JGSP: Autobusi gradskim drumovima prešli 14,5 miliona kilometara
Javno gradsko saobraćajno preduzeće “Novi Sad” tokom prošle godine ostvarilo je prihode od 3.174.231.248 dinara, dok su rashodi iznosili 3.450.082.517 dinara, navodi se u Izveštaju o realizaciji Programa poslovanja JGSP “Novi Sad” za 2021. godinu.
Zaposlenih je bilo 1.294, za 16 manje od planiranog, a od tog broja, njih 1.130 bilo je u radnom je odnosu na neodređeno, a 164 na neodređeno vreme.
Vozači autobusa Gradskog prevoznika tokom prošle godine prevezli su 36.134.549 putnika u gradskom, prigradskom i međumesnom saobraćaju, za osam odsto više u odnosu na 2020. godinu. U Izveštaju se navodi i da su autobusi tokom prošle godine ukupno prešli više od 14 i po miliona kilometara (14.732.039).
Lane je na ime tekućih subvencija tom preduzeću preneto ukupno 1.098.000.000 dinara – za nabavku goriva skoro 800 miliona, a za ekonomski oporavak od epidemije virusa kovid 300 miliona dinara. Iz kapitalnih subvencija gradskog buyeta finansirana je zamena deset kioska na odlaznim peronima Međumesne autobuske stanice (MAS) i na terminalu u Šafarikovoj ulici, za šta je izdvojeno skoro 11 miliona dinara (10.798.920), potom izgradnja osam dolaznih perona na MAS, što je koštalo 6 miliona, dok je prva faza sanacije i rekonstrukcije motornog i limarskog odeljenja koštala 27 i po miliona dinara. Za nabavku 350 validatora izdvojeno je maltene 33 miliona dinara (32.886.000), za izradu kanala sa podovima u halama 18 miliona i 2.895.162 dinara za rekonstrukciju toaleta na Autobuskoj stanici.
– Preduzeće je intenzivno radilo na povećanju prihoda uvođenjem sistema elektronske naplate karata, a urađena je i detaljna analiza rentabilnosti svih linija radi optimizacije reda vožnje i smanjenja troškova, zajedno sa Saobraćajnim fakultetom iz Novog Sada – navodi se u Izveštaju i dodaje da je tokom 2021. godine pojačana i kontrola putnika na terenu, kao i kontrola bolovanja zaposlenih radi sprečavanja zloupotrebe.
Gradski prevoznik lane je raspolagao sa 266 autobusa – 194 solo, 62 zglobna i deset vozila manjeg kapaciteta. Prošle godine isporučeno je i 29 novih autobusa sa pogonom na CNG, od čega je 24 solo i pet zglobnih. Prema mišljenju Tehničkog sektora, zbog starosti i tehničke neispravnosti, rashodovana su 24 autobusa.
Takođe, u Izveštaju se navodi i da u gradskom i prigradskom saobraćaju postoji siva ekonomija, odnosno, taksisti koji nelegalno prevoze putnike, što utiče na smanjenje prihoda preduzeća, a na to je u velikoj meri uticala i pandemija koronavirusa.
Među zaposlenima, najviše ih je bilo sa srednjom stručnom spremom (577), dok je prosečna starost vozača autobusa 47 godina. Najviše vozača (454) ima između 40 i 50 godina, više od 60 godina njih 99, dok je zaposlenih mlađih od 30 godina 57. Među zaposlenima najviše je muškaraca (1.116), dok je u preduzeću zaposleno samo 178 žena. Po stažu, izjednačen je broj zaposlenih sa više od 35 godina staža i onih sa stažom između 15 i 20 godina. Najviše zaposlenih bilo je u septembru, njih 1.305, da bi u decembru prošle godine ta brojka bila 1.294. Inače, razlika u broju zaposlenih na početku i kraju prošle godine je u jednom radniku manje. Kako se u Izveštaju navodi, sedamnaestoro radnika se tokom prošle godine penzionisalo.
Broj prodatih mesečnih karata za đake smanjen je za polovinu (36.360 prodatih ) u odnosu na 2020. godinu (73.414), i to, kako se navodi, zbog uvođenja onlajn nastave, pa đaci nisu imali potrebe da kupuju mesečne karte za gradski prevoz. S druge strane, povećana je prodaja mesečnih karata za zaposlene za dva odsto (176.936 prodatih).
Preduzeće je od prevoza putnika u gradskom, prigradskom i međumesnom saobraćaju prihodovalo 1.748.079.144 dinara, za 14 odsto više nego u 2020. godini.
D. Andulajević