no od glav­nih me­sta odr­ža­va­nja pro­gra­ma ovo­go­di­šnjeg Ka­le­i­do­sko­pa kul­tu­re su kul­tur­ne sta­ni­ce. Za­hva­lju­ju­ći mre­ži kul­tur­nih sta­ni­ca de­cen­tra­li­zo­va­na je kul­tu­ra, pa sa­da ve­li­ke kul­tur­ne do­ga­đa­je mo­že­mo vi­de­ti ši­rom No­vog Sa­da ali i u me­sti­ma kao što su Ru­men­ka i Bu­ko­vac.

- Ja kon­kret­no pre­da­va­nje dr­žim u Kul­tur­noj sta­ni­ci Ru­men­ka, i ma­lo smo da­lje od cen­tra No­vog Sa­da. Ono što mi se či­ni da je ja­ko do­bro to je da se pro­sto ne­ke vr­ste umet­no­sti iz­vu­ku iz tih ur­ba­nih sre­di­na i da umet­nost, a sa­mim tim i di­zajn, ne bu­de re­zer­vi­san sa­mo za ur­ba­ne sre­di­ne. Sve ovo što mi ra­di­mo pri­pa­da mno­go ši­roj po­pu­la­ci­ju i tre­ba da in­te­re­su­je mno­go ši­ru pu­bli­ku - re­kao je Go­ran Edi Ta­dić ko­ji je odr­žao pre­da­va­nje u okvi­ru ne­de­lje pri­me­nje­ne umet­no­sti na ovo­go­di­šnjem Ka­le­i­do­sko­pu kul­tu­re.

Sla­vi­mir Sto­ja­no­vić Fu­tro ta­ko­đe je bio deo ne­de­lje pri­me­nje­ne umet­no­sti Ka­le­i­do­sko­pa kul­tu­re i tom pri­li­kom iz­ja­vio je da je on ceo svoj ži­vot po­sve­tio de­mi­sti­fi­ka­ci­ji. On sma­tra da ka­da je ne­što cen­tra­li­zo­va­no, ogrom­na je mo­guć­nost mi­sti­fi­ka­ci­je. Da li mi­sti­fi­ka­ci­je ta­len­ta, po­lo­ža­ja, zna­nja ili ne­zna­nja, lov u mut­nom i ma­gla su ako je cen­tra­li­zo­va­no.

- Za­to mi­slim da je su­štin­ska po­tre­ba sva­kog dru­štva da se ona raz­vi­ja po ma­njim sre­di­na­ma jer vr­lo če­sto di­ja­man­ti i bi­se­ri se ta­mo na­la­ze, u tim ne­kim ne­pro­ve­re­nim lo­ka­ci­ja­ma od stra­ne opet ovih ve­li­kih ba­ge­ra, mo­ra da se ko­pa nok­ti­ći­ma da bi pra­ve stva­ri se pro­na­šle- za­klju­čio je Sla­vi­mir Sto­ja­no­vić Fu­tro.

Ulaz na pro­gra­me Ka­le­i­do­sko­pa kul­tu­re je besplatan.

Part­ner Ka­le­i­do­sko­pa kul­tu­re je Er­ste ban­ka.

B. Pav­ko­vić 

Autor:
Pošaljite komentar