Deset metara dnevno kroz Frušku goru
Direktor "Koridora Srbije" Aleksandar Antić obišao je gradilište tunela Iriški venac na Fruškogorskom koridoru, gde je, kako je "Dnevnik" već pisao, počelo bušenje, nakon skoro godinu i po dana priprema okolnog terena i gradnje potpornih zidova.
Antić je u sredu podsetio da je u pitanju budući najduži tunel u Srbiji, dug oko 3,5 kilometra, sa dve tunelske cevi.
- Mi smo pre nekoliko nedelja otpočeli s bušenjem tunela, desne tunelske cevi. I do sada smo, s ove strane gde se nalazi ulazni portal, i sa druge strane, prema Opštini Irig, gde se nalazi izlazni portal, na desnoj cevi iskopali nekih petnaestak metara – izjavio je tom prilikom Antić, koji je svoju posetu objavio na svom Instagram nalogu.
Kako i dalje ne dobijamo odgovore na pitanja u vezi sa radovima na Fruškogorskom koridoru, na prvu loptu ovakav progres može da zabrine, s obzirom da bi petnaestak metara za nekoliko nedelja, značilo da bi preostalih 7.000 metara u obe tunelske cevi bilo završeno daleko kasnije od proleća 2025. godine, kada bi trebalo da je krajnji rok. Ipak, Antić ima objašnjenje:
- U ovoj prvoj fazi, ti koraci moraju da idu lagano, zato što je takva tehnologija posla, zato što je put iznad samog ulaza u tunel. Pošto imamo dve tunelske cevi, imaćemo četiri napadne tačke na kojima očekujemo da će dinamika biti dva, do dva i po metra dnevno – pojasnio je Antić u izjavio za medije.
Ova dinamika govori da bi, kad budu "napadnute" sve četiri tačke bušenja tunela i ako se na svakoj napreduje tempom koji je Antić procenio, samo bušenje moglo bi da bude završeno za dve do dve i po godine.
Podsetimo, početkom jula, Antić je naveo da izvođač radova, kineski CRBC, ima običaj da temeljno priprema uslove za izvođenje radova, da bi onda veoma brzo uradio zadati posao.
- Na tunelu radimo ulazni i izlazni portal, uradili smo sve pristupne saobraćajnice, obezbeđujemo sve kosine. Jako je važno da ta faza, pre nego što krenemo u bušenje tunela, bude temeljno urađena kako ne bismo imali problema tokom samog bušenja tunela i kako bismo stabilizovali čitavu tu konstrukciju - rekao je tada Antić izrazivši očekivanje da će se uskoro uspostaviti dinamika radova kojom će svi biti zadovoljni.
Radovi na dvocevnom tunelu ispod Fruške gore, a samim tim i na Fruškogorskom koridoru, svečano su otpočeli 1. maja 2021. godine. Trasa ove brze saobraćajnice duga je 47,7 kilometara i izdeljena je na četiri deonice: prva je od petlje s auto-putem E75 do Paragova, druga je od Paragova do početka obilaznice oko Rume, treća od petlje kod Kaća do petlje na auto-putu E75, a četvrta je sama obilaznica oko Rume.
Ovim pravcem prođe oko 900 kamiona dnevno i 10.000 vozila, što ga čini jednim od najopterećnijih u državi. Novi koridor će zaobići Irig sa zapadne strane, a u blizini će biti izgrađena i naplatna stanica. Kroz ugovor sa Kinom, država je obezbedila 715 miliona dolara za ovaj posao, čiji kraj je zakazan za april 2025. godine.
Osim što će omogućiti vezu sa auto-putem Ruma-Šabac i brzom saobraćajnicom Šabac-Loznica, te time i vezu zapadne Srbije i BiH ka severu i istoku, Fruškogorski koridor će izlaziti i na sadašnji auto-put Beograd-Subotica kod benzinske stanice "Minut", ali i na budući auto-put Novi Sad-Zrenjanin-Beograd, čiji početak gradnje se očekuje krajem godine.
Ujedno, na teritoriji Novog Sada, Koridor će služiti kao južna i istočna gradska obilaznica za teretni saobraćaj, dok će ostala vozila moći da koriste i most koji se gradi između Novog Sada i Sremske Kamenice, jer će se obilaznica oko Kamenice ukrštati s Koridorom kod motela "Sunce" na Paragovu. Kao dodatak, za teške kamione i šlepere koji imaju krajnju adresu u Novom Sadu, gradi se i odvajanje prema drumsko-železničkom mostu, što će zapravo biti obilaznica oko Petrovaradina.
Od Fruškogorskog koridora se očekuje da rastereti od teškog teretnog saobraćaja Frušku goru, Irig, delove Novog Sada, prvenstveno Partizansku ulicu i Salajku i omogući brži i bezbedniji protok ljudi i robe.
S. Krstić